name | autoweek.cz

Stočený vůz o 350 000 km!

Stočený vůz o 350 000 km!

09.11.2016 | | Tiskové zprávy

V minulých dnech byl výkupním oddělením Auto ESA odmítnut vůz Peugeot Boxer, který měl tachometr přetočený o neuvěřitelných 350 000 kilometrů. Kdo získá tohoto „Černého Petra“, když Úřad na ochranu osobních údajů nedovoluje varovat potenciální kupce?
Vozidlo nebylo sice vykoupeno, ale kvůli zákonu na ochranu osobních údajů nemůže Auto ESA ve veřejném prostoru uvést identifikační údaje vozidla a varovat tak případné zájemce před jeho koupí. Vůz tak pravděpodobně skončí v jiném autobazaru nebo v soukromé inzerci na internetu. Auto ESA se jednoznačně připojuje k názoru, že v zájmu ochrany spotřebitele by data o vozidlech měla být veřejně dostupná všem zájemcům o jejich prověření a VIN by nemělo být považováno za osobní údaj.
 
„Pracovníci oddělení externího výkupu odhalili u nabízeného vozidla Peugeot Boxer rekordní přetočení tachometru v řádu 350 000 km. Úřad na ochranu osobních údajů však považuje VIN za osobní údaj a proto nemůžeme identifikační údaje k vozidlu zveřejnit,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Podle Foltýna se tak vozidlo stejně na českém trhu prodá. Buď v malém autobazaru, který vozy neprověřuje, nebo bez prostředníka v soukromé inzerci na internetu.
 
Auto ESA již v roce 2013 přišlo s iniciativou sdílení informací o odmítnutých vozidlech právě z důvodů přetočeného tachometru.
 
„Naše právní kancelář, po konzultacích s ÚOOÚ, nám však takovou aktivitu nedoporučila,“ říká k tomu Foltýn. ÚOOÚ totiž považuje VIN za osobní údaj, kdy za porušení zákazu zveřejňování osobních údajů lze v souladu s ust. § 45a zákona o ochraně osobních údajů uložit pokutu až do výše 5 000 000 Kč.
 
„V porovnání se skutečností, že za přetočení tachometru nehrozí pachateli téměř žádný postih, je to situace k vážnému zamyšlení. Jen od roku 2013 mohlo být v námi vytvářené databázi přibližně 15 000 vozidel, která jsme odmítli kvůli přetočenému tachometru. Tyto vozy se ale nakonec na trhu pravděpodobně stejně prodaly a 15 000 zákazníků tak koupilo vozidlo s přetočeným tachometrem,“ říká Foltýn. Podle něj totiž takové nařízení chrání paradoxně spíše nepoctivce než zákazníky, resp. zájemce o ojetý vůz.