name | autoweek.cz

Stejný postup jako loni, pane Wissingu?

Stejný postup jako loni, pane Wissingu?

13.02.2024 | | Doprava

Vítejte u nejnovějšího přehledu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy, který připravil Jonathan Packroff.

Každý rok na Silvestra Němci ve všech televizních programech sledují skeč s heslem „Stejný postup jako loni“ – pravděpodobně proto, aby si navzájem připomněli, že ať se stane co se stane, některé věci prostě zůstanou stále stejné.

 

V pátek velvyslanci EU přijali nové normy CO2 pro těžká nákladní vozidla po třídenním jednání, kdy postoj Německa představoval riziko zmaření většiny. Poté, co dříve dohodu podpořila, liberální FDP (Renew), součást německé vládnoucí koalice tří stran, dohodu zablokovala. A bez Německa se neočekávala dostatečná většina. Následovalo krátké období, které se podobalo stejnému postupu v loňském roce, kdy ministr dopravy Volker Wissing (FDP) zablokoval de facto zákaz automobilů se spalovacími motory od roku 2035.

 

„Stejný postup jako loni, pane Wissingu?“ - „Stejný postup jako každý rok, Uršulo,“  - jen trochu upravit komickou scénku.

 

Dohoda na poslední chvíli v Berlíně připravila cestu ke schválení cílů EU do roku 2040 snížit emise těžkých nákladních vozidel o 90 % výměnou za doložku věnovanou vozidlům na e-paliva. Byla uzavřena stejná dohoda, která zavazuje Komisi k vytvoření nové kategorie nákladních vozidel „pouze na e-paliva“, která bude nadále povolena i po roce 2040.

 

Ve veřejnoprávní televizi Wissing odůvodnil svůj zásah na poslední chvíli potřebou vytvořit „bezpečnost plánování pro e-paliva“, což je legrační, protože jeho vlastní ministerstvo jen před několika týdny oznámilo významné škrty pro e-paliva. Jistota plánování pro e-paliva je skutečně klíčová, protože Evropa v současnosti není schopna vyrobit jejich dostatek aby splnila své cíle v oblasti zeleného letectví. Ale možná by měl Wissing příště začít s vlastním domácím úkolem.

 

Blokáda zrušena: Německo ustupuje pravidlům EU pro emise CO2 pro nákladní automobily do roku 2040

 

Boj o nízkoemisní zóny brzdí jednání EU o bezpečnosti silničního provozu

Boj o přeshraniční vymáhání nízkoemisních zón oddaluje zákon EU, jehož cílem je usnadnit přeshraniční vymáhání dopravních přestupků, jako jsou jízda nesprávným směrem a nebezpečné předjíždění s cílem zlepšit bezpečnost silničního provozu.

 

Skupiny Evropského parlamentu se v povolebním předstihu střetly o klimatický cíl do roku 2040

Politické skupiny v Evropském parlamentu minulý týden nabídly radikálně protichůdné názory na doporučovaný cíl EU v oblasti klimatu pro rok 2040 v předzvěsti diskuzí, které přijdou po červnových volbách do EU.

 

Podle francouzského think-tanku musí  příští legislativní období EU sladit klima a průmysl

Francouzský think-tank Équilibre des énergies vydal svá doporučení pro příští politický cyklus EU, v nichž zdůrazňuje potřebu evropské průmyslové strategie, která je vhodně zaměřena na klima a ekonomiku spíš než soubor cílů.

 

EU odkládá pravidla transparentnosti pro těžařské, ropné a plynárenské firmy

Evropský parlament a Rada členských států EU se dohodly na udělení dvouletého odložení odvětvových standardů podle směrnice Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), která nabízí odklad pro těžařské firmy a firmy zaměřené na fosilní paliva.

 

Letzte Generation: Němečtí klimatičtí aktivisté vstupují do voleb do EU

Seznam okrajových stran v Německu usilujících o křeslo v Evropském parlamentu se prodlužuje, protože klimatičtí aktivisté chtějí tentokrát politiku „opravdu zamíchat“. Německé hnutí za změnu klimatu „Letzte Generation“ (Poslední generace) oznámilo svůj záměr kandidovat v červnových volbách do EU.

 

EU schválila zákon na podporu zeleného průmyslu doma

Evropský parlament a národní vlády se dohodly na posílení domácí výroby zelených technologií, jako jsou akumulátory, elektrolyzéry a palivové články, čímž se seznam rozšířil o jadernou energii, ale vyhýbají se vyloučení čínských výrobců pro většinu veřejných dotací.