name | autoweek.cz

Stroje na peníze

Stroje na peníze

28.11.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Která auta opravdu vydělávají svým výrobcům velké peníze? Max Warburton s týmem výzkumníků z Bernstein Research v Londýně sestavili žebříček aut, která automobilkám v posledních 20 letech vydělala nejvíc. Podal tím trochu jiný obraz automobilového průmyslu.

Podle Warburtona jsou nejúspěšnějšími ta auta, která v sobě kombinují vysokou prodejní cenu, velký objem výroby a dlouhou dobu produkce. Ve své studii našel hned tři ideální stroje na peníze: luxusní auta z Německa, středně velké sedany z Japonska a především velké americké pick-upy. Právě takováto auta automobilkám pomáhají překlenovat období krizí.

Nejdražší auta, jako jsou různá Ferrari a podobné exkluzivity, se sice prodávají s obrovským ziskem, ale počet prodaných kusů je malý. Naopak nejprodávanější modely, jako je třeba Volkswagen Golf, navzdory velkému objemu prodeje nepřinášejí dostatečný zisk.

Studie se zabývala celkovým finančním ziskem vygenerovaným jednotlivými modely za celou dobu jejich produkčního života. Do kalkulací byl zahrnut i příjem z prodeje náhradních dílů, stejně jako investice do vývoje nových technologií. Důležitou roli proto hraje i časový faktor. Kontinuita je proto neméně důležitá jako velký zisk a objem prodeje.

Podle Warburtona představují ideální kombinací vozy s vysokou cenou a dostatečným objemem prodeje, jako BMW řad 5 a 3 či Mercedesy-Benz tříd E a S nebo Porsche 911, a se solidní cenou prodávané v obrovských objemech, jako pick-upy typu Ford F-Series a různá SUV.

Nejtěžší cestu k velkému finančnímu přínosu mají japonské sedany, protože jejich cena není moc vysoká. Proto se mezi nejvýdělečnější dostaly jen ty nejprodávanější - Honda Accord a Toyota Camry.

Skutečným strojem na peníze ale jsou americké tzv. full-size pick-upy, jichž se prodávají obrovská množství, ve výrobě zůstávají velmi dlouho bez větších technických změn a poskytují dvouciferné marže. Tucet nejziskovějších aut od roku 1990 vygeneroval obrat 2,2 bilionu dolarů a z něho celkový zisk před zdaněním (EBIT) ve výši 230 miliard dolarů. Takřka polovina z toho jde na vrub velkých pick-upů! Ford F-Series, Chevrolet Silverado/GMC Sierra a Ram/Dodge Ram vygenerovaly od roku 1990 zisk před zdaněním ve výši 108 miliard dolarů.

Podle Warburtona ale doba, kdy zisk plynul z jednotlivých modelů, pozvolna končí: \"Průměrný objem produkce jednotlivých modelů a typů karoserie klesá, protože trh se rozpadá do stále menších subsegmentů.\" Dodejme, že s jedinou výjimkou - velkých pick-upů jakoby se vývoj vůbec netýkal...

Nejziskovější auta v letech 1990 až 2011 podle Bernstein Research

1.         Ford F-Series

2.         GM pick-upy

3.         Dodge Ram

4.         Mercedes-Benz třídy S

5.         BMW řady 5

6.         BMW řady 3

7.         Mercede-Benz třídy E

8.         Lexus RX SUV

9.         Jeep Grand Cherokee

10.       Honda Accord

11.       Porsche 911

12.       Toyota Camry