name | autoweek.cz

Technika Land Roveru Discovery

Technika Land Roveru Discovery

30.01.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Land Roveru Discovery je prémiové SUV schopné jízdy na jakémkoli povrchu, v jakémkoliv terénu a za jakéhokoli počasí. Discovery těží z více než 65 let zkušeností společnosti Land Rover s konstrukcí vozidel pro jízdu v jakémkoli terénu.
Hliníkový základ
Discovery 5. generace je postaveno na stejné hliníkové platformě jako Range Rover a Range Rover Sport. Nové Disco je o 141 mm delší (4970 mm) než odcházející model a má rozvor náprav 2923 mm, tedy o 38 mm delší než 4. generace.
 
Nosná struktura vozu je o 480 kg lehčí než u odcházející generace, což se projevuje na hospodárnosti provozu. K té napomáhá i zlepšená aerodynamika, mj. i díky tomu, že standardně dodávané vzduchové pérování při rychlosti nad 105 km/h snižuje světlou výšku vozu o 13 mm.
 
Discovery má plně nezávislé pérování vinutými pružinami. Kombinuje dvě příčná ramena vpředu s vyspělým víceprvkovým zavěšením zadních kol Integral Link. Jízdní komfort a stabilitu při plném zatížení optimalizují přídavné pružiny integrované do zadního pérování.
 
Nejmodernější vzduchové odpružení všech kol umožňuje výjimečně dlouhé dráhy propružení kol a mimořádnou stabilitu bez ohledu na náročnost terénu. Jedinečnou úroveň jízdního komfortu dosahuje plynulou změnou světlé výšky v případě potřeby.
 
Terénní schopnosti typické pro značku Land Rover
Pátá generace Discovery přináší tradiční výborné terénní schopnosti značky Land Rover. Světlá výška je 283 mm (zvětšila se o 43 mm) a brodivost 900 mm (větší o 200 mm). Technologie pro jízdu v terénu zaručují, že jedinečné terénní schopnosti nového Discovery mohou využívat i nezkušení řidiči.
 
Unikátní systém Terrain Response 2, který je poprvé nabízen pro model Discovery, řidiči umožňuje v závislosti na jízdních podmínkách optimalizovat nastavení motoru, citlivost plynového pedálu, charakteristiku řazení převodovky, mezinápravového diferenciálu a podvozkových systémů v souladu s požadavky daného terénu pomocí snadno volitelných jízdních režimů. Terrain Response 2 poskytuje ještě vyšší úroveň sledováním jízdních podmínek a možností automatické volby jízdního režimu, který umožňuje nejlepší nastavení podvozku a pohonné jednotky pro dané podmínky.
 
Asistenční systém pro jízdu v jakémkoli terénu All-Terrain Progress Control (ATPC) umožňuje při jízdě v obzvlášť těžkém terénu nastavit a udržovat stálou rychlost. Funguje podobně jako tempomat při nízké rychlosti od 2 do 30 km/h. Přitom spolupracuje se systémem Terrain Response 2, pohonem všech kol, systémem řízení trakce a brzdovou soustavou. ATPC řidiči dovoluje soustředit se při překonávání překážek výhradně na řízení vozu, aniž by se rozptyloval ovládáním pedálů plynu či brzd. U stojícího vozu jej lze použít k usnadnění rozjezdu na kluzkém povrchu.
 
Discovery disponuje i modernizovaným systémem samočinného brzdění se sledováním chodců vč. dětí fungující do rychlosti 80 km/h. Discovery dokáže utáhnout 3500 kg, přičemž poloautonomní systém Advanced Tow Assist usnadňuje náročné manévry při couvání s přívěsem.
 
Nový motor Ingenium
Pro Discovery je připravena řada čtyřválcových a šestiválcových motorů. Všechny jsou kombinovány s osmirychlostní samočinnou převodovkou ZF. Řada turbodieselů Ingenium se rozrostla o čtyřválec s výkonem 177 kW (240 k).
 
K dispozici jsou tyto motory:
- vznětový čtyřválec Ingenium 2,0 Td4 s výkonem 132 kW (180 k), je nejúspornější s kombinovanou spotřebu paliva 6,0 l/100 km
- vznětový čtyřválec Ingenium 2,0 Sd4 se dvěma turbodmychadly disponuje výkonem 177 kW (240 k) a točivým momentem 500 N.m má spotřebu 6,3 l/100 km
- vznětový šestiválec 3,0 Td6 přináší výkon 190 kW (258 k) a točivý moment 600 N.m
- zážehový šestiválec 3,0 V6 Si6 je přeplňovaný mechanicky poháněným dmychadlem, poskytuje výkon 250 kW (340 k) a točivý moment 450 N.m, má kombinovanou spotřebu 10,9 l/100 km.
 
Inteligentní systémy stálého pohonu všech kol
Inteligentními systémy stálého pohonu všech kol Land Rover 4WD zajišťují bezkonkurenční schopnosti jízdy za každého počasí a na jakémkoli povrchu. Na výběr jsou tři systémy.
 
Systém s jednostupňovou rozdělovací převodovkou je opatřen jednou sadou převodových kol s velkým rozsahem otáček optimalizovaných pro jízdu po silnici. Disponuje inteligentním řídicím systémem, který hlídá prokluz kol. Za normálních okolností je 42 % točivého momentu přenášeno na kola přední nápravy a 58 % na zadní. Mezinápravový diferenciál reaguje na prokluz kol na jedné nápravě a dokáže změnit směrování točivého momentu tak, že více využívá kola nápravy s lepšími záběrovými schopnostmi. Tento systém je v základní výbavě u verzí s motory TD4 a SD4 Ingenium.
 
Přídavná sada nižších převodových stupňů se může stát neocenitelným pomocníkem v náročných podmínkách, jako jsou strmé stoupající či klesající svahy, při jízdě v terénu nebo s přívěsem. Systém se dvoustupňovou rozdělovací převodovkou umožňuje udržování přesné rychlosti. Základem systému je elektronický mezinápravový diferenciál, který nabízí rozdělení točivého momentu 50:50 mezi kola přední a zadní nápravy s možností preventivního uzamčení náprav před tím, než dojde k prokluzu. K dispozici je jako volitelná výbava u verze s motorem SD4 Ingenium se vzduchovým pérováním a standardní výbava u verzí s motory Td6 a Si6.
 
Aktivní uzávěrka zadního diferenciálu je volitelnou výbavou u vozů se vzduchovým odpružením a dvoustupňovou rozdělovací převodovkou. Poskytuje výhodu v řízení prokluzu mezi levým a pravým kolem na zadní nápravě. To může být užitečné v podmínkách s nízkou přilnavostí, například na mokré trávě, kdy vozidlo sleduje prokluz a rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu a na zadní nápravě také mezi jednotlivými koly navzájem tak, aby byl zajištěn bezproblémový průjezd.