name | autoweek.cz

Stále není důvod k optimismu

Stále není důvod k optimismu

03.12.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německý trh s novými automobily v listopadu vykázal proti loňskému roku, který byl z dlouhodobého hlediska katastrofální, pokles o 2 %. Stejný pokles hlásí i z Francie. Nárůst o 5 % ale zaznamenali v Itálie a samozřejmě s pomocí státních dotací roste prodej nových aut ve Španělsku.

Prodej nových aut v Německu během listopadu poklesl o 2 %. Je to stejný pokles, jaký byl zaznamenán i ve Francii. Pokles registrací v Německu a ve Francii je v protikladu s vyššími počty registrací v Itálii a ve Španělsku. Slibovaná stabilizace evropského trhu je v nedohlednu. Situace na trhu s osobními auty je stále velmi křehká vzhledem k oslabení ekonomického růstu v rámci EU. Po dvou po sobě jdoucích čtvrtletích s nulovým ekonomickým růstem přibývají obavy, že by Evropa mohla spadnout do deflační spirály.

 

Soukromí zákazníci v Německu nekupují auta

Po meziročním růstu o 4 %, který byl zaznamenán v Německu během října, přišel v listopadu pokles registrací osobních automobilů na 250 100 vozů, tedy o 2 %. Ukazuje se, že některými analytiky opakovaně ohlašovaný konec hospodářské krize je stále v nedohlednu a oživení největšího automobilového trhu v Evropě se stále nekoná.


Situace v Německu je ve skutečnosti ještě horší, protože převážnou část objemu prodeje v listopadu opět představovaly dodávky firemní klientele. Soukromé nákupy nových aut zůstaly velmi slabé navzdory proklamovanému růstu mezd a stále rostoucím slevám nabízeným v rámci obchodních pobídek dealery.

 

Center Automotive Research (CAR) z university Duisburg-Essen upozorňuje, že nikdy v historii nebyl podíl soukromých zákazníků v Německu tak nízký jako v posledních měsících. V říjnu se propadl na pouhých 36,8 % a v listopadu nepochybně poklesl dále, přičemž v roce 1991 (mimo jiné i růstu prodeje osobních aut občanům bývalé NDR) dosáhl rekordních 66 %.

 

Ekonomové sice tvrdí, že se stav hospodářství lepší, ale je to jen slabé oživení bez toho, že by se odráželo v ochotě rodin investovat větší finanční prostředky.
 

Slabá France
Francouzské registrace nových osobních automobilů v listopadu rovněž klesly o 2 % v porovnání s listopadem 2013 - na 135 070 vozidel. I to je dokladem oslabení důvěry spotřebitelů v budoucí vývoj. Je to dvojnásob nepříjemné po poklesu o 4 %, zaznamenanému v říjnu. Ve Francii přitom věřili, že rokem 2014 skončil šest let trvající propad trhu s novými automobily.

 

Domácí automobilky Renault a PSA/Peugeot-Citroen zaznamenaly v listopadu pokles o 5 % a 9 %, zatímco registrace Volkswagenu vzrostly o 3 % Poptávka po vozech značky Škoda koncernu dokonce o 6 %, přičemž u Renaultu značka Dacia rostla jen o 2 %.
 

Po měsících, kdy jsme slýchali optimistické prognózy slibující růst prodeje, prezident sdružení CCFA Patrick Blain řekl, že nevidí žádný důvod očekávat, že v roce 2015 trh vykáže růst.

 

Jsou i země vykazující růst prodeje aut
Prodej nových aut v Itálii vzrostl v listopadu proti loňskému roku o 5 % na 107 965 vozů, což je příznivou zprávou po poklesu o 9 %, zaznamenanému v říjnu.

 

Ve Španělsku vzrostl prodej v minulém měsíci proti loňskému roku o 17 % na 65 122 vozů, což je už 15. měsíc v řadě s dvouciferným růstem. K tomuto výsledku samozřejmě opět dopomohlo šrotovné, které nabízí snížení cen pro nová vozidla s nízkými emisemi. Od října jej vláda dokonce ještě rozšířila. V porovnání se 26 % růstu během října ale ani zde není prodejní výsledek tak skvělý, jak by se mohlo zdát.


"Trh se vykazuje známky zpomalení, ale pokračování realizace plánu podpory prodeje, vyhlášeného vládou, pomáhá podporovat ochotu zákazníků nakupovat," řekl představitel sdružení Anfac  David Barrientos.