name | autoweek.cz

Tikání hodin

Tikání hodin

21.11.2011 | | Aktuality

Kolega Piotr R. Frankowski z AutoBest se s námi podělil o jedinečný zážitek - svezení s konceptem Rolls-Royce 102EX s elektrickým pohonem.

Když se první sériově vyráběné vozy Rolls-Royce rozjely po ulicích parou poháněné Evropy, mnoho lidí odmítalo uvěřit, že se nejedná o automobily s elektrickým pohonem, neboť se po městech pohybovaly tak tiše. Rolls-Royce však až doposud elektrický automobil nepostavil...

Myšlenka automobilu s elektrickým pohonem není ničím novým. Vůz, ve kterém Belgičan Camille Jenatzy jako první člověk překonal rychlost 100 km/h, poháněl elektromotor. V prvních letech dopravy nepoužívající koně byly v USA a Británii elektrické automobily s akumulátory poměrně oblíbené. Nezapáchaly a nebyly na dotek mastné, což oceňovaly zejména dámy. Některé z těchto vozů byly dokonce vybaveny toaletními potřebami. Jejich obliba skončila s tím, když se spalovací motory staly spolehlivějšími a prosadily se svým neomezeným dojezdem. Je dobré připomenout, že zmiňované první elektrické automobily měly dojezd podobný jako v dnes vychvalovaný Nissan Leaf.

Vzpomínáte si na starý inzerát na vozy Rolls-Royce v němž se psalo, že nejhlučnější zvuk, který při jízdě uslyšíte, je tikot hodin na přístrojové desce? V Goodwoodu si na něj před nedávnem vzpomněli a postavili elektrický Phantom. Sám Phantom je neuvěřitelně kultivovaný stroj, ale představa, že v městském provozu jede zcela neslyšně, je podivně přitažlivá. Elektromobil má stále hliníkový prostorový rám dárcovského vozu a zcela ve stylu Rolls-Royce je plně funkčním prototypem a nikoliv jen chatrně namaskovaným nepojízdným exponátem. Od chvíle, kdy Rolls-Royce v roce 1919 postavil první automobil nazvaný EX, všechny fungovaly.

Nyní stojím vedle jediného elektrického Phantomu na světě. V jasu frankfurtského odpoledne ve svém duhového odstínu atlantického chromu vypadá senzačně. Díky své velikosti naplňuje ulici svou dominantní přítomností. V zadním sloupku je cosi, co připomíná zdířku. Soška Spirit of Ecstasy je vyrobena z Makrolonu a zezadu podsvícen elektrickou modří.

V místě, kde by měl být motor, je obrovská sada akumulátorů. Zadní nápravu pohánějí dva elektromotory prostřednictvím jednorychlostní převodovky a diferenciálu. Motor vyvíjí větší točivý moment než je tomu u benzinem poháněného Phantomu - konkrétně 800 N.m oproti 720 N.m.

Vzhledem k hmotnosti, která je u prázdného vozu 2,7 t, automobil zrychluje z 0 na 100 km/h za zhruba 8 s a největší rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h. Na závody dragsterů se tedy s tímto modelem nevydáme.

Vklouzl jsem za volant. Vše vypadá normálně, jen použitá speciální kůže má lepší pověst z hlediska životního prostředí. Na dotek je přinejmenším příjemnější než obvyklá useň. Německý inženýr s typicky německým jménem, které jsem okamžitě zapomněl, usedl vedle mne a říká, že vůz se nachází v režimu s maximální regenerací energie a brzdný účinek bude silný. Dobrá. Téměř za absolutního ticha se rozjíždíme a já zjišťuji, že při řízení mám jiný pocit a že si skutečně musím zvyknout na pedál plynu.

Vzhledem k tomu, že jsem již Phantom řídil, stlačuji pedál až ke koberci značky Wilton a začínám se proplétat rušnými ulicemi Frankfurtu. Automobil je poněkud těžkopádný, jako všechny Phantomy, ale tak by tomu mělo být. Nikdo nechce, aby kostel byl postaven ze  dřeva. S radostí zjišťuji, že tento stroj zrychluje s rozhodností a je zábavné cítit, jak točivý moment elektromotorů vybojovává vítěznou bitvu s netečnosti.

Elektrická pohonná jednotka odpovídá povaze tohoto typu luxusního dopravního prostředku a hladkost jejího chodu kompenzuje nedostatečný dojezd. Model 102EX by po úplném dobití měl ujet asi 200 km, ale rychlá jízda do sousedního města by mohla být riskantní. Nicméně v městském provozu s plnou regenerací brzd padá ukazatel stavu nabití akumulátoru pomalu. Měřidlo zásoby energie, u Rollsu klasika, nyní ukazuje regeneraci akumulátoru a pohybuje se v legračních, trhavých skocích. Dozvídám se, že další vývoj je nezbytný. Automobil míří svou hranatou přídí na dálnici a po několik okamžiků, až do příštího sjezdu, si užívám pocitu vrcholné jízdy s větrem o závod.

Jízda je to neuvěřitelná a jediné automobily, které to mohou překonat, jsou jiné vozy Rolls-Royce. Je čas přitlačit. Phantom se přikrčí, zvedne kapotu k nebi a prostě vyrazí vpřed. Žádné drama. Předjíždění pomalejších vozů je cvičením, zda dokážete na tváři udržet samolibý výraz. V užších ulicích se snažím jet jako řidič limuzíny. Naplno využívám regeneraci brzd a pokud mohu, tak je nevyužívám a řídím plynule. Němec vedle mně se zdá být uvolněný. Sada akumulátorů o hmotnosti 640 kg před námi je chytře zkonstruována tak, aby svou hmotností téměř odpovídala hmotnosti normálního motoru a převodovky a nebylo nutné dělat kompromisy v ovladatelnosti. Elektrický Phantom se kymácí v zatáčkách, ale zůstává ovladatelný v přechodech. Začínám být rovněž v pohodě. Cena tohoto automobilu je pravděpodobně menší než výše řeckého státního dluhu, ale je dobře řešen, aby člověku, který jej řídí poprvé, poskytl spoustu sebejistoty. Elektrický pohon, u kterého chytří hoši z Lotus Engineering dokázali použít svá kouzla, se zdá být téměř zcela připraven pro výrobu. Ještě tomu tak sice není, ale už nyní působí spolehlivě a důvěryhodně.

Při zapojení do normální zásuvky v domácnosti tento velký automobil potřebuje k úplnému dobití 20 hodin. V případě třífázového proudu stačí 8 hodin. Konstrukční tým rovněž vyvinul důvtipný indukční dobíjecí systém, kterým se automobil dobíjí bezkontaktně jen tím, že v garáži stojí na speciální rohožce. Podobá se to vašemu elektrickému zubnímu kartáčku, jenž rovněž nemá žádný kontakt s kovem, aby ve vlhkém prostředí neohrozil vaši bezpečnost.

Zeptal jsem se německého inženýra, zda už s tímhle autem někdo zkusil driftovat. Zatvářil se pozitivně vyděšeně. Výraz jeho tváře prozrazoval rozpoložení, jaké by mohl mít katolický kněz po otázce, zda poslouchá heavy metal. Zavrtěl hlavou a já se na něj mírně usmál. „Chci být první,“ On jen přikývl. Pochopil, že to myslím vážně?

Žerty stranou, tenhle automobil dává hodně smysl. Vážně. A zajisté, také nyní můžete slyšet hodiny...