name | autoweek.cz

Těžké časy pro americké elektromobily

Těžké časy pro americké elektromobily

07.10.2025 | Aktuality

Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od jejího evropského automobilového korespondenta Nicka Careyho z Londýna. Nastane volný pád prodeje amerických elektromobilů? Nastane čínská invaze autonomních vozidel do Evropy? Plány výroby Chery v Jižní Africe.

Očekává se, že Tesla představí nový levnější elektromobil. Ve skutečnosti to je jen dostupnější verze jejího nejprodávanějšího SUV Modelu Y namísto zcela nového, masově prodávaného elektromobilu za 25 000 dolarů (610 000 Kč), který generální ředitel Elon Musk loni zrušil.

 

Nový vůz přichází v době, kdy Tesla potřebuje mávnutí kouzelnou hůlkou k oživení prodeje. Jak se zdá, modernizovaná verze Modelu Y, která se začala dodávat v mnoha evropských zemích v červnu, sice prodejní propad na kontinentu zpomalila, ale nezastavila.

 

Tesla v Evropě čelí náročnému trhu, kde místní automobilky i jejich čínští konkurenti uvádějí na trh elegantní, technickými inovacemi nabité elektromobily bleskovým tempem. Muskův výrobce elektromobilů už není jediným hráčem ve městě a odborníci z automobilového průmyslu tvrdí, že Tesla zoufale potřebuje nové modely aby pohnula s trhem.

 

Na americkém trhu vytváří konec daňového kreditu na elektromobily jiné problémy, ale o tom víc dále.

 

Obavy o osud elektromobilů v USA

Poté, co byl minulý týden v USA zrušen daňový kredit na elektromobily ve výši 7500 dolarů (183 000 Kč), manažeři automobilových společností se obávají volného pádu prodeje elektromobilů v USA. Jak informuje agentura Reuters, generální ředitel Fordu Jim Farley uvedl, že prodej elektromobilů by mohl příští měsíc klesnout na 5 % trhu, což je zhruba polovina úrovně ze srpna. To byl měsíční rekord, protože spotřebitelé spěchali s využitím kreditu. Nebo, jak to vyjádřil předseda Nissan Americas Christian Meunier, „Trh s elektromobily se v říjnu zhroutí.“

 

Riziko pro výrobce elektromobilů je mnohem větší. Rivian vykázal téměř 32% nárůst dodávek ve třetím čtvrtletí, ale kvůli konci daňového kreditu snížil svou celoroční prognózu. To poslalo jeho akcie dolů o více než 7 %.

 

Tesla se samozřejmě snažila maximalizovat prodej před vypršením daňové úlevy, a to slevami, finančními nabídkami, reklamou na sociálních sítích a zákaznickými e-maily. Výsledkem byl rekordní čtvrtletí prodej i přes slabé výsledky v Evropě. Tesla si ale nyní musí udržet tempo. Společnost Visible Alpha odhaduje, že dodávky Tesly za celý rok 2025 budou asi o 10 % nižší než v roce 2024, a ty byly o 8 % menší než v roce 2023.

 

Výše zmíněný „dostupný“ elektromobil, který by společnost měla představit, by mohl pomoci. To ale bude záviset na ceně vozu a na tom, jak bude odlehčený.

 

Čínské firmy zabývající se autonomním řízením expandují do Evropy

Čínští vývojáři softwaru pro autonomní vozidla si vedou dobře na svém domácím trhu, kde víc než polovina prodaných vozů – včetně mnoha základních modelů – nyní nabízí autonomní technologii, někdy jako standard.

 

Tyto firmy však potřebují růst a jsou pod tlakem čínské vlády, aby dominovaly vývoji autonomních vozidel na celém světě. Problém je v tom, že americký trh je pro ně uzavřený, takže se soustřeďují výhradně na Evropu. Firmy jako QCraft, Deeproute.ai a přední čínský vývojář autonomních technologií Momenta expandují do Evropy aby usilovaly o smlouvy s evropskými i čínskými automobilkami.

 

Evropské předpisy jsou roztříštěné a testování autonomních vozidel je povoleno pouze na několika trzích. Prezidentka Evropské komise Ursula von der Leyenová vyzvala k celokontinentálnímu úsilí o vývoj autonomních vozidel. Některé místní startupy pro autonomní řízení však tvrdí, že bude téměř nemožné konkurovat čínským firmám cenou, takže Evropa by místo toho měla zvážit zákaz čínského softwaru.

 

Plány Chery na jihoafrické automobily

Čínská společnost Chery chce vyrábět auta v Jižní Africe a vede jednání s několika automobilkami o montáži svých vozidel v jejich továrnách. Sdělil to agentuře Reuters regionální ředitel Chery.

 

Kvůli přílivu čínských značek Jižní Afrika přezkoumává svou celní politiku, což rozhodnutí Chery ovlivňuje. Cla Evropské unie na elektromobily vyrobené v Číně jsou důvodem, proč Magna vyrábí elektromobily pro Xpeng v závodě v Rakousku a další podobné dohody jsou pravděpodobné, jakmile se cla stanou realitou. Chery by rádo své kompaktní SUV Tiggo 4 vyrábělo nejprve pro Jižní Afriku a poté pro zbytek Afriky. Chce také přivést některé dodavatele z Číny, aby pomohlo s požadavky na místní obsah.

 

Máte chuť na sushi v Gudžarátu?

Japonské automobilky se v západní Indii vydaly mimo vyšlapané cesty, když proměnily zemědělskou půdu v ​​okolí odlehlého Vithalapuru v továrny. Motocyklová jednotka Hondy už má ve Vithalapuru závod, zatímco továrna Suzuki tam v srpnu začala vyrábět elektromobily. Výrobu si zde zřídila i řada dodavatelů automobilového průmyslu a dalších průmyslových japonských společností.

 

To však způsobilo nepředvídané problémy japonským manažerům a inženýrům s dlouhodobými smlouvami ve Vithalapuru, kteří se živí masem a rádi si dají drink, protože konzumace masa je zde odsuzována a alkohol je zakázán. Vyrostla tu řada hotelů, které podávají sushi, po kterém japonští dělníci touží, ale zajištění pravidelných dodávek alkoholu může být stále obtížné a abyste se zásobili, tak musíte absolvovat tříhodinovou cestu do města Ahmadábád.

 

Rychlá kola

Skupina akcionářů Tesly, včetně SOC Investment Group a několika státních úředníků, vyzvala investory, aby na listopadovém zasedání společnosti hlasovali proti návrhu Elona Muska na odměnu ve výši 1 bilionu dolarů.

 

Výrobce luxusních automobilů Aston Martin uvedl, že jeho roční ztráta bude horší, než se dříve očekávalo, a to kvůli slabé poptávce v Severní Americe, Asii a Tichomoří a dopadu amerických cel.

 

Americký výrobce elektromobilů Lucid oznámil 46,6% nárůst dodávek ve třetím čtvrtletí, což bylo způsobeno náporem před skončením daňových úlev, ale stále zůstává za očekáváním Wall Streetu.

 

Nízkonákladová značka Dacia od Renaultu představila prototyp elektrického minivozu, který by mohl stát méně než 15 000 eur (365 000 Kč), což by mohlo nabídnout potenciálně konkurenceschopnou alternativu k levným čínským elektromobilům.

 

Švédský startup pro autonomní nákladní vozy Einride získal od investorů, včetně společnosti pro správu aktiv EQT Ventures a společnosti IonQ, zabývající se kvantovými výpočty, přibližně 100 milionů dolarů za nezveřejněný podíl.

 

Německý dodavatel automobilů ZF Friedrichshafen do roku 2030 propustí přibližně čtvrtinu svých zaměstnanců v divizi technologií elektrifikovaných pohonných jednotek v rámci restrukturalizační dohody uzavřené s jeho radou zaměstnanců a odborovou organizací IG Metall.

 

Foto: Tesla, Chery, Rivian, Momenta