name | autoweek.cz

Studie předpovídá zánik většiny značek v Číně - přežije pouze 15
09.07.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Konzultační firma AlixPartners předpovídá, že většina čínských výrobců NEV nepřežije příštích pět let. V současné době jich je 129. Konkurence mezi nimi je nelítostná a narůstají problémy se ziskovostí. Proto nastává konsolidace čínského trhu.
Nafouknutý automobilový trh v Číně směřuje do fáze extrémní konsolidace. Ze 129 značek prodávajících tzv. vozidla s novou energií NEV (New Energy Vehicle, tedy elektrická, plug-in hybridní a vodíková vozidla) v roce 2024 bude v roce 2030 finančně životaschopných pouze 15. Předpovídá to konzultační firma AlixPartners ve své aktuální analýze Global Automotive Outlook.
Těchto přeživších 15 značek si mezi sebou rozdělí tři čtvrtiny čínského trhu s NEV. Agresivní a někdy i ničivá cenová válka, vedená mezi výrobci, pravděpodobně vytlačí mnoho společností z trhu nebo je donutí k fúzi.
Konsolidace čínského trhu s NEV podle studie postupuje. Někteří přední výrobci již dosáhli bodu zvratu, což umožňuje dlouhodobý růst. Zatímco některé značky pravděpodobně opustí trh nebo se konsolidují, tyto změny vytvoří konkurenceschopnější a inovativnější prostředí pro čínský průmysl NEV, poháněný „Novým provozním modelem“ zaměřeným na rychlost, nákladovou efektivitu a agilní rozhodování.
„Čína je jedním trhem s NEV s největší konkurencí na světě s intenzivními cenovými válkami, rychlými inovacemi a neustálým přílivem nových výrobců,“ říká Stephen Dyer, expert na Asii ve společnosti AlixPartners.
„Toto prostředí vedlo k pozoruhodnému pokroku v technice a nákladové efektivitě, ale zároveň mnoho společností čelí problémům při dosahování udržitelné ziskovosti. Čínské společnosti si musí vybudovat silné značky, aby nakonec patřily mezi vítěze. Dlouhodobý úspěch dosáhnou pouze ti, kteří se dokáží rychle přizpůsobit, efektivně škálovat a řešit domácí i globální výzvy,“ dodal Stephen Dyer.
„S tím, jak se domácí růst zpomaluje a globální obchodní bariéry se zvyšují, musí se čínští výrobci elektromobilů zaměřit na budování silných značek, investice do pokročilých technologií, jako je autonomní řízení, a lokalizaci provozu na klíčových mezinárodních trzích,“ konstatoval Dyer.
Největší dodavatelé NEV v Číně v květnu 2025
1. |
BYD |
293 021 |
2. |
Geely Auto |
130 398 |
3. |
Changan Automobile |
73 993 |
4. |
SAIC-GM-Wuling |
56 112 |
5. |
Hongmeng Intelligent Driving |
44 448 |
6. |
Leapmotor |
41 409 |
7. |
Li Auto |
40 856 |
8. |
Tesla China |
38 588 |
9. |
Chery Automobile |
37 231 |
10. |
Xiaopeng Motors |
29 920 |
11. |
Great Wall Motors |
29 498 |
12. |
Xiaomi Motors |
28 013 |
13. |
Dongfeng Motor |
25 456 |
14. |
GAC Aion |
25 053 |
15. |
Nio |
23 231 |
Zdroj: CPCA
Foto: Okan Altan (AutoBest)
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz