name | autoweek.cz

Tata Nano končí

Tata Nano končí

14.07.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Tata Motors ukončila výrobu automobilu Nano, městského miniauta, které bylo v roce 2008 uvedeno na trh s cílem stát se nejlevnějším autem na světě.
Autíčko poháněné dvouválcem o objemu 625 cm3 s výkonem 25 kW (35 k) mělo vyvolat revoluci na indickém trhu s automobily. Ukázalo se ale, že označení používané automobilko Tata odradilo i chudé Indy, kteří nebyli ochotni investovat do nejlevnějšího auta na světě.
 
Auto dlouhé pouze 2,2 m bylo po technické stránce poměrně vyspělé (vůz vznikal za technické pomoci společnosti Bosch), byť na něm samozřejmě byla patrná snaha ušetřit všude, kde se jen dalo, včetně bezpečnosti. Plánované výroby 250 000 vozů ročně (postupně se měla zvyšovat na 350 000 vozů za rok a ani to neměl být konečný stav) nikdy nebylo dosaženo. Nejvyšší roční prodej byl 74 527 kusů (podle indických statistik to zahrnovalo část roku 2011 a část roku 2012), takže se Nano v Indii nikdy nestalo konkurentem pro nejprodávanější modely automobilky Maruti Suzuki. Od roku 2009 do ukončení prodeje bylo dodáno celkem jen 277 000 těchto vozů.
 
I když v roce 2009 byla předvedena evropská verze tohoto vozu, k prodeji v Evropě nedošlo - z hlediska bezpečnosti ani jízdního komfortu tento vůz nemohl konkurovat ani letitým ojetinám. O tom jsme se mohli přesvědčit při testování tohoto vozu v areálu společnosti Bosch v Boxbergu. Přesto ještě v roce 2012 tehdejší šéf Tata Group a hlavní iniciátor projektu Ratan Tata tvrdil, že Nano má velký potenciál stát se celosvětově úspěšným projektem.