name | autoweek.cz

Thierry Breton - nový obhájce spalovacích motorů?

Thierry Breton - nový obhájce spalovacích motorů?

14.11.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropská unie se pod českým vedením jednotně vyslovila pro přechod k elektricky poháněným autům od roku 2035. Nyní se nečekaně objevila naděje pro spalovací motory po prohlášení evropského komisaře Thierryho Bretona, k němuž se připojil francouzský ministr dopravy Clément Beaune.

Evropská politická elita jednomyslně uvítala termín 2035 pro ukončení prodeje aut se spalovacími motory a tím i přechod k plně elektrickému pohonu. Nyní se objevily pochybnosti - po překvapivém vystoupení eurokomisaře pro vnitřní trh Thierryho Bretona s výzvou automobilkám aby vývoj a výrobu spalovacích motorů úplně nevzdávaly. Tento bruselský Francouz je přitom zodpovědný za navrhované emisní limity Euro 7/VII, které automobilový průmysl kritizuje jako nerealizovatelné.

 

Během diskuse s evropskými médii Breton prohlásil, že počítá s doložkou o přezkumu v roce 2026. Co to znamená? Jedná se o mechanismus stanovený v dohodě do roku 2035, který umožňuje za čtyři roky přezkoumat situaci na automobilovém trhu aby bylo možné posoudit pokrok technologií směrem k plně elektrickému pohonu a v případě potřeby dohodnutý termín posunout.

 

„Každé tři měsíce budu svolávat skupinu složenou z hlavních výrobců a všech ostatních provozovatelů, která bude zjišťovat obtíže při provádění této megatransformace,“ prohlásil v Bruselu Thierry Breton.

 

Jasné argumenty

Thierry Breton vyzval výrobce, aby se spalovacích motorů nevzdávali úplně, protože počítá s tím, že doložka o přezkumu v roce 2026 může avizovaný přechod k elektromobilitě zpomalit. Když už to vypadalo, že je evropský komisař při celoevropské shodě se svou výzvou osamocen, přidal se k němu francouzský ministr dopravy Clément Beaune. Ten vyjádřil souhlas s  Bretonem a revizní doložku a vyzval ke studii alternativ k plně elektrickému pohonu.

 

Argumenty Thierryho Bretona pro takové nouzové zastavení jsou dobře známé: 600 000 zlikvidovaných pracovních míst, cenově nedostupné elektromobily, nedostatek surovin a dobíjecí infrastruktura, která zdaleka není v nejlepším stavu. V Bruselu přidal ještě další argument: připomenul ty regiony světa, které nepřejdou na elektrický pohon: „Pokud EU po roce 2035 ukončí prodej spalovacích motorů v Evropě, nebude to platit pro zbytek světa!“

 

Má to ovšem háček. Pokud si zákazníci v zemích Jižní Ameriky, Afriky a části Asie budou moci i nadále kupovat automobily se spalovacími motory, půjde o modely vyráběné a prodávané za nízkou cenu. Tento ekonomický model je ovšem zcela neslučitelný s evropskou výrobou. Proto nemůže zastavit nastávající deindustrializaci kontinentu a z ní vyplývající sociální rozklad. Všechny automobilky se již zapojily do úplné transformace směřující k plně elektrickému pohonu a těžko budou ochotny se smířit s rizikem ztráty miliard eur, které už investovaly.

 

Zdá se, že jejich neochotu jít zpět dokonale chápe i vysoký komisař, který uvedl: „Naše rozhodnutí je definitivní a každý musí investovat do nového hodnotového řetězce v oblasti elektromobility.“

 

Co je za tím?

Francouzská média se proto ptají, co je za tímto Bretonovým prohlášením. Naznačují, že zřejmě chce naznačit pochopení pro některé vedoucí představitele automobilového průmyslu, jako je Carlos Tavares, ale především pro obyvatele EU, kteří rozhodnutím evropských politiků (členy Evropské komise nikdo nezvolil!) nejsou příliš přesvědčeni a pochybují o jeho smysluplnosti i realizovatelnosti.

 

Breton ale především chce zajistit, aby výrobci přijali emisní normu Euro 7/VII, která musí být zavedena do roku 2025 resp. 2026 a jejíž návrh vyvolal u automobilek vlnu nesouhlasu. Výrobci osobních i nákladních automobilů si poslední emisní normu pro spalovací motory před jejich zákazem nepřejí. Tvrdí, že aplikace normy Euro 7/VII si vyžádá další investice do zajištění snížení emisí u modelů, které bude mít životnost kratší než deset let. Přitom už mají spoustu práce se zaváděním elektromobilů. Proto dávají přednost přímému přechodu na 100% elektrický pohon do roku 2035. Příslib eurokomisaře, jenž jim chce nabídnout krátké prodloužení spalovacích motorů, by je zřejmě měl přesvědčit, aby souhlasili s poslední fází vývoje spalovacího motoru v dějinách automobilismu. Nezapomeňme, že vysoký komisař odpovědný za prosazení normy Euro 7/VII u výrobců automobilů se jmenuje …Thierry Breton.