name | autoweek.cz

Stellantis si za svého generálního ředitele vybral Antonia Filosu

Stellantis si za svého generálního ředitele vybral Antonia Filosu

29.05.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Stellantis oznámila, že se jejím příštím generálním ředitelem stane Antonio Filosa, který je ve společnosti 25 let a v současné době dohlíží na americký kontinent.

Společnost Stellantis uvedla, že její představenstvo na místo generálního ředitele jednomyslně vybralo Antonia Filosu. Interní výběr ukončuje šestiměsíční hledání nového generálního ředitele poté, co začátkem prosince náhle rezignoval Carlos Tavares pod tlakem investorů nespokojených s klesajícím ziskem. Filosa se nejvyšší funkce ujme 23. června, kdy má také představit nový vedoucí tým. V nadcházejících dnech se očekává svolání valné hromady akcionářů, aby Filosa mohl být zvolen do představenstva společnosti.

 

Jednapadesátiletý manažer představuje optimální kompromis - Ital původem z Neapole má za sebou úspěšné působení v Severní Americe. Bude mít za úkol zvrátit pokles tržního podílu, zejména na lukrativních trzích Severní Ameriky a Evropy. Čtvrtý největší výrobce automobilů na světě se snaží zvrátit své výsledky, zvýšit klesající cenu akcií a získat zpět ztracený podíl na americkém trhu. V USA jeho prodej v roce 2024 klesl o 15 % a v prvním čtvrtletí letošního roku o 12 %. Musí také hledat řešení problémů vyvolaných americkými cly, které vedly k pozastavení některých závodů a snížení dodávek vozidel.

 

Ital z Michiganu

V Michiganu bydlící Filosa dřív vedl značku Jeep a od založení současné podoby společnosti v roce 2021 je součástí vrcholového managementu Stellantisu. Obecně se těší velké oblibě u klíčových severoamerických zainteresovaných stran, jako jsou prodejci. Jako o možném kandidátovi se o něm spekulovalo už měsíce. Jeho současná kancelář je v Auburn Hills, ale dosud neprozradil, odkud bude společnost řídit jako generální ředitel.

 

Filosa se od loňského října, kdy byl v rámci širších změn ve vedení po Tavaresově odchodu pověřen dohledem nad severoamerickým regionem jako provozní ředitel. Soustředil se na oživení severoamerických operací automobilky. Později k jeho povinnostem přibyla i funkce ředitele pro kvalitu. Před svým působením v Auburn Hills se Filosa zaměřoval na silný jihoamerický trh společnosti Stellantis a pomáhal tam zvyšovat tržní podíl klíčových značek Fiat, Peugeot a Jeep.

 

Filosa slíbil, že v příštím měsíci navštíví co nejvíc míst aby se setkal se zaměstnanci. Očekává se, že se tyto návštěvy zaměstnanců zaměří na Evropu a další regiony mimo Ameriku, protože tam v posledních měsících již navštívil řadu regionálních zařízení, dodavatelů a prodejců.

 

Působivá činnost v zámoří

Ve svém prohlášení společnost uvedla, že představenstvo Filosu jmenovalo na základě jeho rozsáhlých zkušeností ve společnosti a jeho vůdčích schopností. Předseda představenstva Stellantisu John Elkann, který v posledních několika měsících řídil společnost s pomocí několika klíčových manažerů v době nepřítomnosti generálního ředitele, v dopise zaměstnancům ocenil Filosovo hluboké pochopení společnosti a široké znalosti oboru. „Představenstvo bylo nadšeno Filosovým nedávným působením ve vedení v Severní Americe během mimořádně složitého a náročného období,“ dodal Elkann.

 

Filosa se spolu s Elkannem setkal s Donaldem Trumpem při jeho inauguraci a zdroje z oboru uvedly, že pomohl napravit vztahy se severoamerickými prodejci a koordinoval reakci Stellantisu na otřesy způsobené Trumpovými cly.

 

Filosa, který má magisterský titul v oboru strojírenství a obchodu, nastoupil do společnosti jako praktikant v roce 1999. Bude čelit protichůdným prioritám v rozrůstající se společnosti, která má sídlo v Nizozemsku, ale zachovává si hluboké kořeny a pracovní základny v Michiganu, po celé Francii a v Itálii. Společnost zaměstnává 250 000 lidí po celém světě, z toho 75 000 v Severní Americe.

 

Rozporuplná reakce

Jmenování, které investoři částečně očekávali, nepomohlo zvýšit hodnotu akcií Stellantisu, které od začátku loňského roku ztratily víc než dvě třetiny své hodnoty. Poté, co v úvodním obchodování vzrostly o 1 %, uzavřely se ztrátou 2,2 %. Někteří investoři zpochybnili výběr interního kandidáta po několikaměsíčním procesu hledání. „Připadá mi to téměř jako záložní řešení... Myslím, že to vysvětluje vlažnou reakci akciového trhu,“ řekl Angelo Meda, portfoliový manažer ve společnosti Banor SIM. Jiní však uvedli, že Filosa je vhodný a jeho výhodou jsou zkušenosti s americkým trhem.

 

Plinio Vanini, majitel největší italské dealerské skupiny Autotorino, který se s Filosou setkal, uvedl, že je to velmi připravený a pragmatický manažer, který si uvědomuje puls trhu: „Myslím, že je to ten správný člověk na správném místě.“

 

Největší odborový svaz ve Stellantisu ve Francii CFE-CGC vyzval Filosu k rychlé aktualizaci obchodního plánu skupiny: „Žádáme také nového generálního ředitele o jasný odklon od autoritářského řízení zaměřeného na snižování nákladů z éry Tavarese a o obnovení průmyslového rozvoje společnosti.“

 

Po Tavaresově náhlém odchodu v prosinci řídil automobilku John Elkann, potomek rodiny Agnelliů, která založila Fiat, nyní součást Stellantis. Agnelliové jsou největšími investory Stellantisu prostřednictvím své rodinné holdingové společnosti Exor. Elkann a rodina Peugeotů, druhý největší akcionář skupiny, Filosu podpořili. V soutěži o post nástupce Tavarese se údajně ucházel i další interní kandidát, současný šéf nákupu Francouz Maxime Picat a tři externí kandidáti. „Antonio je osvědčený lídr, který do své práce vnáší praktický přístup a pevně věří v sílu spolupráce a týmové práce,“ uvedl Elkann v dopise zaměstnancům společnosti Stellantis.

 

Mezi jeho úkoly patří potřeba racionalizovat portfolio 14 značek Stellantis, což by podle analytiků mělo znamenat zrušení některých z nich. To by zvýšilo vyhlídky na obtížná jednání se zaměstnanci a odbory.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

Foto (John Elkann a Antonio Filosa): Stellantis