name | autoweek.cz

Telefon je za volantem vždy nebezpečný

Telefon je za volantem vždy nebezpečný

08.10.2009 | Ivana Rybecká | Autoservis

Při schůzce zorganizované americkým ministerstvem pro dopravu přednesl ministr dopravy Ray LaHood zprávu o nebezpečí vyplývajícím ze ztráty pozornosti při jízdě. Údaje byly neradostné: v minulém roce téměř 6000 úmrtí při dopravních nehodách a 515 000 zranění souviselo s rozptýlením řidiče. V souvislosti s tím je zarážející, že americký Národní úřad pro bezpečnost provozu na dálnicích pozdržel průzkum ztráty pozornosti v souvislosti s používáním mobilních telefonů.

V rámci dvoudenní schůzky na toto téma shromáždění odborníci připravili doporučení, která by mohla být předložena Kongresu USA. LaHood doufá, že tato doporučení se dostanou do legislativy, která by zakázala telefonování z mobilních telefonů a psaní textových zpráv za jízdy.
LaHood toto setkání porovnal se schůzkami, které se dříve týkaly limitů koncentrace alkoholu v krvi a bezpečnostních pásů, které následně vedly ke změně legislativy a veřejným osvětovým kampaním.
V USA je v 18 státech zakázáno psát textové zprávy za jízdy a v sedmi státech je zakázáno hovořit do mobilního telefonu drženého v ruce. V Senátu USA byl předložen zákon, který by měl na všech státech požadovat zákaz psaní zpráv a e-mailů během řízení vozu. Pokutou pro státy, které se k tomuto zákazu nepřipojí, by měla být ztráta 25 % z financování federálních dálnic. Podporu této legislativě vyjadřují mnozí spotřebitelé i průmyslové skupiny. Jedinou brzdou se zdá být z pochopitelných důvodů asociace sdružující provozovatele bezdrátových sítí. Asociace CTIA podle všeho podporuje zákaz psaní, ale pouze zdráhavě a pouze za podmínky, že bude kompenzováno iniciativami podporujícími školení řidičů.
Je možné, že v automobilu používáte nějaký typ zařízení typu hands-free jako je souprava Bluetooth. Nemusíte mačkat tlačítka, zvedat telefon, ťukat na klávesnici. Žádné starosti a telefonujete za jízdy bezpečně. Bohužel tomu tak není. Kupí se důkazy, že telefonování a řízení vozu nejdou dohromady. Podle New York Times agenti FBI záměrně zadržovali některé informace amerických vědců.
Před šesti lety Národní úřad pro bezpečnost provozu na dálnicích (NHTSA) utajil stovky stránek výzkumu a varování o rozptýlení, která způsobuje telefonování během jízdy v obavě před hněvem Kongresu. Obsáhlou interní zprávu úřadu NHTSA vynesl na světlo Matt Richtel. Zahrnovala nové údaje z dlouhodobé studie 10 000 řidičů a zjištění, která by některým státům umožnila schválit zákony proti používání telefonu za jízdy o mnoho let dříve a pravděpodobně by zabránila smrti tisíců lidí a stovkám tisíc nehod. Vědci tehdy dospěli k závěru, že nikoli držení telefonu v ruce, ale samotná konverzace způsobuje značné rozptýlení řidiče.
V zadržené zprávě výzkumní pracovníci odhadovali, že ztráta pozornosti ve spojení s mobilním telefonem způsobila v roce 2002 v USA 955 smrtelných zranění a 240 000 nehod. V dopise adresovaném tehdejšímu ministrovi dopravy Normanu Minetovi, jenž rovněž nebyl nikdy poslán, výzkumníci varovali, že zákony připouštějící používání telefonů pomocí hands-free nemusí stačit. Tehdejší ředitel úřadu NHTSA se rozhodl nezveřejnit tyto informace a doporučení, kvůli „rozsáhlejší politické úvaze\" a také proto, aby se nerozčílili voliči telefonující za jízdy a odvětví telekomunikační techniky. New York Times tento dokument nyní zveřejnil. V závěrečném prohlášení se uvádí: „Pokusy ukázaly, že z hlediska snížení pozornosti existuje jen nepatrný rozdíl mezi používáním telefonu za jízdy, ať už se drží v ruce nebo způsobem hands-free. Výzkum odhalil zjistitelné zhoršení v chování a ve výkonnosti řidiče a změny v chování souvisejícím s přijímání rizika nebo rozhodováním během používání obou typů telefonů. Charakter rozptýlení a změn v chování je příznačný pro potencionální problémy týkající se bezpečnosti.\" Připomeňme, že v USA se prakticky neprodávají automobily, které by nebyly vybaveny samočinnou převodovkou, takže držení telefonu je pro americké řidiče mnohem snazší.