name | autoweek.cz

Tento nový elektromobil může být opravdu velký problém

Tento nový elektromobil může být opravdu velký problém

06.04.2024 | | Nové modely

Xiaomi SU7 se zaměřuje proti Tesle a Porsche, přičemž nabízí působivou cenu. Nyní musí naplnit to, co slibuje. Až se tak stane, bude to podle agentury Reuters velký problém. Xiaomi zahájilo svůj projekt elektromobilů v roce 2021.

Čínský elektronický gigant Xiaomi možná není v USA ani v Evropě pojmem pokud jde o automobily, ale nyní způsobil obrovské pozdvižení ve světě elektromobilů uvedením sedanu SU7. Rozruch kolem SU7 narůstal řadu měsíců a nyní je jasné proč: elektrický sedan sliboval působivý výkon a dojezd jako součást nabídky doplněné o vysocevýkonnou variantu, která se zaměřuje na Teslu. Xiaomi má na mušce i Porsche, což by mělo být dostatečně zřejmé z jeho vnějšího designu. Přitom automobilová divize technologického gigantu byla spuštěna teprve v roce 2021. Od začátku projektu do uvedení na trh uteklo pouze 1003 dní!

 

Nyní nový výrobce elektromobilů předvedl produkční verzi elektricky poháněného 5 m dlouhého sedanu SU7. Při uvedení na trh budou k dispozici tři verze a tři velikosti akumulátorů, přičemž dodávky v Číně by měly začít ještě v dubnu.

 

Na rušném trhu s elektromobily bude pravděpodobně lákat mnoho kupujících základní výbava Standard s jedním elektromotorem vlastní produkce Xiaomi o výkonu 217 kW (295 k), točivým momentem 440 N.m a pohonem zadních kol. Bude napájena 73,6 kWh deskovým akumulátorem LFP Blade z produkce BYD a bude mít dojezd 668 km. V Číně se bude prodávat s cenou začínající na 29 900 USD (700 000 Kč). S touto vstupní cenou základní verze se dostává pod další elektrické sedany, které se v současné době v Číně nabízejí.

 

Větší akumulátor CATL Shenxing 94,3 kWh bude ve střední výbavě SU7 Pro, která slibuje dojezd 830 km. Tato druhá jednomotorová verze sedanu bude mít na rozdíl od 400 V základního modelu 800 V architekturu a v Číně bude mít základní cenu asi 33 900 USD (790 000 Kč).

 

Dvoumotorový SU7 Max s výkonem 488 kW (663 k) a točivým momentem 838 N.m bude napájen největším akumulátorem CATL Qilin NMC s kapacitou 101 kWh, která umožní dojezd 810 km, ovšem v hodně optimistickém cyklu CLTC. Přijde s počáteční cenou 41 500 USD (970 000 Kč). Překvapivě ani tato vrcholná verze nepřekračuje hranici 50 000 USD (1 170 000 Kč).

 

Z širšího pohledu se zdá, že Xiaomi dokázalo dosáhnout to, co Apple se svým vlastním automobilovým projektem nedokázal poté, co do něj nalil roky práce a miliardy dolarů. Zároveň dosáhlo cenové a dojezdové cíle, které se ještě před pár lety zdály být velmi optimistické.

 

Xiaomi ale není mezi producenty elektromobilů průměrný start-up a nezačínalo od začátku. V interiéru sedanu je velký displej infotainmentu, přičemž Xiaomi je známé i jako výrobce tabletů. Nicméně projekt elektromobilu je vnímán jako odraz toho, jak rychle se toto odvětví v Číně rozvíjí, přičemž zahájení prodeje SU7 je dosud největší elektromobilní událostí letošního roku.

 

SU7 bude vyrábět zavedená automobilka BAIC Group v Pekingu, takže Xiaomi nemuselo pro tento projekt investovat do budování vlastní infrastruktury. A projekt se zrodil v zemi, kde je také dostatek dodavatelů akumulátorů, kteří se starají o staré i nové výrobce elektromobilů.

 

Ale i s působivými specifikacemi bude Xiaomi čelit těžké bitvě na trhu, který již nabízí spoustu elektromobilů, stejně jako zavedené a oblíbené značky, jako je BYD. Od Xiaomi se neočekává, že vydělá peníze na každém prodaném autě. Už nyní ale má značný počet objednávek, které musí splnit: plných 88 898 jich přišlo během prvních 24 hodin!

 

Xiaomi bude působit v bezohledném segmentu, který již zažil několik cenových válek, a musí se přiopravit na další, protože konkurenti budou závodit, aby na kupující elektromobilů zapůsobili. Elektronický gigant toho za krátkou dobu určitě dokázal hodně. Na největším světovém trhu s elektromobily už se nyní stal známým, když přešel z tabletů a telefonů k automobilům.