name | autoweek.cz

Taxi v Amsterdamu jedou na elektřinu
20.05.2015 | Trendy
Návštěvník nizozemského hlavního města Amsterdamu brzy zjistí, že jde také o hlavní město elektrických taxi.
Společnosti Taxi Electric, Connexxion a TCA provozují více než 170 elektromobilů Nissan Leaf a e-NV200, která si mohou pronajmout hotely, letiště, firmy a osoby s omezenou pohyblivostí. Rostoucí trend využití elektrických vozidel jako dopravního prostředku šetří firmám peníze a pomáhá Amsterdamu i celému Nizozemsku dosahovat cílů v oblasti udržitelnosti a snižování znečištění ovzduší.
„V roce 2011 jsme založili Taxi Electric, první plně elektrickou taxispolečnost v Amsterdamu. Naším cílem bylo získat významný vliv na toto město," říká spoluzakladatel společnosti Taxi Electric Edvard Hendriksen.
A to se také stalo. Společnost Taxi Electric začínala se třemi vozy Nissan Leaf a dnes má vozový park čítající 22 vozidel. Ve srovnání se standardní taxislužbou má jejich společnost nižní náklady na kilometr, a to díky místním a národním dotacím na EV - celkem 10 000 eur na vozidlo - a nižším nákladům na údržbu a elektřinu.
„Očividně jsme měli před třemi lety dobrý nápad, protože také další společnosti vidí potenciál v taxislužbě s elektrickými vozidly," říká Hendriksen.
Společnost TCA nyní vlastní 50 vozidel e-NV200, která jsou součástí jejich vozového parku čítajícího 1300 taxíků. Finanční ředitel Richard van der Veen říká, že program elektromobilů společnosti TCA získává stále větší pozornost, což vede k většímu počtu jízd a zisku pro řidiče: „Snažíme se pro naše řidiče vytvářet modely, které jsou nejen udržitelné, ale také ziskové… Poptávka po elektromobilech a vozidlech s nulovými emisemi bude narůstat. Myslíme si, že tak vypadá budoucnost," říká.
Atilla Selcuk, řidič ve společnosti TCA, říká, že zákazníci si všímají rozdílů: „Elektromobil má mnoho výhod. Jede plynule a neslyšíte žádný hluk, žádný zvuk. Proto ho mají zákazníci rádi a řidiči také. Vozidlo je velmi praktické, protože pojme čtyři osoby a mnoho zavazadel. A poměrně jednoduše se nabíjí. Prostě zacvaknout a jít."
Vozidlo se snadno nabije na asi 80 % kapacity během krátkých přestávek. Nizozemsko má nejvyšší hustotu nabíjecích stanic. Každý měsíc ve městě přibude 25 nových nabíjecích bodů. A v roce 2018 by jich mělo být celkem 4000. Město Amsterdam si totiž dalo za cíl neprodukovat v roce 2015 žádné emise.
Connexxion, největší evropská společnost v oblasti veřejné dopravy, nedávno zakoupila 100 vozidel e-NV200. „Program udržitelnosti není jen náš. Vlády a místní komunity se zasazují o to, aby města začala využívat udržitelnější možnosti. Naším cílem je získat díky aktivnímu přístupu více kontraktů," říká výkonný ředitel společnosti Connexxion Bart Schmeink. Stejně jako u každého jiného vozidla mu jde o úsporu. V nadcházejícím roce společnost Connexxion ušetří 200 000 l nafty a sníží emise CO2 o 417 tun, což je podle něj důležitým bonusem vozového parku.
„Elektrická vozidla jsou nejlepším řešením místního znečištění. Aby se vaše město stalo chytrým a udržitelným, je třeba mít dobrý plán. Silnou stránkou Nizozemska je, že místní vlády a centrální vláda spolupracují s průmyslem. A to je jediný způsob, jak postoupit dál v oblasti elektromobilů. Elektrická vozidla jsou pro udržitelnost nezbytná, jsou obchodní příležitostí a jsou zábavná. A to se nám líbí," říká Michiel Hartman. Po dobu pěti let bojoval jako předseda organizace Dutch Organization for Electric Transportation (Nizozemská organizace pro elektrickou dopravu) za infrastrukturu přátelštější k elektromobilům.
„V roce 2011 jsme založili Taxi Electric, první plně elektrickou taxispolečnost v Amsterdamu. Naším cílem bylo získat významný vliv na toto město," říká spoluzakladatel společnosti Taxi Electric Edvard Hendriksen.
A to se také stalo. Společnost Taxi Electric začínala se třemi vozy Nissan Leaf a dnes má vozový park čítající 22 vozidel. Ve srovnání se standardní taxislužbou má jejich společnost nižní náklady na kilometr, a to díky místním a národním dotacím na EV - celkem 10 000 eur na vozidlo - a nižším nákladům na údržbu a elektřinu.
„Očividně jsme měli před třemi lety dobrý nápad, protože také další společnosti vidí potenciál v taxislužbě s elektrickými vozidly," říká Hendriksen.
Společnost TCA nyní vlastní 50 vozidel e-NV200, která jsou součástí jejich vozového parku čítajícího 1300 taxíků. Finanční ředitel Richard van der Veen říká, že program elektromobilů společnosti TCA získává stále větší pozornost, což vede k většímu počtu jízd a zisku pro řidiče: „Snažíme se pro naše řidiče vytvářet modely, které jsou nejen udržitelné, ale také ziskové… Poptávka po elektromobilech a vozidlech s nulovými emisemi bude narůstat. Myslíme si, že tak vypadá budoucnost," říká.
Atilla Selcuk, řidič ve společnosti TCA, říká, že zákazníci si všímají rozdílů: „Elektromobil má mnoho výhod. Jede plynule a neslyšíte žádný hluk, žádný zvuk. Proto ho mají zákazníci rádi a řidiči také. Vozidlo je velmi praktické, protože pojme čtyři osoby a mnoho zavazadel. A poměrně jednoduše se nabíjí. Prostě zacvaknout a jít."
Vozidlo se snadno nabije na asi 80 % kapacity během krátkých přestávek. Nizozemsko má nejvyšší hustotu nabíjecích stanic. Každý měsíc ve městě přibude 25 nových nabíjecích bodů. A v roce 2018 by jich mělo být celkem 4000. Město Amsterdam si totiž dalo za cíl neprodukovat v roce 2015 žádné emise.
Connexxion, největší evropská společnost v oblasti veřejné dopravy, nedávno zakoupila 100 vozidel e-NV200. „Program udržitelnosti není jen náš. Vlády a místní komunity se zasazují o to, aby města začala využívat udržitelnější možnosti. Naším cílem je získat díky aktivnímu přístupu více kontraktů," říká výkonný ředitel společnosti Connexxion Bart Schmeink. Stejně jako u každého jiného vozidla mu jde o úsporu. V nadcházejícím roce společnost Connexxion ušetří 200 000 l nafty a sníží emise CO2 o 417 tun, což je podle něj důležitým bonusem vozového parku.
„Elektrická vozidla jsou nejlepším řešením místního znečištění. Aby se vaše město stalo chytrým a udržitelným, je třeba mít dobrý plán. Silnou stránkou Nizozemska je, že místní vlády a centrální vláda spolupracují s průmyslem. A to je jediný způsob, jak postoupit dál v oblasti elektromobilů. Elektrická vozidla jsou pro udržitelnost nezbytná, jsou obchodní příležitostí a jsou zábavná. A to se nám líbí," říká Michiel Hartman. Po dobu pěti let bojoval jako předseda organizace Dutch Organization for Electric Transportation (Nizozemská organizace pro elektrickou dopravu) za infrastrukturu přátelštější k elektromobilům.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz