name | autoweek.cz

Světová premiéra revolučního kupé Hyundai Veloster

Světová premiéra revolučního kupé Hyundai Veloster

13.01.2011 | Antonín Matějka | Nové modely

Nový Hyundai Veloster, představený na autosalonu v Detroitu,  přináší hned několik významných inovací. Kromě unikátní třídveřové koncepce se mohou zákazníci těšit na nejmodernější telematický systém Blue Link, multimediální systém se 7“ dotykovým displejem a nový motor 1.6 GDI ve spojení s první dvouspojkovou převodovkou Hyundai.

Sériově vyráběný model čerpá inspiraci z koncepčního vozu představeného v roce 2007 na autosalonu v Soulu a zároveň reprezentuje nový přístup, s nímž značka Hyundai vstoupila do roku 2011. Veloster se odlišuje od tradičních kupé jedinečnou třídveřovou konfigurací karoserie vybavenou zadními dveřmi na straně spolujezdce, které zvyšují praktickou využitelnost a zajišťují bezpečný a snadný přístup do prostorného interiéru. Nenápadně ukrytá vnější klika dveří umožnila zachovat atraktivní design kupé. Veloster je postaven na rozvoru 2649 mm a jeho karoserie je 4219 mm dlouhá, 1791 mm široká a 1400 mm vysoká. Dynamický profil vozu byl inspirován aktuálním pojetím designu značky Hyundai zaměřeným na splývající fluidní tvary. Charakteristické černé střešní sloupky A dodávají zajímavě prosklené kabině neobyčejný vzhled zvýrazněný jedinečnými charakterovými liniemi, které člení boční plochy karoserie. Bojový výraz při pohledu zepředu a z profilu dodává vozu Veloster šestiúhelníková maska chladiče v typickém stylu značky Hyundai v kombinaci s detailně zpracovanými otvory na kapotě motoru, atleticky tvarovanými blatníky kolem podběhů kol a světlomety zasahujícími hluboko do stran. Sportovní vzhled je při pohledu zezadu završen osobitě proskleným zadním výklopným víkem, pod nímž se nalézá centrálně umístěná dvojitá koncovka výfuku.  Veloster se bude dodávat s nejmodernější technikou poháněcího ústrojí včetně první šestistupňové dvouspojkové převodovky z vlastního vývoje Hyundai. Jeho pohon obstarává nový hospodárný zážehový čtyřválec Gamma 1.6 GDI s přímým vstřikováním benzinu. Kupé bez kompromisů nabídne řidiči potěšení z jízdy v kombinaci s nízkou spotřebou paliva a emisemi CO2. V americkém provedení dosahuje motor 1.6 GDI nejvyššího výkonu 103 kW (140 k) při 6300 min-1 a maximálního točivého momentu 167 N.m při 4850 min-1. Díky přímému vstřikování benzinu GDI (Gasoline Direct Injection) a dalším vyspělým technickým řešením, jako je například plynule proměnné časování sacích a výfukových ventilů D-CVVT (Dual Continuously Variable Valve Timing), elektronicky řízená škrticí klapka, proměnná délka sacího potrubí a inovativní povrchová úprava pohyblivých dílů snižující tření, klesla očekávaná spotřeba paliva na dálnici podle metodiky EPA až k hodnotě 5,9 litru na 100 kilometrů. K extrémní hospodárnosti přispívá rovněž standardně dodávaná šestistupňová mechanická převodovka nebo alternativně nabízená zcela nová dvouspojková převodovka DCT (Dual-Clutch Transmission) z vlastního vývoje Hyundai. Řidič si může navíc zvolit režim Active Eco, který upraví řízení motoru a řazení převodovky v zájmu dalšího snížení spotřeby paliva, které je v reálném provozu více než sedmiprocentní.

Cílem vývojového týmu bylo zachovat nízkou hmotnost vozu, která je nezbytným předpokladem pro dosažení sportovních jízdních vlastností. Nový Veloster má v americkém provedení pohotovostní hmotnost 1173 kg až 1206 kg v závislosti na použité převodovce a je tedy lehčí než všichni přímí konkurenti, přestože nabízí největší vnitřní prostor. Veloster má přední nápravu se vzpěrami McPherson, vinutými pružinami, plynovými tlumiči a příčným zkrutným stabilizátorem o průměru 24 mm. Zadní kola jsou zavěšena na vlečených ramenech spojených torzně poddajnou příčkou ve tvaru písmene V s integrovaným příčným zkrutným stabilizátorem o průměru 23 mm. Díky výztuhám vykazují závěsná ramena větší tuhost. K vyšší úrovni jízdního komfortu přispívají jednoplášťové tlumiče na zadní nápravě. Hřebenové řízení dostalo elektrický posilovač se sportovní charakteristikou, která je závislá na měnících se jízdních podmínkách. Další výhodou je nižší spotřeba paliva v porovnání s konvenčním hydraulickým posilovačem. Strmý převod řízení umožňuje pohotovou reakci vozu při vjezdu do zatáčky. Průměr otáčení 10,4 m patří mezi nejlepší hodnoty ve své třídě. Standardně se montují 17“ kola z lehkých slitin s pneumatikami 215/45 HR 17, zatímco na přání si mohou zákazníci vybírat mezi dvěma různými designy 18“ kol z lehkých slitin obutých do sportovních pneumatik 215/40 VR 18. Zárukou vysoké úrovně bezpečnosti je vyspělý stabilizační systém, který ke stabilizaci vozidla používá nejen tradiční brzdné zásahy na jednotlivých kolech a regulaci točivého momentu motoru, ale také impulzy elektrického posilovače řízení. Jemné zásahy do řízení přicházejí ke slovu například při brzdění nebo akceleraci na povrchu s rozdílnou mírou přilnavosti na obou stranách vozidla, při náhlé změně směru jízdy nebo při rychlém průjezdu zatáčkou. Výkonná brzdová soustava je tvořena čtyřmi kotoučovými brzdami, vpředu s vnitřním chlazením, a protiblokovacím systémem ABS včetně brzdového asistenta, který poskytuje řidiči maximální brzdnou sílu v nouzových situacích, a elektronického rozdělování brzdné síly EBD mezi přední a zadní nápravu v závislosti na zatížení vozidla. Pokud dojde k nejhoršímu, může se posádka Velosteru spolehnout na ochrannou funkci šesti airbagů. V Evropě bude atraktivita modelu Veloster dále podpořena bezkonkurenčním „Programem zákaznické péče“, který zahrnuje pětiletou záruku bez omezení ujetých kilometrů, pětiletou asistenční službu a pět let bezplatných kondičních prohlídek. Výše uvedené údaje se z části týkají modelu Veloster pro americký trh. Podrobnější informace o modelu Veloster pro evropský trh včetně nabídky motorů a převodovek a specifikací budou zveřejněny před evropskou premiérou na Ženevském autosalonu v březnu 2011.