name | autoweek.cz

Tančící Musk předal první Tesly z německé továrny

Tančící Musk předal první Tesly z německé továrny

23.03.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po několika měsících odkladů Elon Musk předal prvních 30 vozů Tesla Model Y vyrobených v německé továrně v Grünheide. Nově objednané vozy se budou z nového závodu dodávat od dubna.
Hlasitá hudba hrála, když prvních 30 zákazníků s rodinami v neonech prosvětleném tunelu poprvé uviděli svá nablýskaná nová auta Tesla vyrobená v nově otevírané továrně v Grünheide u Berlína. Za jejich potlesku a jásotu rozradostněný ředitel Tesly Musk poněkud přihlouple tančil. První zákazníci obdrželi Model Y Performance za 63 990 eur s dojezdem 514 km.
 
Inaugurace evropského centra americké automobilky se zúčastnil i německý kancléř Olaf Scholz v doprovodu spolkového ministra hospodářství Roberta Habecka a braniborského premiéra Dietmara Woidkeho. Kancléř Scholz chválil gigatovárnu jako budoucnost německého automobilového průmyslu. S investicí 5 miliard eur jde o největší průmyslový projekt na území bývalé NDR. Ne všichni ale projevovali stejné nadšení.
 
Zatímco do továrny proudily davy mladých příznivců Elona Muska a Tesly, novináři z renomovaných médií, včetně televizí, museli zůstat naštvaně před branami závodu. Podobně nazlobení byli i představitelé automobilového průmyslu, kteří by si představovali, že i pro německé průmyslové podniky by měly být vytvořeny stejné podmínky. Proces výstavby továrny totiž značně urychlila intenzivní podpora ze strany spolkové i zemské vlády. „Německé průmyslové podniky by také chtěly mít takovou podporu pro každý schvalovací proces ve všech spolkových zemích,“ řekl prezident Federace německého průmyslu Siegfried Russwurm.
 
Naopak se nenaplnily obavy z masových protestů „zelených“ aktivistů. Těch se dostavilo jen pár, nicméně na chvíli zablokovali vchod do továrny s transparenty upozorňujícími na vysokou spotřebu vody v továrně. Zablokovat dopravu se jim podařilo až dlouho po oficiálním otevření.
 
Podle ekologů není zásobování Tesly vodou zabezpečené. Generální ředitel Zelené ligy Braniborska Michael Ganschow kritizoval rozhodnutí správního soudu ve Frankfurtu nad Odrou, že v jejich žalobě rozhodl „v rozporu se všemi vědeckými poznatky o zásobování pitnou vodou“. Tesla proti původnímu plánu snížila spotřebu vody na 2,2 m3 na vozidlo včetně výroby akumulátorů a zdůrazňuje, že je to pod průmyslovým průměrem více než 3 m3. (Pro porovnání - Škoda Auto vykazuje spotřebu vody 1,7 m3 na vůz).
 
Musk doufal, že výroba bude v továrně zahájena už před osmi měsíci, ale zpoždění v licencích a obavy místních obyvatel ohledně dopadu závodu na životní prostředí tento proces zdržely. V porovnání se zdrženími při výstavbě jiných továren v Německu ale šlo jen o krátký odklad. Tesla byla zatím nucena dodávat svým evropským zákazníkům vozy ze Šanghaje, což přispělo k rostoucím nákladům na logistiku. Dne 4. března dostal Musk od místních úřadů poslední souhlas se zahájením výroby v Německu za předpokladu, že splní podmínky od používání vody až po kontrolu znečištění ovzduší.
 
Tesla uvedla, že zatím bylo přijato 3500 z očekávaných 12 000 zaměstnanců. Při plné kapacitě má továrna v roce 2025 vyrábět 500 000 vozů ročně. JPMorgan předpovídá, že letos se v Grünheide vyrobí 54 000 vozů a v roce 2023 produkce vzroste na 280 000 aut. Tesla také bude v Německu vyrábět akumulátory s celkovou kapacitou 50 GWh, čímž překoná všechny ostatní závody v zemi. Továrna na akumulátory je ve výstavbě a před otevřením společnost ještě musí splnit řadu požadavků. Braniborská vláda však už žádné překážky nevidí.
 
Odborová organizace IG Metall uvítala spuštění továrny, ale pokud jde o pracovní podmínky, podle její manažerky Birgit Dietzeová Tesla ve srovnání s ostatními německými závody notně zaostává. Podle ní by společnost měla spolu s vysokými ekologickými standardy přijmout také vysoké sociální standardy s odpovídajícími pracovními podmínkami.