name | autoweek.cz

Studie předpovídá zánik většiny značek v Číně - přežije pouze 15

Studie předpovídá zánik většiny značek v Číně - přežije pouze 15

09.07.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Konzultační firma AlixPartners předpovídá, že většina čínských výrobců NEV nepřežije příštích pět let. V současné době jich je 129. Konkurence mezi nimi je nelítostná a narůstají problémy se ziskovostí. Proto nastává konsolidace čínského trhu.

Nafouknutý automobilový trh v Číně směřuje do fáze extrémní konsolidace. Ze 129 značek prodávajících tzv. vozidla s novou energií NEV (New Energy Vehicle, tedy elektrická, plug-in hybridní a vodíková vozidla) v roce 2024 bude v roce 2030 finančně životaschopných pouze 15. Předpovídá to konzultační firma AlixPartners ve své aktuální analýze Global Automotive Outlook.

 

Těchto přeživších 15 značek si mezi sebou rozdělí tři čtvrtiny čínského trhu s NEV. Agresivní a někdy i ničivá cenová válka, vedená mezi výrobci, pravděpodobně vytlačí mnoho společností z trhu nebo je donutí k fúzi.

 

Konsolidace čínského trhu s NEV podle studie postupuje. Někteří přední výrobci již dosáhli bodu zvratu, což umožňuje dlouhodobý růst. Zatímco některé značky pravděpodobně opustí trh nebo se konsolidují, tyto změny vytvoří konkurenceschopnější a inovativnější prostředí pro čínský průmysl NEV, poháněný „Novým provozním modelem“ zaměřeným na rychlost, nákladovou efektivitu a agilní rozhodování.

 

„Čína je jedním trhem s NEV s největší konkurencí na světě s intenzivními cenovými válkami, rychlými inovacemi a neustálým přílivem nových výrobců,“ říká Stephen Dyer, expert na Asii ve společnosti AlixPartners.

 

„Toto prostředí vedlo k pozoruhodnému pokroku v technice a nákladové efektivitě, ale zároveň mnoho společností čelí problémům při dosahování udržitelné ziskovosti. Čínské společnosti si musí vybudovat silné značky, aby nakonec patřily mezi vítěze. Dlouhodobý úspěch dosáhnou pouze ti, kteří se dokáží rychle přizpůsobit, efektivně škálovat a řešit domácí i globální výzvy,“ dodal Stephen Dyer.

 

„S tím, jak se domácí růst zpomaluje a globální obchodní bariéry se zvyšují, musí se čínští výrobci elektromobilů zaměřit na budování silných značek, investice do pokročilých technologií, jako je autonomní řízení, a lokalizaci provozu na klíčových mezinárodních trzích,“ konstatoval Dyer.

 

Největší dodavatelé NEV v Číně v květnu 2025

1.

BYD

293 021

2.

Geely Auto

130 398

3.

Changan Automobile

73 993

4.

SAIC-GM-Wuling

56 112

5.

Hongmeng Intelligent Driving

44 448

6.

Leapmotor

41 409

7.

Li Auto

40 856

8.

Tesla China

38 588

9.

Chery Automobile

37 231

10.

Xiaopeng Motors

29 920

11.

Great Wall Motors

29 498

12.

Xiaomi Motors

28 013

13.

Dongfeng Motor

25 456

14.

GAC Aion

25 053

15.

Nio

23 231

Zdroj: CPCA

 

Foto: Okan Altan (AutoBest)