name | autoweek.cz

Technický vývoj v Mladé Boleslavi: 117 let

Technický vývoj v Mladé Boleslavi: 117 let

07.11.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

I když se s výrobou osobních automobilů v Mladé Boleslavi začalo již v roce 1905, což značku Škoda řadí mezi trojici nejstarších automobilek světa, sahá historie jejího technického vývoje ještě dále do minulosti.

 

Už roku 1895, kdy Václav Laurin a Václav Klement sestrojili první jízdní kolo vlastní konstrukce. Již o tři roky později se zrodil první motocykl značky Laurin & Klement a technický vývoj pokračuje bez přerušení již 117 let.

Sestrojení a úspěšná sériová výroba jízdních kol byla na konci 19. století nemalým technickým úspěchem, ale pánové Laurin a Klement se s ním nehodlali spokojit. Dalším krokem bylo osazení spalovacím motorem.

Na začátku roku 1899 byly vyřešeny všechny zásadní technické problémy s výjimkou zapalování, které v té době vyráběl jen německý průkopník Robert Bosch. Jeho zapalování bylo však příliš drahé a navíc těžké, proto nakonec Laurin s Klementem zakoupili jen jeden exemplář jako vzor a na jeho základě vyvinuli zapalování vlastní. Již v roce 1899 tak mohli uvést na trh první dva modely 1 1/4 HP a 1 1/3 HP.

Práce na vývoji však neustávaly, motocykly se neustále vylepšovaly a objevovala se nová technická řešení. Stroje L&K používaly automatický sací ventil, který se otevíral samočinně tlakem ve válci a odpařovací karburátor, který využíval mísení par nad hladinou benzínu v palivové nádrži se vzduchem. V roce 1906 se také začala na přání montovat spojka s dvoustupňovým převodem v náboji zadního kola a řetězovým pohonem.

Značka Laurin & Klement postupovala rychle také ve vývoji motorů. V roce 1903 se dostal do výroby typ CC, první dvouválec do V o objemu 491 cm3, který byl již v roce 1905 následován motory čtyřválcovými. Zkoušelo se také chlazení vodou a pohonné jednotky začaly být osazovány elektromagnetickým zapalováním vlastní výroby. O kvalitách motorů Laurin & Klement svědčí nejen řada vítězství v nejrůznějších závodech, ale především zájem o jejich licenční výrobu. Licence byly prodány značkám Alcyon z Francie, Germania z Německa a české továrně Achilles.

Skutečný přelom v historii značky ale znamenal rok 1905, kdy po pěti letech pokusů s dvoustopými vozidly vznikl první automobil, Voiturette typ A s vidlicovým dvouválcem o objemu 1005 cm3 a výkonu 7 k. Spolu s třístupňovou převodovkou to stačilo k dosažení maximální rychlosti 40 km/h.

V roce 1907 pak vznikl jeden z prvních osmiválců na světě, typ FF o výkonu 45 k. K udržení kroku s konkurencí však bylo nutné získat odborníka, který by empirické zkušenosti doplnil i o teoretické vzdělání a znalosti. Tím se v prosinci 1907 stal Ing. Otto Hieronimus, excelentní konstruktér a závodník se zkušenostmi od značek Benz a Spitz. Povedlo se mu nejen pozvednout úroveň konstrukční kanceláře L&K, ale také proslavit značku na mnoha mezinárodních závodech.

Dalším velkým krokem byla koupě liberecké automobilky RAF v roce 1912, která přinesla mimo jiné i licenci na šoupátkové motory systému Knight, vynikající výjimečně tichým chodem. Čtyřválcové a šestiválcové sedany této koncepce poháněly luxusní modely automobilky až do druhé poloviny 20. let.

V roce 1925 byla naopak samotná automobilka Laurin & Klement odkoupena strojařským koncernem Škoda. Velké automobily, které v té době tvořily základ výrobního programu, se však nehodily do podmínek hospodářské krize přelomu 20. a 30. let. Bylo nutné zaměřit vývoj na menší a levnější automobily. Výsledkem byl typ 420 Popular, který předznamenal tradici dostupných a přitom technicky excelentních vozů Škoda, která se udržela až do současnosti. Přes svoji nízkou cenu nabízel pokroková řešení, jako byla převodovka u zadní nápravy (později označovaná „transaxle“) nebo od roku 1938 i ventilový rozvod OHV. Konstrukční základ motoru modelu Popular se s mnoha modernizacemi udržel ve výrobě až do roku 1999, tedy celých 66 let, a koncepci vozu využívaly i poválečné vozy Škoda.

V roce 1955 však začaly práce na vývoji zcela nového osobního automobilu, s jehož příchodem byla spojena i zásadní modernizace výrobního závodu. V testech zvítězila v té době moderní koncepce s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Nový vůz, který získal označení 1000MB, měl samonosnou karoserii, zadní nápravu s kyvnými poloosami a především zbrusu nový motor s lehkým hliníkovým blokem, vyráběným metodou tlakového lití. Tato technologie vynikala především úsporností a efektivitou – hrubý odlitek vážil 10,5 kg a po opracování klesla jeho hmotnost o pouhých 0,9 kg. Licenci na tuto technologii koupila francouzská automobilka Renault, která jí používala pro úspěšný model Renault 16.

Evoluční vývoj vozů s motorem vzadu pokračoval až do konce osmdesátých let, ale hliníkový motor OHV zůstal ve výrobním programu mnohem déle. Objevil se i pod kapotou nového modelu Favorit s pohonem předních kol, jehož design byl dílem italského studia Bertone a na jehož vývoji spolupracovala řada jmen světového formátu jako Porsche, Pierburg nebo Sachs.

Dalším z velkých mezníků v historii značky Škoda byl rok 1991, kdy automobilku převzal německý koncern Volkswagen. Přinesl s sebou nejmodernější postupy a technologie, ale osvědčený hliníkový čtyřválec zůstal i nadále základem nabídky motorů, i když v modelu Felicia získal nové jméno 1,3 MPi. Na stejném základě byl později vyvinut i agregát 1,4 MPi, který poháněl vozy Škoda Fabia. Jeho výroba byla ukončena v roce 2003.

V té době byl ale již v sériové výrobě motor 1,2 HTP, první výsledek vývoje motorů Škoda pod vedením koncernu Volkswagen, který se objevil i pod kapotou vozů značek Volkswagen a Seat.

V roce 2009 ho doplnil přeplňovaný agregát 1,2 TSI, který využívá moderního trendu downsizingu a kombinuje kompaktní rozměry a nízkou spotřebu paliva s vysokým výkonem a točivým momentem.

Vybrané milníky historie Technického vývoje Škoda AUTO:

- 1895: Založení firmy Laurin a Klement, první jízdní kolo

- 1899: Představení prvního motocyklu (a motoru) L&K novinářům

- 1905: Uvedení prvního motoru L&K v automobilu (Voiturette L&K Typ A)

- 1907: První osmiválec ve střední Evropě a jeden z prvních na světě

- 1934: Představena Škoda Popular, průkopník uspořádání hnacího řetězce transaxle

- 1964: Zahájení výroby motoru Typ 990 pro vůz Škoda 1000 MB (tlakově litý blok z hliníkové slitiny)

- 1987: Po 23 letech se motor stěhuje zpět pod přední kapotu (Škoda Favorit)

- 1991: Spojení s koncernem Volkswagen

- 1997: Škoda vyvinula první motor pro potřeby koncernu VW (1,0/37 kW)

- 2001: Zahájena výroba motorů 1,2 HTP

- 2009: Zahájena výroba motoru 1,2 TSI