name | autoweek.cz

Testy autonomních vozů pro veřejnost

Testy autonomních vozů pro veřejnost

29.03.2017 | Trendy

První testy vozu se samočinným řízením skupina PSA umožnila i pro veřejnost.
Skupina PSA dala 28. a 29. března možnost „neodborným“ řidičům otestovat v pařížském regionu auto se samočinným řízením buď v roli řidiče, nebo spolujezdce. Tato operace je součástí programu AVA (Autonomous Vehicle for All - Autonomní vozy pro všechny), který je zaměřen na snadný a intuitivní vůz se samočinným řízením. Skupina PSA tak předvybraným motoristům umožňuje, aby si odnesli nové zážitky z jízdy.
 
Program AVA Autonomous Vehicle for All, který byl představen na ženevském autosalonu, seskupuje širokou škálu funkcí, které postupně povedou k částečnému a později úplnému přenechání řízení vozu, pokud si to bude řidič přát. Skupina PSA spouští program AVA u vozů značek Peugeot, Citroën a DS.
 
Předváděcí modely, které dostali motoristé k otestování, jsou vybaveny funkcemi úrovně 3 - eyes off a 4 - mind off. Tyto vozy jsou předchůdci zcela autonomních automobilů, které budou k dispozici po roce 2020. V současné době jsou funkce podpůrných prvků řízení programu AVA již v Evropě k dispozici u vozů Peugeot 208, 308, 2008, Traveller a nový Peugeot 3008, Citroën C4 Picasso, C3 a Spacetourer, v Číně u vozů Peugeot 4008 a Citroën C6.
 
Některé příklady funkcí úrovně 1:
- vůz se přizpůsobuje rychlosti vozu vpředu a udržuje bezpečnou vzdálenost, současně je díky „adaptivnímu tempomatu s funkcí Stop“ schopen automaticky zastavit
- vůz upozorní řidiče díky systému varování při riziku srážky na riziko kolize; v případě potřeby může vůz díky „automatické nouzové brzdě“ aktivovat brzdový systém
- v případě odchýlení ze směru se vůz díky výstraze při opuštění jízdního pruhu automaticky vrátí do svého jízdního pruhu
- vůz si sám najde parkovací místo vhodné z hlediska jeho rozměrů a pomocí funkce „Park Assist“ pomůže se zaparkováním.
 
Počínaje rokem 2018 budou druhou etapu programu AVA představovat automatizované funkce řízení. Některé funkce 2 úrovně se objeví z vozu DS 7 Crossback:
- vůz bude řídit vlastní rychlost a dráhu. Úplnou asistenci na dálnicích zajistí funkce Connected Pilot
- díky funkci Park Pilot se vůz bez zásahu řidiče sám zaparkuje
- výbava zabudovaná ve voze umožní identifikovat překážky a díky funkci Night Vision zajistí větší viditelnost ve tmě
- kamera uvnitř vozu bude díky funkci Driver Attention Monitoring monitorovat pozornost řidiče.
 
Od roku 2020 umožní funkce samočinného řízení hands off a později úrovně 3 - eyes off přenechat řízení zcela vozu.
 
Skupina PSA je první automobilkou, která vozy se samočinným řízením od července 2015 testovala v běžném provozu na francouzských silnicích a od března 2017 jako první provádí testy s  neodbornými řidiči za volantem. Tyto testy budou pokračovat do června 2017. K dnešnímu dni ujela auta v autonomním režimu (úroveň 2, 3 a 4) na evropských rychlostních silnicích více než 120 000 km. Skupina a její partneři testují celkem 15 prototypů.