name | autoweek.cz

Studie Ricardo-AEA o přístupu k informacím v aftermarketu

Studie Ricardo-AEA o přístupu k informacím v aftermarketu

02.01.2015 | Vladimír Rybecký | Tiskové zprávy

Ucelený pohled na stávající problémy v oblasti přístupu k informacím o opravách a údržbě (RMI), jež mají dopad na celý trh náhradních dílů. Zprávu o tom nám z federace FIGIEFA přináší sdružení SISA.

Federace FIGIEFA uvítala studii firmy Ricardo-AEA, neboť se jedná o ucelenou zprávu popisující současné problémy, které se týkají zajišťování přístupu k informacím o opravách a údržbě (RMI), jimž čelí nezávislý trh automobilových náhradních dílů.

 

Přínosem komplexní analýzy je, že se zaměřuje na hodnotový řetězec trhu náhradních dílů a na významnou roli zprostředkovatelů, jako jsou distributoři náhradních dílů, velkoobchodníci, výrobci nástrojů nebo vydavatelé informací, při zajišťování konkurence na trhu s náhradními díly.

 

Co se týče nezávislých opravářů, bylo zdůrazněno, že jsou nuceni spoléhat se na třetí strany (zprostředkovatele), aby získali přístup k informacím o opravách a údržbě, a že je nutné, aby nástroje a služby pro více značek (diagnostika, katalogy, školení apod.) zůstaly i nadále ekonomicky životaschopnými řešeními. V tomto ohledu je pozitivní zprávou, že studie výslovně hovoří o potřebě zajistit lepší a rovnější podmínky pro všechny nezávislé tržní subjekty - rovným přístupem k RMI.

 

Dále bylo zjištěno, že řada nezávislých provozovatelů za překážky považuje také neformální překážky, jako jsou problémy týkající se poskytování včasných a úplných informací.

 

Co se týče dodavatelů náhradních dílů a velkoobchodníků, za jeden z největších problémů, které mají vliv na jejich konkurenceschopnost, je považováno zajištění přístupu k jednoznačné identifikaci náhradních dílů. Problémy při objednávání většího množství náhradních dílů a jejich vracení způsobují zbytečnou logistickou a administrativní zátěž. Podle firmy Ricardo-AEA to může potenciálně poškodit zákazníka, neboť může docházet k navyšování cen.

 

Kromě toho existuje řada problémů, například jednostranně nevýhodná smluvní ustanovení, jež požadují výrobci OEM, formát údajů a jednání o poplatcích, které mohou mít vliv na přístup vydavatelů informací k informacím o opravách a údržbě. Výrobci nástrojů, kteří jsou těmito problémy také negativně ovlivňováni, proto i nadále dávají přednost reverznímu inženýrství před přímým přístupem k informacím od výrobců OEM.

 

S ohledem na zjištěné problémy, jimž čelí jednotliví aktéři nezávislého trhu náhradních dílů, uvádí zpráva firmy Ricardo-AEA řadu doporučení, jejichž cílem je zlepšit stávající systém přístupu k RMI. Tím by byla zajištěna spravedlivá konkurence a přineslo by to prospěch vnitřnímu trhu EU.

 

„Federace FIGIEFA vítá zjištění, která jsou uvedena ve zprávě společnosti Ricardo-AEA, a vyzývá Evropskou komisi, aby zjištěné problémy, jakož i navrhovaná doporučení a zlepšení, řádně zvážila při probíhající revizi normy Euro 5 a legislativy týkající se rámce pro typové schvalování motorových vozidel“, řekl prezident FIGIEFA Hartmut Röhl. FIGIEFA je Evropská federace distributorů automobilových náhradních dílů.