name | autoweek.cz

Šrotovné pro automobily? Ano, ale jen pro „zelené“
22.04.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Nejvyšší představitel Evropské unie pro záležitosti klimatu Frans Timmermans prohlásil, že k případnému šrotovnému na automobily, vytvořenému v rámci EU po pandemii koronaviru, by měly být připojeny podmínky, které by oživily poptávku po ekologických vozidlech.
Opatření vlád evropských států přinutila automobilky zastavit výrobu. Nyní už ji některé opět obnovily nebo plánují ji částečně spustit tento týden. Jenže vzhledem k tomu, že se Evropa propadla do recese, automobiloví producenti se obávají, že spotřebitelé a provozovatelé dopravy si nebudou moci dovolit pořídit nová vozidla.
Eurokomisař pro záležitosti klimatu Frans Timmermans uvedl, že Evropská komise čelí výzvám výrobců automobilů aby v reakci na dramatický propad, který postihl evropské trhy v důsledku opatření pro omezení, vyvolaných bojem proti šíření koronaviru, byly vytvořeny pobídky na podporu prodeje nových vozidel. Současně ale někteří politici, investoři a nevládní organizace tlačí na EU, aby pomocí investic pro obnovu ekonomického růstu motivovala k dosažení cílů v oblasti klimatu.
Evropská organizace automobilek ACEA minulý týden vyzvala EU k opatřením, která by podpořila prodej vozidel. „Pro obnovení poptávky po vozidlech s nejnovějšími technologiích by byl zapotřebí specializovaný celoevropský program obnovy vozového parku,“ uvedla ACEA. Ekologičtí aktivisté však okamžitě varovali, že bez jasných pravidel z Bruselu by šrotovné mohlo podpořit poptávku po klima znečišťujících vozidlech.
Frans Timmermans uvedl, že Evropská komise může respektovat oba požadavky. „Automobilový průmysl nás žádá, abychom jim pomohli tím, že podpoříme domácnosti aby si mohly koupit nové auto. Proč to ale neuděláme s ekologickým šrotovným, kdy stará a znečišťující auta vyměníme za čistší, dokonce s nulovými emisemi? Připojení „zelených“ požadavků k finanční podpoře nákupu vozidel by pomohlo posílit továrny a zároveň odstranilo ty nejvíce znečišťující automobily z evropských silnic. Bude to dobré pro automobilový průmysl, bude to dobré pro zaměstnanost a bude to dobré pro životní prostředí,“ řekl Timmermans při videokonferenci s evropskými zákonodárci.
Organizace Greenpeace varovala před zpožděním při zavádění alternativních pohonů pokud by dotační peníze měly směřovat do starých konceptů. „Ti, kteří by dnes s pomocí miliard z daní prodávali více aut na naftu a benzin zítra prodají méně elektromobilů. Nepotřebujeme další šrotovací prémii která bude udržovat při životě zastaralé motory a obchodní modely, ale bonus pro čistá řešení mobility,“ řekl expert Greenpeace Benjamin Stephan.
„Evropská komise musí členským státům vydat jasné a závazné pokyny, že státní podpora, jako jsou různé formy šrotovného, se musí zaměřit na prodej vozidel s nulovými emisemi,“ uvedla ředitelka pro čistá vozidla v nevládní organizaci Transport & Environment (T&E) Julia Poliscanova.
Eurokomisař pro záležitosti klimatu Frans Timmermans uvedl, že Evropská komise čelí výzvám výrobců automobilů aby v reakci na dramatický propad, který postihl evropské trhy v důsledku opatření pro omezení, vyvolaných bojem proti šíření koronaviru, byly vytvořeny pobídky na podporu prodeje nových vozidel. Současně ale někteří politici, investoři a nevládní organizace tlačí na EU, aby pomocí investic pro obnovu ekonomického růstu motivovala k dosažení cílů v oblasti klimatu.
Evropská organizace automobilek ACEA minulý týden vyzvala EU k opatřením, která by podpořila prodej vozidel. „Pro obnovení poptávky po vozidlech s nejnovějšími technologiích by byl zapotřebí specializovaný celoevropský program obnovy vozového parku,“ uvedla ACEA. Ekologičtí aktivisté však okamžitě varovali, že bez jasných pravidel z Bruselu by šrotovné mohlo podpořit poptávku po klima znečišťujících vozidlech.
Frans Timmermans uvedl, že Evropská komise může respektovat oba požadavky. „Automobilový průmysl nás žádá, abychom jim pomohli tím, že podpoříme domácnosti aby si mohly koupit nové auto. Proč to ale neuděláme s ekologickým šrotovným, kdy stará a znečišťující auta vyměníme za čistší, dokonce s nulovými emisemi? Připojení „zelených“ požadavků k finanční podpoře nákupu vozidel by pomohlo posílit továrny a zároveň odstranilo ty nejvíce znečišťující automobily z evropských silnic. Bude to dobré pro automobilový průmysl, bude to dobré pro zaměstnanost a bude to dobré pro životní prostředí,“ řekl Timmermans při videokonferenci s evropskými zákonodárci.
Organizace Greenpeace varovala před zpožděním při zavádění alternativních pohonů pokud by dotační peníze měly směřovat do starých konceptů. „Ti, kteří by dnes s pomocí miliard z daní prodávali více aut na naftu a benzin zítra prodají méně elektromobilů. Nepotřebujeme další šrotovací prémii která bude udržovat při životě zastaralé motory a obchodní modely, ale bonus pro čistá řešení mobility,“ řekl expert Greenpeace Benjamin Stephan.
„Evropská komise musí členským státům vydat jasné a závazné pokyny, že státní podpora, jako jsou různé formy šrotovného, se musí zaměřit na prodej vozidel s nulovými emisemi,“ uvedla ředitelka pro čistá vozidla v nevládní organizaci Transport & Environment (T&E) Julia Poliscanova.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz