name | autoweek.cz

Studie: Díky vodíku v dopravě se sníží emise o třetinu
20.04.2020 | Vladimír Rybecký | Trendy
Až o třetinu se mohou do roku 2050 snížit světové emise CO2 díky využití vodíkových technologií a „zeleného“ vodíku z obnovitelných zdrojů. Česká republika připravuje využití vodíku v autech a chystá otevření prvních čerpacích stanic.
Náklady na výrobu vodíku elektrolýzou vody v posledních pěti letech klesly o 40 % a s dalším technologickým rozvojem a rozšiřováním výroby budou dále klesat. Japonsko je prvním státem, který vypracoval národní vodíkový program, v němž tento plyn figuruje jako strategický nosič energie.
Když bude část ekonomiky založena na čistém vodíku produkovaném bez emisí, umožní to dle studie omezit světovou emisi skleníkových plynů až o 34 %. Vodík by se mohl stát klíčem k dekarbonizaci odvětví, jež jsou silně závislá na fosilních palivech, jako je hutní průmysl, těžkotonážní silniční a námořní doprava nebo výroba cementu. Převést velká hospodářská odvětví na vodík ale bude možné jen v případě, že státy a regiony, včetně EU, začnou skutečně realizovat strategii eliminace všech emisí do roku 2050.
Infrastruktura pro skladování a přepravu vodíku bude nákladná. Aby se vodík mohl stát stejně všeobecně dostupný, jako je v současnosti zemní plyn, budou potřeba velkorysé a koordinované investice. Například pro zajištění stejné úrovně energetické bezpečnosti, jakou v současné době poskytuje zemní plyn, by se infrastruktura skladování vodíku musela rozšířit tři až čtyřikrát. Její výstavba by stála zhruba 586 miliard eur do roku 2050.
V roce 2014 japonské ministerstvo hospodářství představilo plán pro nasazování vodíkových palivových článků a následně tento postup v letech 2016 a 2019 aktualizovalo. Do realizace strategie se velmi rychle zapojily japonské podniky. Prim mezi nimi hraje Toyota, která zahájila svůj program rozvoje vodíkových technologií již v 90. letech. Roku 2014 uvedla na trh sedan Toyota Mirai. Poté se zapojila do projektů rozšiřování vodíkové infrastruktury v Japonsku, Evropě a ve Spojených státech. Vyplývá to ze zprávy Hydrogen Economy Outlook, vypracované analytiky z Bloomberg NEF.
České ministerstvo dopravy v rámci dosavadních tří dotačních výzev podpoří výstavbu osmi čerpacích stanic na vodík. První by měl vzniknout již letos v rámci sítě Benzina Unipetrolu. V České republice zatím žádné vozy s palivovými články na vodík nejezdí. Zástupci Toyoty v lednu uvedli, že letos po otevření prvních čerpadel dovezou několik vozů Mirai první generace. Do roku 2030 by v ČR podle ministerstva průmyslu mohlo jezdit 60 000 až 90 000 aut na vodíkové palivové články.
Když bude část ekonomiky založena na čistém vodíku produkovaném bez emisí, umožní to dle studie omezit světovou emisi skleníkových plynů až o 34 %. Vodík by se mohl stát klíčem k dekarbonizaci odvětví, jež jsou silně závislá na fosilních palivech, jako je hutní průmysl, těžkotonážní silniční a námořní doprava nebo výroba cementu. Převést velká hospodářská odvětví na vodík ale bude možné jen v případě, že státy a regiony, včetně EU, začnou skutečně realizovat strategii eliminace všech emisí do roku 2050.
Infrastruktura pro skladování a přepravu vodíku bude nákladná. Aby se vodík mohl stát stejně všeobecně dostupný, jako je v současnosti zemní plyn, budou potřeba velkorysé a koordinované investice. Například pro zajištění stejné úrovně energetické bezpečnosti, jakou v současné době poskytuje zemní plyn, by se infrastruktura skladování vodíku musela rozšířit tři až čtyřikrát. Její výstavba by stála zhruba 586 miliard eur do roku 2050.
V roce 2014 japonské ministerstvo hospodářství představilo plán pro nasazování vodíkových palivových článků a následně tento postup v letech 2016 a 2019 aktualizovalo. Do realizace strategie se velmi rychle zapojily japonské podniky. Prim mezi nimi hraje Toyota, která zahájila svůj program rozvoje vodíkových technologií již v 90. letech. Roku 2014 uvedla na trh sedan Toyota Mirai. Poté se zapojila do projektů rozšiřování vodíkové infrastruktury v Japonsku, Evropě a ve Spojených státech. Vyplývá to ze zprávy Hydrogen Economy Outlook, vypracované analytiky z Bloomberg NEF.
České ministerstvo dopravy v rámci dosavadních tří dotačních výzev podpoří výstavbu osmi čerpacích stanic na vodík. První by měl vzniknout již letos v rámci sítě Benzina Unipetrolu. V České republice zatím žádné vozy s palivovými články na vodík nejezdí. Zástupci Toyoty v lednu uvedli, že letos po otevření prvních čerpadel dovezou několik vozů Mirai první generace. Do roku 2030 by v ČR podle ministerstva průmyslu mohlo jezdit 60 000 až 90 000 aut na vodíkové palivové články.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz