name | autoweek.cz

Stellantis a bitva kontinentů

Stellantis a bitva kontinentů

02.11.2025 | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje vývoj v automobilovém průmyslu.

Carlos Tavares vyrovnává skóre. Ve své nové knize bývalý generální ředitel skupiny Stellantis odhaluje důvody svého odchodu. Chtěl se plně zaměřit na elektromobilitu, zatímco dozorčí rada se proti takovému silnému zaměření postavila. To vedlo k rozchodu. Nový generální ředitel Antonio Filosa změnil kurz v mnoha ohledech, nejen v oblasti pohonných jednotek.

 

Stellantis v současné době prochází kompletním obratem své investiční strategie. Společnost najednou silně investuje v USA, zatímco v Evropě nadále snižuje náklady. To souvisí s Trumpem. Souvisí to ale i se samotným Filosou, který – přestože je Ital – jako bývalý šéf společnosti pro USA vystupuje velmi „amerikanizovaně“. Portugalec Tavares byl naopak v USA vnímán jako „eurocentrický“, přestože i on v Evropě zavedl přísná opatření na snižování nákladů.

 

Filosa se chystá udělat Ameriku znovu velkou. Ještě před rokem chtěla společnost Stellantis přesunout své americké operace do zahraničí. Značky jako Jeep, Ram a Dodge nyní těží z nových modelů vyráběných v amerických továrnách.

 

A co v Evropě? Mezi deseti značkami, které v současné době zažívají nejprudší procentuální pokles prodeje, jsou tři značky Stellantisu: Lancia, Fiat a Maserati. Italské továrny fungují s extrémně nízkým využitím výrobní kapacity. Pro evropské značky byly slíbeny nové modely. Prozatím je však „Amerika na prvním místě“. Továrny, prodejci, odbory, politici – Filosa, jehož kancelář sídlí v Auburn Hills v Michiganu, vidí růst především v USA.

 

Pokud se tato situace vyhrotí, povede to k vnitřnímu boji mezi kontinenty. Pak vyvstává otázka, jak stabilní je stále ještě subjekt Stellantis. Tavares se domnívá, že francouzské, italské a americké operace skupiny se možná budou muset vydat každý svou cestou, pokud chtějí přežít. Tlak různých zájmových skupin v těchto zemích je příliš velký. Rovnováha byla ztracena. A značky se stávají pěšáky v geopolitických hrách.

 

Foto: Stellantis