name | autoweek.cz

Tavares: Elektromobily nejsou univerzálním řešením mobility

Tavares: Elektromobily nejsou univerzálním řešením mobility

05.04.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares tvrdí, že se hmotnost akumulátorů v elektromobilech musí během příští dekády snížit na polovinu pomocí nových chemických látek, které nevyžadují tak obrovské množství surovin.

Generální ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares patří mezi ty, kteří pochybují o tom, že vozidla s nulovými emisemi budou fungovat pro každého v každé části světa.

 

„Měli bychom ustoupit od dogmatického myšlení, kde jedna velikost padne všem. Nemyslím si, že to bude fungovat. Chtěl bych dodat, že současné elektromobily mohou být řešením pro některé naše společnosti,“ řekl Tavares na Fóru pro svobodu mobility, které iniciovala společnost Stellantis.

 

Tavares zde konstatoval: „Akumulátory elektromobilů budou potřebovat velmi významný průlom pokud jde o chemii, aby se jejich hmotnost během příští dekády snížila na polovinu. Půl tuny kg surovin, které jsou v současnosti potřeba k vytvoření akumulátoru, nevypadá jako velmi rozumný výsledek z hlediska životního prostředí.“

 

„Průmysl založený na nové chemii potřebuje v příštím desetiletí dosáhnout průlomu pokud jde o hustotu energie v článcích abychom snížili hmotnost a spotřebu surovin elektrických vozidel alespoň o 50 %. Myslím, že se to blíží,“ řekl Tavares.

 

Podle něj nemá smysl přidávat do elektromobilu půl tuny surovin aby byl dosažen „slušný“ dojezd 400 km. „To bude v průběhu příštího desetiletí narušeno novou chemií, která, doufejme, vyřeší problém nedostatku lithia,“ řekl Tavares. Lithium je klíčovým prvkem dnešních akumulátorů.

 

Připojení k elektrické energii

Zásadní překážkou pro elektromobily v méně rozvinutých zemích je na prvním místě přístup k elektřině. Roberto Schaeffer, profesor energetické ekonomie na Federální univerzitě v Rio de Janeiru v Brazílii, uvedl, že přibližně 800 milionů lidí na světě nemá žádný přístup k elektřině a „mnohem víc lidí“ nemá stabilní elektrickou síť, na kterou by se mohli spolehnout.

 

Schaeffer, který se zabývá tím, jak může společnost dosáhnout nulové emise, řekl, že nahlížení na elektromobily jako na rozšířenou možnost je globální severní perspektiva, která odkazuje na regiony, jako jsou Evropa a Severní Amerika. „Celkově by biopaliva fungovala lépe než elektromobilita. Elektrická mobilita není řešení, alespoň v příštích 20 nebo 30 letech, kdy opravdu potřebujeme jít na čistou nulu. Musíme myslet na energetickou chudobu. Dopravní chudoba je na globálním jihu realitou. Musíme mít na paměti, že pokud jde o mobilitu, neexistuje žádné univerzální řešení,“ řekl Schaeffer.

 

Tavares také uvedl, že nevidí vodík jako životaschopnou alternativní technologii pro současnou masovou mobilitu kvůli jeho vysokým nákladům, a to i za předpokladu, že energie použitá k výrobě vodíku, bude čistá: „Obávám se, že v současné době je cena hlavní překážkou použití vodíku. Pro blízkou budoucnost to (možná) bude řešení pro flotily velkých korporací, ale rozhodně ne pro normální občany.“

 

Sdílení auta

Účastníci fóra také diskutovali o sdílení aut, veřejné dopravě a dokonce o možnostech nemotorizované mobility, které by mohly sloužit 8 miliardám lidí na planetě. Stellantis se pustil do sdílení aut se společností Free2Move, která nabízí krátkodobé pronájmy a předplatné vozidel v Evropě a několika městech USA. V roce 2022 také koupil Share Now, evropský společný podnik Daimleru a BMW.

 

Tavares uvedl, že dostupnost bezplatného parkování a rozumné náklady na pojištění jsou důležitými faktory, aby sdílení aut fungovalo ve velkém. „V konečné podobě bude naprosto reálné mít velmi, velmi rychle v městských oblastech velmi udržitelnou, cenově velmi konkurenceschopnou službu sdílení aut s nulovými emisemi,“ řekl.

 

Odpor

Přechod do světa čisté mobility bude vyžadovat zapojení občanů, ale nová data ukazují, že mnozí ještě nejsou připraveni změnit své dopravní návyky. Podle průzkumu YouGov, uskutečněného v Brazílii, Francii, Indii, Maroku a USA, čtvrtina lidí tvrdí, že nezměnili své dopravní volby, aby omezili svůj dopad na životní prostředí, a ani to neplánují. Méně než 10 % již realizovalo významné změny ve své dopravě. To platí zejména v USA, kde 40 % dotázaných uvedlo, že nemají v plánu změnit své dopravní návyky – zejména lidé, kteří jsou starší nebo žijí ve venkovských oblastech, kde změnu odmítla víc než polovina dotázaných.

 

„Především Gen Z a mileniálové jsou těmi, kteří jsou nejvíc připraveni provést změny ve volbě své dopravy aby omezili svůj dopad na životní prostředí. Navíc jsou to demografické skupiny, které s největší pravděpodobností souhlasí s tím, že přestanou používat dopravní prostředky tam, kde jsou jedinými cestujícími,“ řekl , generální manažer YouGov pro Francii Alexandre Devineau.