name | autoweek.cz

Suzuki končí v USA

Suzuki končí v USA

06.11.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ač vše už několik měsíců nasvědčovalo tomu, že se tak nutně musí stát, je oficiální oznámení společnosti American Suzuki o ukončení činnosti nečekané. Suzuki v USA postupně šetřila na všem tolik, až ji to dovedlo k zániku.

Suzuki v USA dlouhodobě čelila problémům. Suzuki nedokázala zvládnout situaci po nástupu finanční krize v USA a její postavení se nezlepšilo ani poté, co na trhu nastal obrat (letos americký trh roste o 10% ale prodej Suzuki klesl o 5 %).

Suzuki nemá vhodné nové modely pro severoamerický trh (poslední novinkou v USA byl roku 2009 sedan Kizashi), takže zájem kupujících dlouhodobě klesal. Navíc nevýhodný kurz jenu činil dovoz aut z Japonska ekonomicky nevýhodným. V případě Suzuki se navíc projevila i nespokojenost zákazníků nad klesající kvalitou výroby a problémy s uznáváním nároků na záruční opravy u některých dealerů.

O tom, že se odchod Suzuki ze severoamerického trhu už připravuje, svědčilo srpnové vystoupení Toshihira Suzukiho. Vicepresident Suzuki Motor a syn patriarchy společnosti Osamua Suzukiho tehdy na přímou otázku, zda jeho firma plánuje odchod z USA, odmítl odpovědět a dokonce nepoužil ani tradiční vyhýbavou odpověď.

Suzuki je velmi konzervativní značkou. Proto na klesající výnosy z prodeje reagovala tím, že přikročila k omezení veškerých výdajů na činnosti, které nepřinášejí bezprostřední zisk. Vedení Suzuki Motor už před časem zastavilo vývoj nových modelů pro Severní Ameriku aby mohlo soustředit prostředky tam, kde je to pro firmu skutečně výnosné, tedy především na domácí japonský trh a perspektivní trh v Indii. V Indii je Suzuki ve spolupráci s automobilkou Maruti jasným hegemonem s nadpolovičním podílem na trhu. Už na jaře Suzuki přiznala, že v nejbližších minimálně 18 měsících nepřipravuje pro Severní Ameriku žádný nový model.

Už před časem American Suzuki (ASMC) v USA zastavila veškeré marketingové akce. Současně byla zastavena i účast na všech velkých ale i regionálních autosalonech, ač právě na těch se v USA prodává významné množství aut především menších značek, které nemají šanci mít prodejnu v každém větším městě. Prodejců Suzuki v USA pozvolna ubývalo spolu s tím, jak klesala prodejnost aut této značky (v roce 2011 American Suzuki prodala pouze 26 618 automobilů ač v letech 2006 a 2007 značka překročila hranici 100 000 prodaných vozů).

Úsporná opatření vedla k tomu, že i velmi loajální zaměstnanci American Suzuki začali odcházet.

Jenže omezování výdajů nevedlo k dosažení obratu a ztráty ASMC stále rostly. Bankrot provázený žádostí o ochranu před věřiteli podle doložky 11 proto byl zcela logickým završením toho, co se v posledních měsících v American Suzuki dělo.

Stejným způsobem před časem v USA ukončily činnost i japonské automobilky Daihatsu a Isuzu. Už dnes se uvažuje o tom, která z dalších japonských značek je bude následovat. Dvě další si totiž v USA vedou jen o málo lépe než Suzuki.

Ukončení působení Suzuki v USA se netýká motocyklů. Stejně tak by konec American Suzuki neměl mít žádný vliv na působení Suzuki Motor v Evropě.