name | autoweek.cz

Tanec kostlivců se cly

Tanec kostlivců se cly

16.04.2025 | Aktuality

Aktuality Reuters z automobilového průmyslu přináší z Londýna evropský korespondent Nick Carey. Tentokrát jak  Nissan reaguje na cla a Čína brzdí v Latinské Americe.

Před mnoha lety, v agónii jiné ekonomické krize, bývalý britský premiér Harold Wilson proslavil výrok, že „týden je v politice dlouhá doba“. Poslední týden se některým mohl zdát ekvivalentem roku, v neposlední řadě těm, kteří obchodují s americkými státními dluhopisy, které byly sraženy cly prezidenta Donalda Trumpa. To by mohlo způsobit dlouhodobé problémy, včetně vyšších úrokových sazeb u amerických hypoték a půjček na auta.

 

Trumpova neustále se měnící celní politika v pondělí zaznamenala další posun, když navrhl, že by mohl udělit výjimky z již zavedených poplatků souvisejících s automobily. Někteří velcí výrobci automobilů však nečekají, až zjistí, zda jsou Trumpova cla trvalá nebo ne, a již začali činit velká výrobní rozhodnutí. Spotřebitelé se také nadále rozhodují o nákupu na základě hrozby vyšších cen.

 

Tah Nissanu s Rogue založený na clech

Nissan v reakci na Trumpova cla omezuje japonskou produkci Rogue, svého nejprodávanějšího modelu ve Spojených státech. Jak zdroj řekl agentuře Reuters, Nissan ve svém závodě v Kjúšú na jihozápadě Japonska sníží výrobu Rogue od května do července. Zaměstnanci v největším závodě Nissanu budou od května do července pracovat méně hodin, přičemž výroba už je v některých dnech zastavena. Automobilka situaci přehodnotí později v závislosti na clech.

 

Nissan loni prodal ve Spojených státech téměř 246 000 vozů Rogue, což představuje více než čtvrtinu jeho prodeje v USA. Nissan vyrábí modely Rogue ve Smyrně v Tennessee. Nissan již ustoupil od samostatného plánu na snížení výroby ve Smyrně s tím, že pro Rogue zachová dvě směny, nikoli jednu, jak bylo naplánováno na duben.

 

Čína odkládá plány v Latinské Americe

Čína odložila schválení plánů čínských výrobců automobilů Geely a BYD na výrobu automobilů v Latinské Americe, protože americká cla zvýšila ekonomickou nejistotu a kvůli riziku přenosu technologií.

 

Automobilky Geely a Renault v únoru uvedly, že Geely využije závody francouzské automobilky v Brazílii a převezme menšinový podíl v místní obchodní jednotce Renaultu. Společnost BYD oznámila plán na výstavbu mexické továrny v roce 2023 a loni uvedla, že její umístění odhalí do konce roku 2024. Schválení obou projektů v Pekingu však trvalo déle, než se předpokládalo, a čínský státní plánovač oběma automobilkám sdělil, že jejich plány obsahují rizika přenosu technologií.

 

Jeden zdroj řekl agentuře Reuters, že regulační orgány se staly přísnějšími a opatrnějšími pokud jde o investice čínských výrobců automobilů v zahraničí. Prodloužil se časový harmonogram přezkumu a požaduje se víc podpůrných materiálů.

 

Pirelli pozastavilo investici v USA

Pirelli pozastavuje plán na další investice ve Spojených státech, zatímco se snaží zmírnit napětí kvůli napojení na čínskou státní skupinu Sinochem, svého největšího investora. Sinochem má v Pirelli  37% podíl a je ve sporu se společností a jejími italskými akcionáři v otázkách správy. K tomu dochází uprostřed rostoucích problémů spojených s provozováním čínského podniku ve Spojených státech, jednom z klíčových trhů Pirelli.

 

Přibližně 25 % tržeb Pirelli je v Severní Americe, kam většinou dodává prostřednictvím závodů v Mexiku, Jižní Americe a Evropě. Provozuje také menší továrnu v americkém státě Georgia.

 

Italská vláda v roce 2023 zasáhla aby omezila pravomoci Sinochemu v Pirelli a ochránila autonomii managementu. Pirelli dalo jasně najevo, že chce posílit své americké investice, což by pomohlo omezit dopad amerických cel. V lednu v jednom ze svých závěrečných aktů však Bidenova administrativa oznámila zákaz použití klíčového softwaru a hardwaru od společností kontrolovaných Čínou, který vstoupí v platnost pro software pro automobily v modelovém roce 2027 a hardware od roku 2029.

 

Rychlá kola

General Motors dočasně zastavuje výrobu elektrických užitkových vozidel ve svém montážním závodě v Ontariu kvůli pomalému prodeji.

 

Tesla na svém čínském webu pozastavila příjem nových objednávek na své vozy Model S a Model X vyráběné v USA.

 

Výrobce nákladních vozidel Scania, patřící VW, koupí zkrachovalou divizi Northvoltu, která vyrábí akumulátory pro těžký průmysl.

 

Stellantis zůstává oddán své churavějící luxusní značce Maserati navzdory americkým clům.

 

Čistý zisk čínského gigantu vyrábějícího akumulátory CATL v prvním čtvrtletí rostl nejrychlejším tempem za téměř dva roky, zatímco růst tržeb ukončil pět čtvrtletí poklesu.

 

Půjčovna aut Hertz uvedla, že některá data o jejích uživatelích byla odcizena v důsledku hakerského útoku, jehož se účastnil i jeden z jejích prodejců.

 

Foto: Nissan