name | autoweek.cz

Studie KPMG: studená sprcha pro elektromobily

Studie KPMG: studená sprcha pro elektromobily

22.12.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Poradenská společnost KPMG uskutečnila už 23. ročník průzkumu vedoucích pracovníků z automobilového průmyslu. Důležitým výsledkem je, že vyhlídky pro elektromobily vycházejí mnohem méně optimistické než loni.

Více než 900 vedoucích pracovníků z automobilového průmyslu ze 30 zemí (včetně osmi z České republiky) odpovědělo na nově prezentovaný „Global Automotive Executive Survey“ společnosti KPMG.

 

Zatímco vloni prognóza vedoucích pracovníků ohledně podílu elektromobilů v roce 2030 pohybovaly dosahovala až 70 %, letos jejich nadšení výrazně ochladlo – kleslo na 40 %. Vyhlídky elektromobilů jsou nejen celkově mnohem negativnější, zúžil se i rozsah mezi extrémy. Elektrooptimismus klesá zejména na třech trzích: v Indii je jako překážka vnímána špatná nabíjecí infrastruktura, Brazílie se soustřeďuje na biopaliva a Japonsko se zaměřuje na hybridy a další zdroje energie včetně vodíku. Na druhou stranu vzrostla víra, že elektromobily mohou dosáhnout nákladovou paritu s auty se spalovacími motory i bez státních dotací – 82 % manažerů věří, že se tak stane během příštích deseti let.

 

Další varovný signál vyplývá z toho, že čím blíž jsou účastníci studie k zákazníkovi, tím menší je jejich nadšení pro elektromobily. Například v USA se manažeři zaměstnaní přímo u výrobce domnívají, že na začátku nového desetiletí bude elektromobilita tvořit až 30 % trhu. Dealeři naopak předpokládají jen 22 %. Obě tato čísla jsou nicméně daleko od smělého 50% cíle vyhlášeného americkým presidentem Bidenem.

 

Přitom respondenti nebyli k elektromobilitě přehnaně kritičtí - 77 % z nich se domnívá, že zákazníci počkají půl hodiny nebo i déle, než nabijí akumulátor na 80 %.

 

Neméně závažné je, že více než polovina vedoucích pracovníků je „velmi znepokojena“ dostupností materiálů potřebných pro elektromobily, zejména lithia a vzácných zemin. Zajištění dodávek klíčových surovin a komponent se stává hlavní obavou vedoucích pracovníků současnosti. Mnoho surovin se v současnosti těží a zpracovává v Asii, zejména v Číně. „Počet potřebných nových lithiových, kobaltových a niklových dolů a zpracovatelských závodů se pohybuje ve stovkách,“ varuje studie KPMG.

 

Přitom v Evropě a Spojených státech se investují astronomické sumy do výstavby nových výrobních závodů na akumulátory aniž by byly zajištěny dodávky hlavních surovin. Výrobci automobilů proto se svými dodavateli uzavírají partnerství, vytvářejí s nimi společné podniky a nakupují v nich podíly aby si zajistili potřebnou efektivitu, kontinuitu a flexibilitu dodávek.

 

Vedoucí pracovníci rovněž vyjadřují obavy ze zajišťování dodávek dalších komodit a komponent, zejména polovodičů, oceli pro elektrotechnické účely a lehkých materiálů, které jsou klíčové pro další prodlužování dojezdu. Situaci navíc ztěžují stále komplikovanější celní a obchodní předpisy.