name | autoweek.cz

Tesla v roce 2035

Tesla v roce 2035

13.10.2025 | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje vývoj v automobilovém průmyslu.

Posledních deset let je „Tesla Fighter“ oblíbenou frází médií. Každý nový elektrický model, který se dostal na trh, byl srovnáván s americkým výrobcem. Tesla byla měrnou jednotkou, měřítkem, samostatnou ligou. Každý, kdo stavěl elektromobil, se musel srovnávat s tímto průkopníkem. A konkurence často vypadala špatně. Příliš špatný software, příliš vysoká cena. Tesla se tak stala světovým lídrem na trhu s elektromobilitou.

 

Termín „Tesla Fighter“ se již nepoužívá, alespoň ne nikým, kdo nestrávil poslední dva roky v hlubokém spánku. Konkurence Teslu dostihla a předběhla. Elektrické modely jsou nyní k dispozici téměř od všech výrobců automobilů. Mnozí dohnali i software. Funkce autonomního řízení lze nyní nalézt i v jiných modelech.

 

Bonus za prvního tahu také zmizel. Tesle se nepodařilo včas navázat s atraktivními modely. Místo toho se kapacita spálila na specializované nápady, jako jsou kamion Semi nebo pickup Cybertruck. To znamenalo, že potřebný objem nebylo možné dosáhnout. Továrny se nedostatečně využívají.

 

Tesla nyní reagovala představením zeštíhlených verzí Modelu Y a Modelu 3. Nejedná se o „další velkou věc“, ale spíše se zdá být aktem zoufalství, protože slibovaný, cenově dostupný elektrický subkompakt nikdy nedorazil. Tesla stále nemá žádné nové modely ani platformu, která by to mohla vyřešit.

 

Generální ředitel Tesly Elon Musk to prozatím nezpochybňuje. Místo toho může oslavit dva velké úspěchy:

 

V minulém čtvrtletí Tesla dosáhla prodejní rekord s téměř půl milionem prodaných vozidel. To je pozoruhodné číslo. Je to však také způsobeno tím, že mnoho Američanů chtělo využít končící pobídku ve výši 7500 dolarů, která platila do konce září. Čtvrté čtvrtletí bude vypadat opět jinak. Vzhledem k tomu, že cena hraje pro zákazníky roli, zeštíhlené modely jsou jistě reakcí na hrozící pokles prodeje.

 

Akcie Tesly se na akciovém trhu nenechají odradit. Akcie opět rostou. Tržní kapitalizace 1,25 bilionu eur se může zdát šílená. Investoři však Muskovi zůstávají věrní. A investoři věří v budoucnost Tesly. Na akciovém trhu je Tesla vnímána jako dodavatel softwaru a umělé inteligence, nikoli jako výrobce automobilů.

 

Mimochodem, Elon Musk je prvním člověkem v historii lidstva, který nashromáždil jmění ve výši 500 miliard dolarů (podle Forbesu). Je a zůstává nejbohatším člověkem na světě.

 

Co se ale stane s Teslou je jiný příběh. Společnost za deset let ve své současné podobě přestane existovat. Tesla se stane poskytovatelem softwaru a umělé inteligence, pravděpodobně bude nabízet výhradně robotická taxi. Musk v této oblasti pracuje. Nebude se obtěžovat s výrobou aut s nízkou marží. Pak by byl opět průkopníkem a ostatní by museli následovat jeho příklad. Pak by konkurence musela opět vyvíjet „Tesla Fightery“.

 

To by byl další logický důležitý krok a znovu by se zapsal do historie. Jinak by se Tesla samotná stala historií.

 

Foto: Tesla