name | autoweek.cz

Tesla má v Evropě i nadále špatný rok

Tesla má v Evropě i nadále špatný rok

02.09.2025 | Aktuality

Aktuality agentury Reuters z automobilového průmyslu od Nicka Careyho, evropského automobilového korespondenta z Londýna. Dnes o těžkých časech pro BYD, útoku na zákaz fosilních paliv v EU a kolik pozic generálního ředitele potřebuje Oliver Blume?

Kombinace stárnoucí modelové řady, tvrdé konkurence ze strany Číňanů i starších rivalů a Muskova kontroverzního upřednostňování krajně pravicových stran vedla do července letošního roku k poklesu prodeje tohoto giganta v oblasti elektromobilů v Evropě o víc než 33 %.

 

Ještě horší je, že Teslu v červenci v Evropě předčil BYD, což by se ještě před rokem zdálo nemožné. Ani srpnové prodejní výsledky nevypadají pro Teslu dobře, i když na některých trzích vykázaly mírné zlepšení. Stejně jako v Norsku, které je pro Teslu oporou, její prodej vzrostl ve Španělsku i Portugalsku a v Itálii jen nepatrně klesl, což naznačuje, že se zdá, že propad Tesly v Evropě už zpomaluje.

 

BYD naráží na několik problémů

Když už mluvíme o špatných letech, zatímco BYD si v Evropě vede skvěle s nárůstem prodeje o 290 % oproti stejnému období loňského roku, doma se pro něj věci tak dobře nevyvíjejí. Automobilka oznámila první pokles čtvrtletního zisku za více než tři roky, protože se začala projevovat probíhající cenová válka v Číně, kde BYD generuje téměř 80 % svého prodeje. Tato zpráva zasáhla i akcie BYD.

 

BYD následně oznámil druhý po sobě jdoucí pokles měsíční produkce automobilů, což se nestalo od vrcholu pandemie koronaviru v roce 2020. Společnost má za sebou pozoruhodný nárůst, když se z prodeje něco málo přes 400 000 vozidel v roce 2019 vloni dostala na 4,2 milionu vozů. BYD se brzy může ze současného útlumu dostat, ale zdá se, že automobilka vstupuje do nové fáze, kde je další růst obtížnější.

 

O zákazu aut na fosilní paliva z roku 2035…

Automobilový průmysl nebyl spokojen s úplným zákazem automobilů na fosilní paliva ze strany Evropské unie od roku 2035 a netajil se tím, že se tato otázka dostane k přezkumu do konce roku. Před schůzkou s předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou 12. září, na které se bude diskutovat o budoucnosti automobilového sektoru, jí výrobci a dodavatelé zaslali dopis, v němž uvedli, že téměř úplná závislost na asijských akumulátorech, vratká nabíjecí infrastruktura, vyšší výrobní náklady a americká cla znamenají, že „zákaz z roku 2035 je prostě již neproveditelný“.

 

V této fázi je těžké říct, zda bude Komise ohledně zákazu trvat na svém. V minulosti se tak nedělo, ale v březnu Komise souhlasila s tím, že dá výrobcům automobilů dodatečný čas na splnění cílů snižování emisí CO2 původně stanovených na rok 2025.

 

Jisté je, že automobilový průmysl bude tuto otázku tvrdě prosazovat, protože výrobci automobilů i dodavatelé jsou dnes závislí na zisku z modelů poháněných spalovacími motory. Vzhledem k potenciálním ztrátám pracovních míst v továrnách na motory a u dodavatelů mají značný vliv.

 

Nový generální ředitel pro Porsche?

Trvání generálního ředitele Volkswagenu Olivera Blumeho na tom, aby si zároveň udržel i pozici šéfa Porsche, je jedním z nejpodivnějších uspořádání správy a řízení v dnešním globálním automobilovém průmyslu. Také to nebudí nadšení u akcionářů.

 

Jak však informuje agentura Reuters, zdroj blízký této záležitosti říká, že Porsche začalo hledat nového generálního ředitele, který by Blumeovi zajistil pouze jednu nejvyšší pozici.

 

Investoři se obávali Blumeovy schopnosti vést druhou největší světovou automobilku přes propad prodeje v Číně, americká cla a slabé výsledky doma v Evropě, a to vše při snaze o totéž pro svou prémiovou jednotku Porsche. Zprávu původně zveřejnil magazín Wirtschaftswoche s odvoláním na firemní a finanční zdroje, které uvedly, že jednání o Blumeově nástupnictví probíhají a nový generální ředitel Porsche by měl být oznámen na podzim.

 

Renault otřásá Dacií

Nový generální ředitel Renaultu Francois Provost učinil svůj první velký krok od svého jmenování do čela francouzské automobilky v červenci, když jmenoval bývalou viceprezidentku Mercedesu-Benz Katrin Adtovou do čela cenově dostupné značky Dacia.

 

Dlouholetý manažer Renaultu Denis Le Vot, který vedl Dacii a byl uchazečem o post generálního ředitele, když Luca de Meo náhle oznámil svůj odchod začátkem léta, nepřekvapivě společnost opouští.

 

Provost uvedl, že tato a další změny ve vedení pomohou Renaultu rychleji se přizpůsobit současné situaci. Společnost čelí rostoucí konkurenci a slabé poptávce, a to, že je nejmenším z hlavních tradičních mainstreamových výrobců, znamená, že Renault se musí pohybovat rychle, pokud chce prosperovat v obtížné době pro tradiční automobilky.

 

Rychlá kola

Volkswagen prodloužil své partnerství „továrního cloudu“ se společností Amazon Web Services o dalších pět let, protože německá automobilka zavádí využití umělé inteligence ke zlepšení výroby a snížení nákladů.

 

Společnost Stellantis podepsala s odbory dohodu o prodloužení zkrácené pracovní doby pro pracovníky ve svém historickém, ale zároveň s problémy se potýkajícím závodě Mirafiori v severní Itálii o dalších pět měsíců.

 

Divize Audi společnosti Volkswagen by se v rámci nové strategie, kterou by prémiová značka měla zveřejnit koncem letošního roku, mohla zaměřit na dlouhodobý roční prodej nejméně 2 milionů vozů, což je o pětinu více než v roce 2024. Uvedl to zdroj blízký této záležitosti.

 

Jihoafrická jednotka Fordu propustí více než 470 zaměstnanců, protože se snaží přizpůsobit výrobní kapacitu současným a budoucím požadavkům trhu. Uvedl to jihoafrický odborový svaz Solidarita.

 

Čínský výrobce baterií Contemporary Amperex Technology (CATL) vzhledem k nízkému prodeji elektromobilů v Evropě prodává svůj 20,6% podíl ve finském subdodavatelském výrobci automobilů Valmet Automotive finskému státu a dalšímu akcionáři.

 

Čínský regulátor trhu schválil nový společný podnik mezi společnostmi Nissan a Dongfeng, který bude z 60 % kontrolován společností Nissan China. Zaměří se na export vozidel a autodílů.

 

Foto: Newspressspain