name | autoweek.cz

Stovka BMW iX5 Hydrogen do provozu

Stovka BMW iX5 Hydrogen do provozu

27.02.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy

Po čtyřech letech vývojových prací bude sto vozů BMW iX5 Hydrogen v průběhu letošního roku uvedeno do provozu. Budou v různých zemích nasazeny pro předváděcí a zkušební účely.

BMW iX5 Hydrogen, vyvinuté na základě současné generace BMW X5, bylo poprvé ve formě konceptu představeno na autosalonu IAA v roce 2019 a první prototypy byly předvedeny v provozu na výstavišti v Mnichově během IAA Mobility 2021. Nyní začíná další vývojová fáze.

 

BMW Group odebírá palivové články od společnosti Toyota Motor. BMW Group systematicky pokračuje ve vývoji vodíkových palivových článků jako další možnosti pro budoucí lokálně bezemisní individuální mobilitu. Pro svůj nový systém palivových článků vyvinula speciální komponenty, například vysokorychlostní kompresor s turbínou a vysokonapěťové čerpadlo chladicí kapaliny.

 

Systém palivových článků BMW Group vyrábí ve svém mnichovském kompetenčním centru pro vodík. Články jsou nejprve sestaveny do sad. Dalším krokem je montáž ostatních komponent pro vytvoření kompletního systému. Skládání článků je z velké části automatizovaný proces. Po kontrole jednotlivých komponent je sada strojově stlačena a uložena do pouzdra. Hliníkové pouzdro se vyrábí ve slévárně lehkých kovů BMW Group v Landshutu.

 

Přítlačná deska, která přivádí vodík a kyslík do sady palivových článků, je vyrobena z odlitků z plastů a z lehkých slitin, které se také vyrábějí v továrně v Landshutu. Přítlačná deska tvoří plynotěsné a vodotěsné těsnění kolem pouzdra sady. Po kontrole funkčnosti se montují další součásti, jako například kompresor, anoda a katoda systému palivových článků, vysokonapěťové čerpadlo chladicí kapaliny a kabelový svazek.

 

BMW Group využívá vlastní zkušenosti v oblasti elektrického pohonu. Integrovaná pohonná jednotka využívá systém BMW eDrive páté generace (elektromotor, převodovka a výkonová elektronika v jednom kompaktním obalu) umístěný u zadní nápravy. Při ubrání plynu a brzdění slouží motor jako generátor a dodává energii zpět do akumulátoru.

 

BMW iX5 Hydrogen se vyrábí v pilotním výrobním závodě výzkumného a inovačního centra FIZ v Mnichově. V karosárně, v oddělení montáže, v konstrukci modelů, stavbě koncepčních vozů a aditivní výrobě zde pracuje 900 lidí.

 

Vodík je uložen pod tlakem 700 bar ve dvou nádržích vyrobených z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Dohromady pojmou 6 kg vodíku, což stačí k ujetí 504 km v cyklu WLTP. Naplnění vodíkových nádrží trvá pouhé tři až čtyři minuty.

 

Maximální výkon celé hnací soustavy: 295 kW (401 k)

Trvalý elektrický výkon palivových článků: 125 kW (170 k)

Maximální výkon Li-Ion akumulátoru: 170 kW(231 k)

Maximální výkon trakčního elektromotoru: 295 kW (401 k)

Kapacita vodíkových nádrží: 6 kg (v plynném stavu)

Maximální rychlost: přes 180 km/h

Spotřeba vodíku v cyklu WLTP: 1,19 kg/100 km

Dojezd v cyklu WLTP: 504 km

 

„Vodík je všestranný zdroj energie, který hraje klíčovou roli v procesu energetické transformace, a tedy i v ochraně klimatu. Koneckonců je to jeden z nejefektivnějších způsobů skladování a přepravy obnovitelných energií. Tento potenciál bychom měli využít k urychlení transformace celého odvětví dopravy. Pokud jde o bezemisní mobilitu, je vodík chybějícím dílem skládačky. Jedna technologie sama o sobě nebude stačit k tomu, aby přinesla celosvětovou klimaticky neutrální mobilitu,“ řekl Oliver Zipse, předseda představenstva BMW AG.