name | autoweek.cz

Střet elektromobility s realitou

Střet elektromobility s realitou

11.12.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

„Každý má plán, dokud nedostane pěstí do zubů.“ Aforismus bývalého šampiona v těžké váze v boxu Mikeho Tysona platí podle komentáře agentury Reuters i pro svět elektrických vozidel v roce 2023, minimálně pro trh v USA.

Vrcholní manažeři automobilového průmyslu se před pouhými dvěma lety chlubili miliardami, které plánovali utratit za vlnu nových elektricky poháněných vozidel a továren na akumulátory pro elektromobily. Podle analýzy agentury Reuters se automobilky chystaly v letech 2023 až 2030 investovat 1,2 miliardy dolarů do přesunu k elektrickým vozidlům od specializovaných produktů pro masový trh. Ti samí manažeři se nyní předhánějí v ujišťování investorů, že drží na uzdě výdaje na elektromobily a jsou odhodláni vrátit akcionářům víc peněz, které vygenerují jejich velká auta a SUV se spalovacími motory.

 

Hon za dostupností

Poptávka spotřebitelů po elektromobilech celosvětově roste. Zavádění elektromobilů však neprobíhá tak rychle a nepřináší takový zisk jaký představitelé průmyslu očekávali, zejména v USA. Vysoké úrokové sazby vytlačily mnoho elektromobilů mimo dosah spotřebitelů se středními příjmy.

 

Starší výrobci automobilů, stejně jako Tesla, Rivian a další začínající firmy, omezují investice a přepracovávají produktové strategie. Současně se obracejí na zákonodárce s žádostmi o další pomoc při kompenzaci vysokých nákladů na přechod na elektromobily - kromě miliard dolarů, které do dotací na elektromobily již byly napumpovány.

 

Ohlašované odchylky od strategie pro elektromobily, ohlašované GM, Fordem a Volkswagenem, neznamenají konec odklonu od spalovacích vozidel. Shodují se na tom představitelé průmyslu i analytici. Prognózy se různí, ale všechny ukazují na významný růst prodeje a výroby elektromobilů po celém světě v příštím desetiletí - v čele s Čínou.

 

To, co se změnilo, je očekávání toho, jak brzy běžní kupující automobilů se středními příjmy přijmou elektricky poháněná vozidla a jak rychle klesnou náklady na jejich akumulátory, aby výrobci mohli vydělat na automobilech, které se budou prodávat za ceny, které si mohou dovolit průměrné rodiny.

 

„Dostupnost“ je heslo, které má přesvědčit běžné spotřebitele se středními příjmy, aby zaplatili za elektromobil dost na pokrytí vyšších výrobních nákladů a přesto umožnili automobilkám dosáhnout zisk. Pro většinu tradičních výrobců automobilů se to zatím ukazuje jako nemožné. Dokonce i Tesla, která na elektromobilech vydělává, byla nucena snížit ceny, aby udržela plný provoz montážních linek v Číně a Spojených státech.

 

Odpověď zní: „Ještě ne a ne dost rychle“

Elektrický pick-up Ford F-150 Lightning ukazuje, jak se nenaplnily předpovědi. Povzbuzen nadšenou prvotní poptávkou Ford v srpnu v historickém montážním komplexu Rouge v Dearbornu v Michiganu přidal třetí směnu, aby zvýšil produkci na 150 000 vozidel ročně. V říjnu však Ford třetí směnu zrušil, propustil 700 dělníků a připustil, že poptávka nestačí k udržení plánovaného výrobního tempa.

 

„Přizpůsobíme se tomu, co požaduje zákazník,“ řekla generální ředitelka General Motors Mary Barraová Detroit Automotive Press Association na otázku, zda GM stále hodlá být do roku 2035 plně elektrické.

 

Co nás tedy čeká v roce 2024? Další hádky o státní dotace na elektromobily. A ve Spojených státech i v rámci EU dojde k předvolební bitvě o politiku elektromobility. Západní automobilky se mezitím budou předhánět ve snižování výrobních nákladů na elektromobily, zatímco čínští výrobci ještě zvýší svůj náskok.

 

Budoucnost i nadále v elektromobilitě

V Číně, Evropě a Spojených státech, hlavních trzích pro elektromobily, poptávka po elektrických vozidlech stále roste rychleji než poptávka po vozidlech celkově. „Elektromobily budou budoucností obchodu s osobními automobily,“ tvrdí Jeff Parent, ředitel řetězce amerických autosalonů AutoNation.

 

Podle AutoForecast Solutions se celosvětová výroba elektromobilů do roku 2030 ztrojnásobí na 33,4 milionu vozů, což bude asi třetina celkové produkce. Velká část tohoto růstu se odehraje v Číně, kde vládní dotace a cenová válka vedená čínským lídrem na trhu elektromobilů BYD a Teslou podle analýzy JATO Dynamics činí elektromobily dostupnější než spalovací vozidla.

 

Bidenova administrativa prosadila emisní pravidla, která fakticky vyžadují, aby EV tvořily dvě třetiny prodeje nových vozů v USA do roku 2032. V Severní Americe by se podle AFS mohla výroba elektrických vozidel do roku 2030 zvýšit šestinásobně na téměř 7 milionů vozidel. To odpovídá zhruba 40 % předpokládaného trhu v USA, ale ani to zdaleka nedosahuje cílů Bidenovy administrativy.