name | autoweek.cz

Tatra Phoenix v západní Evropě

Tatra Phoenix v západní Evropě

26.04.2017 | Vladimír Rybecký | Doprava

Kromě toho, že obchodní řada Tatra Phoenix Euro6 nalézá ve státech západní Evropy pomocí dealerské sítě své zákazníky očekávající standardní řešení, dnes je nemálo příkladů i unikátních plnění.
Náročné automobilové trhy ve zemích západní Evropy se vyznačují tvrdým konkurenčním prostředím a přetlakem vozidel všech kategorií a typů provozu. Při bližším pohledu, však lze nalézt zákaznické požadavky, které nákladní vozidla Tatra dovedou lépe a efektivněji splnit než konkurenční produkty. V některých, specifických, případech jsou vozidla Tatra doslova jediným vhodným řešením, anebo alespoň jediným řešením dávajícím obchodní a podnikatelský smysl.
 
V horském prostředí
Například Švýcarsko, hornatý stát s příznačnou hrdostí, která mu nedovoluje stát se členem EU. Vozidla Tatra Phoenix si své zákazníky pomocí společnosti Wirag AG Nutzfahrzeuge hledají i zde, mezi alpskými velikány. A právě proto, že jsou v horských oblastech poměrně úzké cesty a cestičky připravila Tatra Trucks pro místní zákazníky například vozy Tatra Phoenix Euro6 6x6 se zkráceným rozvorem a řiditelnou zadní nápravou, které vycházejí z původního modelu s označením 8P6R33.341. Rozvor je zkrácený na 3060 mm a první a poslední náprava jsou řízené. Podobně upravené jsou také čtyřnápravové vozy T158-8P6R43 s rozvory 2150 mm + 2300 mm + 1450 mm. Také jejich poslední náprava je řiditelná.
 
Další nestandardně provedený třínápravový Phoenix Euro6 s hydraulickou rukou umístěnou mezi střední kabinou a valníkovou korbou, poslední zadní řízenou nápravou a osazený systémem hydraulicky ovládaných stabilizačních zemních opěr, nalezl v několika kusech své uplatnění přes dealera v Rakousku, firmu Tschann.
 
Oblíbené osmikolky
V Německu přes prodejce Metallbau und Fahrzeuhandel Friedrich GmbH Tatra dodala speciálně připravená vozidla obchodní řady Phoenix pro spolkovou službu THW – Technisches Hilfswerk.
 
Další zajímavou specialitou je Phoenix homologovaný jako zemědělský traktor. Jedním z vrcholových vozidel těchto modelů je čtyřnápravová T158-8P5R46.261 s motorem 13 l (340 kW), šestnáctirychlostní automatizovanou převodovkou ZF AS-Tronic a jednostupňovým přídavným převodem. Vozy s redukcemi v nábojích kol, osazené pneumatikami Michelin 16,00R20 XZL a systémem CTIS, slouží díky tamní dealerské společnosti France Berkerse k plné spokojenosti na nizozemských polích.
 
Dalším krásným příkladem těžkých nákladních vozidel plnících představy a plány zákazníků jsou čtyřnápravové stavební vozy Tatra Phoenix, které objednali norský dealer Tatra Norge AS a švédský protějšek Cordestam Maskin AB.
 
Do Norska šly již dříve čtyřnápravové modely Tatra Phoenix s celkovou hmotností 50 t. Motor MX-13 (375 kW), šestnáctirychlostní automatizovaná převodovka ZF AS-Tronic s intarderem, dvoustupňová přídavná/sestupná převodovka Tatra, redukce v nábojích kol. Hlavním rozpoznávacím znakem vozidel jsou kola předních náprav s pneumatikami 16,00R20, kola zadních náprav 24,00R21 (jednomontáž) a tzv. spací kabina. V současnosti jdou jak do Norska, tak i do Švédska dodávány tyto vozy již v provedení Euro6 a téměř výhradně se sedmirychlostními automatickými převodovkami Allison.