name | autoweek.cz

T&E od automobilek požaduje levnější elektromobily

T&E od automobilek požaduje levnější elektromobily

14.09.2023 | | Aktuality

Malé elektromobily za 25 000 eur budou do roku 2025 ziskové – tvrdí to analýza Transport & Environment. Evropští výrobci mohou podle T&E konkurovat čínskému přílivu malých elektromobilů segmentu B.

Výrobci automobilů mohou prodávat malé elektromobily vyrobené v Evropě za 25 000 eur (612 000 Kč) a zároveň dosahovat zisk. Tvrdí to výzkum neziskové organizace Transport & Environment (T&E). Podle studie T&E, která vychází z analýzy poradenské společnosti Syndex, by klesající výrobní náklady a ceny akumulátorů umožnily do roku 2025 elektrifikovat masově prodávané malé vozy segmentu B.

 

T&E uvádí, že dostupnost menších a cenově dostupnějších elektromobilů by mohla změnit pravidla hry pro masové zavádění elektromobilů a bude mít zásadní význam, pokud chtějí evropské automobilky odolat konkurenci čínských společností, které se derou do Evropy.

 

Podle scénáře příznivých tržních podmínek, uvedeného ve zprávě, mohou evropští výrobci v roce 2025 dosáhnout na malý elektromobil s akumulátorem vyrobený v Evropě přiměřenou 4% ziskovou marži. To by vyžadovalo pokles nákladů na akumulátor na 100 USD (2300 Kč) za kWh, což je v souladu s prognózami BloombergNEF a dalších. Zpráva zohledňuje další snížení přímých nákladů a zároveň zachovává široká očekávání průmyslu ohledně nepřímých nákladů a přirážek. Takové vozidlo segmentu B by mělo akumulátor LFP o kapacitě 40 kWh a dojezd 250-300 km.

 

Julia Poliščanova, vrchní ředitelka pro vozidla a dodavatelské řetězce e-mobility v organizaci T&E, uvedla: „Průzkum za průzkumem ukazuje, že ceny jsou jednou z největších překážek, které řidičům brání v tom, aby se rozhodli pro elektrický pohon. Malý elektromobil (BEV) v ceně 25 000 eur (612 000 Kč) bude pro veřejnost znamenat převrat v zavádění elektromobilů. Rychlé a masové uvedení těchto modelů na trh je pro evropské výrobce klíčové, aby mohli konkurovat čínským rivalům, kteří zde již nabízejí malé levné elektromobily.“

 

Podle nového průzkumu by příchod cenově dostupnějších malých elektromobilů urychlil rozšíření bezemisních automobilů v Evropě. Podle průzkumu YouGov pro T&E ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku, Polsku a Velké Británii si již čtvrtina (25 %) kupujících nových automobilů hodlá v příštím roce koupit elektromobil (průzkum se uskutečnil na šesti trzích na vzorku 3031 dospělých osob). Když však dostanou na výběr malý elektromobil za 25 000 eur, podíl kupujících nových vozů, kteří jsou ochotni si koupit elektrický model s akumulátorem, se zvýší na 35 %. To by znamenalo, že se v Evropě ročně prodá další 1 milion elektromobilů, které by nahradily ekvivalenty se spalovacími motory.

 

Jak uvádí T&E, šest velkých evropských výrobců automobilů v honbě za ziskem, který roste mnohem rychleji než inflace, upustilo od malých cenově dostupných vozů. Jak uvádí zpráva, mezi lety 2019 a 2022 jejich čistý zisk na jedno vozidlo vyskočil po zohlednění inflace z rozmezí -40 až 1920 eur na 510 až 8940 eur. To bylo dosaženo upřednostněním prodeje větších a lukrativnějších SUV, která dnes tvoří 53 % ze všech vozidel prodaných v Evropě. Elektrická SUV, která spotřebovávají víc elektrické energie a surovin, se v roce 2022 podílela na prodeji elektromobilů 51 %.

 

Podle T&E musí zákonodárci vytvořit podmínky pro to, aby automobilky upřednostňovaly malé elektromobily, které jsou lepší pro životní prostředí, domácnosti s nízkými příjmy i konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. T&E vyzvala ke společné strategii pravidel kontrolujících účinnost elektrických vozidel na úrovni EU, na vnitrostátní úrovni kontrolu daní a dotací pro prodej vozidel, které znevýhodní hmotnost, a na místní úrovni vyšší parkovací poplatky pro SUV.

 

Julia Poliščanova uvedla: „Pokud budou k dispozici malá, cenově dostupná vozidla BEV, bude se více kupujících rozhodovat pro elektrický pohon. V současné době však výrobci automobilů s radostí slízávají zisky z velkých SUV, která jsou pro mnoho domácností s nízkými příjmy příliš drahá. Zákonodárci musí zasáhnout normami účinnosti, daněmi, reformou dotací a dalšími opatřeními, která vychýlí rovnováhu ve prospěch malých, cenově dostupných elektromobilů a obyčejných lidí.“

 

Pozn. Autoweek.cz: na evropském trhu není s výjimkou Dacie Spring v prodeji žádný čínský elektromobil s cenou kolem 25 000 eur.