name | autoweek.cz

Těžké úkoly pro nového generálního ředitele JLR

Těžké úkoly pro nového generálního ředitele JLR

08.08.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na veterána z vedení Tata Motors PB Balaje čeká nutnost naléhavě řešit složité problémy až od listopadu nastoupí do funkce generálního ředitele Jaguar Land Roveru. Nahradí Adriana Mardella, který odchází do důchodu. Co ho čeká shrnula analýza Automotive News Europe.

Pathamadai Balachandran Balaji je v současné době finančním ředitelem společnosti Tata Motors, která vlastní Jaguar Land Rover. To znamená, že je dobře informován o problémech, kterým čelí britská dceřiná společnost. Ta v posledním finančním roce, končícím 31. března, tvořila 71 % tržeb Tata Motors.

 

Naléhavé úkoly k řešení

Vozy Range Rover a Jaguar vyrobené ve Velké Británii a vyvážené do USA podléhají 10% clu, oproti dřívějšímu tarifu 2,5 %. Vozy Land Rover a Discovery vyrobené na Slovensku podléhají 15% clu uvalenému na automobily vyrobené v EU.

 

Balaji bude muset dokončit radikální proměnu Jaguaru, který se mění z prémiového rivala BMW, spoléhajícího na slavnou sportovní historii, v exkluzivnějšího, čistě elektrického konkurenta ultraluxusních značek, jako jsou Bentley nebo Rolls-Royce. Gigantický koncept sedanu Type 00, který má být předznamenáním nových elektromobilů Jaguar, je vesměs kritizován za radikální odklon od designových prvků automobilky a za to, že se zbavil ikonického znaku Jaguaru s velkou kočkou. Někteří kritici mají problém s tím, že Jaguar ukončil výrobu aut se spalovacími motory. Prezident Donald Trump označil marketingovou kampaň Jaguaru „Copy Nothing“, která byla spuštěna loni na podzim, za „probuzenou katastrofu“ a v tom se s ním výjimečně shoduje drtivá většina médií. Kampaň využívala androgynní modely a neobjevoval se v ní žádný automobil. Jaguar v současné době zcela zastavil výrobu aut, což je naprostá katastrofa pro jeho prodejce.

 

Jak informují britská média, společnost JLR musela odložit uvedení nové generace svých elektrických modelů kvůli potřebě dalšího testování a čekání na posílení trhu s elektromobily. Mezi odložené modely patří jak první elektrický sedan Jaguar, který se má představit koncem tohoto roku, tak i Range Rover BEV, menší elektrický Range Rover, který má nahradit Velar, a plánované elektrické SUV Defender Sport.

 

Společnost JLR čelí vyšším nákladům na akumulátory kvůli svému menšímu objemu produkce ve srovnání s německými prémiovými konkurenty. Měly by se proto urychlit interní dodávky z nové britské továrny Agratas, což je dceřiná společnost Tata Motors, která má začít dodávat akumulátory pro JLR v roce 2027.

 

Společnost JLR ve fiskálním roce, který skončil 31. března, vykázala zisk 2,5 miliardy liber (3,3 miliardy USD), což je nejvyšší zisk za 10 let díky rostoucím prodeji svých nejziskovějších modelů Range Rover a Defender SUV. Její zisková marže činila 8,5 %, čímž překonala klíčové konkurenty, jako je BMW Group, která loni v automobilovém segmentu vykázala 6,3% marži. Finanční ředitel JLR Richard Molyneux ale varoval, že marže letos klesne na 5 až 7 %, částečně kvůli clům v USA. JLR v červenci uvedla, že kvůli globálním nepříznivým vlivům zruší až 500 manažerských míst.

 

Pozitivní pro JLR je, že zpoždění v uvádění elektromobilů na trh posílilo finance společnosti, protože se soustředila na ziskovější modely se spalovacími motory. Balaji však bude muset najít správnou rovnováhu mezi uspokojením tržní poptávky po motorech se spalovacím motorem a dodržováním cílů EU a Velké Británie v oblasti emisí CO2, což znamená, že automobilka bude potřebovat vyšší prodej elektromobilů.

 

Jaguar potřebuje velký a odvážný krok

Balaji je finančním ředitelem společnosti Tata Motors od konce roku 2017. V květnu investorům řekl, že pozice JLR v luxusním segmentu ochrání společnost před nejhoršími automobilovými problémy: „Věříme, že obchodní základy jsou v pořádku. To nám dává jistotu, že se i nadále soustředíme na bezchybnou realizaci naší růstové strategie a zároveň udržíme si zvýšený přehled o nákladech.“

 

Ve své finanční roli v Tata Motors měl Balaji plný dohled nad plány JLR. Je proto nepravděpodobné, že by se směřování společnosti dramaticky změnilo včetně strategie restartu Jaguaru. Plán Reimagine JLR, která zahrnuje drastický krok k tomu, aby Jaguar prodával pouze elektrická vozidla, byl spuštěn v únoru 2021 ještě za Mardellova předchůdce ve funkci generálního ředitele JLR Thierryho Bolloreho.

 

Vedoucí pracovníci Jaguaru se domnívají, že značka nemá jinou možnost, než po neúspěchu předchozí strategie konkurovat značkám jako je BMW přejít na výrobu elektrických vozidel. JLR tvrdí, že Jaguar je příliš malý na to, aby konkuroval německým prémiovým značkám. Šéf značky Jaguar Rawdon Glover během investorského dne řekl, že značka se potřebuje znovuobjevit poté, co se její hlavní publikum zmenšilo. „Klíčovým problémem Jaguaru bylo, že se stává čím dál méně relevantním. Když jsme se podívali na kontext Jaguaru, výkonnost značky a dramatické změny v technologiích, bylo nám zcela jasné, že postupné malé změny nebyly tím, co bylo potřeba. Potřebovali jsme udělat velký, odvážný krok od základů, a proto vidíte tak dramatický posun.“

 

Foto: Tata Motors, JLR