autoweek.cz

Studie kritizuje elektrická SUV

Studie kritizuje elektrická SUV

22.11.2022 | Vladimír Rybecký |

Velkou část nových registrací elektromobilů představují SUV. Studie prof. Stefana Bratzela z Centra automobilového managementu CAM to označuje za ekologicky sporné. Podle studie mají elektrická SUV výrazně větší akumulátory a vyšší spotřebu elektrické energie než malé elektromobily.

Obecný trend příklonu k SUV poškozuje udržitelnost rozšiřování elektromobilů. To je jeden z výsledků studie „Elektromobilita v Německu“ Centra automobilového managementu CAM na Univerzitě aplikovaných věd FHDW v Bergisch Gladbachu. Podle studie jsou elektrická SUV ekologicky problematická kvůli vysoké spotřebě energie. Podle CAM jsou elektrická SUV v průměru výkonnější, spotřebovávají více elektrické energie, jsou dražší a vyžadují větší akumulátory. To má nepříznivé ekologické a sociální dopady.

 

Centrum pro automobilový management (CAM) ve své nové analýze německého trhu s elektromobily uvádí, že je zde znepokojivá převaha elektrických SUV. Aktuálně je v nabídce 73 modelů, z toho 28 elektrických SUV. Naproti tomu v segmentu subkompaktů, malých vozů a kompaktních vozů je dohromady pouze 21 modelů.

 

Německý trh s elektricky poháněnými automobily je podle studie CAM ekologicky sporný ve dvou ohledech: 42 % z 269 000 nových registrací elektromobilů od ledna do září letošního roku připadá dohromady na segmenty mikro, malých a kompaktních vozů, zatímco 44 % na SUV. To je dokonce nad průměrem trhu jako celku (39,8 %). Přestože existuje široká nabídka v kategorii lehká užitková vozidla (12 z celkem 73 modelů), představují méně než 1 % nových registrací BEV.

 

Největší prospěch z tohoto vývoje má Tesla. Americká značka zaznamenala více než 38 000 nových registrací pouze se dvěma modely (Model 3 a Model Y), čímž předstihla tradiční vedoucí značku německého trhu Volkswagen, který se může pochlubit pouze přibližně 32 000 novými registracemi. Převahu vozům Tesla podle CAM zajišťují dlouhý dojezd a nízká spotřeba energie. Audi, BMW a Mercedes mají sice širší modelovou řadu, ale nemohou nabídnout tak dobrá data a jsou podle CAM také stále výrazně dražší.

 

Značka Volkswagen vede žebříček v objemovém segmentu. Podle CAM těží zejména z široké nabídky modelů - s e-upem, který se stále vyrábí (i když jej již nelze objednat), ID.3, ID.4 a ID.5 obsazuje největší tržní segmenty. Hyundai si udržuje druhé místo s modely Ioniq, Kona a Ioniq 5, ale je pod tlakem Fiatu s velmi úspěšným Fiatem 500 Electric. Vstupní verze tohoto malého elektromobilu má spotřebu pouhých 13 kWh/100 km a je tak jedničkou v žebříčku spotřeby elektromobilů na německém trhu. Zatímco Renault zůstává v top 5 s modely Twingo, Zoe a Megane, Ford a Toyota podle studie stále nemají konkurenceschopné modely.

 

Jedním z nejdůležitějších kritérií nákupu elektromobilů je dojezd. Dobré údaje o dojezdu se ale obvykle nacházejí u dražších vozidel. CAM analyzoval data a zjistil, že průměr ze 73 uvažovaných modelů je 412 km. Dojezd se zvyšuje s velikostí vozidla - maximální hodnoty dosahují v luxusní třídě s nájezdem přes 600 km, což je dáno použitím podstatně těžších akumulátorů. Mezi mikro a malými vozy si obzvlášť špatně vedly Smart Fortwo a Forfour s dojezdem jen málo přes 100 km, zatímco Fiat 500 a DS3 dosahují 300 až 400 km.

Kromě dojezdu je důležitá spotřeba elektrické energie. Nejmenší modely mají podle CAM obvykle nejnižší spotřebu energie. Průměr mezi všemi 73 modely je 16,1 kWh/100 km. Zatímco mikro, malé a kompaktní vozy jsou se spotřebou energie 15,2 kWh pod průměrem, SUV vyžadují kolem 16,7 kWh a lehké užitkové vozy dokonce 21,9 kWh. Obecně platí, že spotřeba energie roste s velikostí resp. hmotností vozidla, přičemž SUV modely Jaguar I-Pace (22,2 kWh), Mercedes EQC (21,6 kWh) a Audi e-tron (21,8 kWh) mají podle CAM obzvlášť vysokou spotřebu. Nadprůměrnou spotřebu mají ale i dva modely Smart (17,5 resp. 17,9 kWh/100 km).

 

Vedoucí studie prof. Stefan Bratzel proto není spokojen s dojezdem elektromobilů: „V průměru jsou elektrické modely stále příliš drahé, příliš vzácné v nižších segmentech a mají stále příliš vysokou spotřebu elektrické energie. Trend směrem k SUVizaci elektrické mobility je špatný. V zájmu životního prostředí by se měl zvýšit podíl menších, efektivnějších elektromobilů se střední velikostí akumulátorů a vysokým nabíjecím výkonem.“