name | autoweek.cz

Top Ten nejvíce přehlížených ojetých vozů

Top Ten nejvíce přehlížených ojetých vozů

03.11.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Přehled sestavený AAA Auto potvrzuje, že se zákazníci řídí více citem než rozumem. Menší obliba se odráží na nižší prodejní, ale i výkupní ceně.
Ať už si to přiznávají nebo ne, většina lidí si při nákupu vozu nedokáže udržet dostatečný odstup a nechává se unášet emocemi. Pozitivní očekávání, spojená s určitou značkou nebo modelem, pak při výběru vozu často převáží nad střízlivým vyhodnocením jeho nejdůležitějších užitných vlastností.
 
„Obliba nebo naopak neobliba některých modelů má občas skutečně iracionální povahu. Některé modely jsou přitom opomíjeny zcela neprávem a často předčí i notoricky známé a zaručené prodejní hity, a co je nejdůležitější – za výhodnější cenu,“ potvrzuje generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.
 
Do této skupiny patří například středně velká dodávka Hyundai H-1, model Škoda Superb s motorem 1.6 TDI nebo malý praktický vůz Suzuki Swift - všechny mají společné to, že podle prodejních čísel AAA Auto si k nim jeho zákazníci jen velmi obtížně hledají cestu.
 
„Na otázku, proč je tomu tak, se skutečně jen velmi nesnadno hledá odpověď. Vždyť třeba Hyundai H-1 je velice povedený a spolehlivý vůz rozšířený po celém světě. V Evropě je dobrou alternativou k běžnějším modelům Volkswagen Transporter, Mercedes-Benz Vito nebo třeba Opel Vivaro. Pro jeho koupi svědčí mimo jiné silný 100 kW motor, kterým je na rozdíl od konkurentů vybavená většina modelů H-1, a to, že nemívá žádné potíže s korozí,“ komentuje jeden z neprávem přehlížených modelů Karolína Topolová.
 
„Osobně mě udivuje také slabší zájem o model Škoda Superb 1,6 TDI z let 2010 až 2015. Zákazníci se stavějí k novější motorizaci tak rezervovaně zřejmě hlavně proto, že jeho předchůdce s motorem 1,9 TDI si vydobyl téměř kultovní statut. Novější common-railové 1,6 TDI přitom představuje velice moderní motor s točivým momentem v širokém rozsahu otáček a výtečnou spotřebou do 5 l/100 km v reálném provozu,“ pokračuje Karolína Topolová ve výčtu méně oblíbených modelů.
 
„Také obě generace novodobého Swiftu, vyráběné od roku 2005 do roku 2010 a od roku 2010 dodnes, jsou velice vydařené malé vozy, které se plně vyrovnají konkurenční Škodě Fabia, Fordu Fiesta, i20 od Hyundaie a dalším vozům,“ konstatuje Topolová.
 
Žádnou velkou popularitu si na českém trhu nikdy nezískal ani další model značky Suzuki, mikrovan Wagon R+ vyráběný v letech 2000 až 2007 jako dvojče Opelu Agila. Také ten většina autobazarů nevykupuje nijak nadšeně, což se projevuje i na jeho nižší výkupní ceně. „Některé auto se prostě líbí, některé ne. Tento mikrovan má tvar podivné, malé, úzké a vysoké krabičky, a když už se pro něj někdo rozhodl, volil spíše Agilu. Jde však o bezproblémový a spolehlivý vůz a když je za zajímavou cenu, rádi s ním obchodujeme. Pro zajímavost a na dokreslení značných regionálních rozdílů na jednotlivých trzích: v Maďarsku jsou Suzuki Wagon R+ a Suzuki Swift naopak jednoznačnými bestsellery,“ dodává Karolína Topolová.
 
K obtížněji prodejným modelům dále patří Nissan Qashqai 1,6 dCi, který se s touto motorizací vyráběl v letech 2011 až 2013, a to paradoxně kvůli na asijské poměry příliš široké nabídce motorů. Zákazníci totiž zpravidla dávají přednost základní motorizaci 1,5 dCi nebo naopak špičkovým dvoulitrům. Na odbyt příliš nejdou ani méně vybavené, ekonomické verze modelů prémiových značek, které si jinak na nedostatek sympatií zákazníků stěžovat rozhodně nemohou. To se projevuje například u vozů Mercedes-Benz A150 nebo BMW E90 316i, 316d a 318d. 
 
V některých případech stojí za horším image vozu kombinace hned několika slabších stránek. To je třeba případ modelu Seatu Cordoba 1,2, v němž se spojují dva neoblíbené prvky – typ karoserie sedan a tříválcový motor 1,2.
 
„Ne že by malé sedany nebyly oblíbené - třeba Dacia Logan a Renault Thalia jsou prodejní trháky, pohybují se ovšem v jiné cenové úrovni než je Cordoba. A pokud jde o motor 1,2, ten se do Cordoby dodával pouze v silnější dvanáctiventilové variantě 47 kW respektive 51 kW, která je mnohem méně problémová než slabší varianty 40 kW a 44k W, kvůli nimž má tento motor dost špatnou pověst,“ připomíná Karolína Topolová.
 
Najdou se ovšem i modely, jejichž špatná pověst je do značné míry oprávněná. K jejich nákupu přistupuje AAA Auto velmi obezřetně. „Jedná se třeba o Opel Combo s motorem 1,3 CDTI, který se vyráběl v letech 2001 až 2011. Také pohonná jednotka 1,6TDCI v modelu Ford S-Max má velmi špatnou pověst, a to zejména kvůli své starší šestnáctiventilové variantě, která v podobně velkých vozech kolabovala už po 100 000 km,“ uzavírá Karolína Topolová.


Přehled méně oblíbených vozů zákazníků českých autobazarů
model vyráběn komentář AAA Auto
    pro proti
Hyundai H-1 od 2008
 
Velice povedený a spolehlivý vůz, rozšířený po celém světě. V Evropě je alternativou k běžnějším modelům Volkswagen Transporter, Mercedes-Benz Vito nebo Opel Vivaro. Pro koupi svědčí mimo jiné 100 kW motor a to, že nemívá žádné potíže s korozí.  
Škoda Superb 1,6 TDI 2010-2015 Vůz s moderním motorem s točivým momentem v širokém rozsahu otáček a spotřebou do 5 l/100 km v reálném provozu. Novější motor poskytuje stejný výkon jako legendární 1,9 TDI, ale v přímém porovnání s jeho hlučným a nekultivovaným chodem přímo vyniká svým tichým a klidným během. Zůstává ve stínu předchůdce s motorem 1,9 TDI.
Suzuki Swift od 2005 Vydařené malé vozy, které se vyrovnají Škodě Fabia, Fordu Fiesta, Hyundai i20 a dalším. Nepříliš rozšířená servisní síť značky Suzuki.
Suzuki Wagon R+ 2000-2007 Bezproblémový a spolehlivý vůz, na některých trzích (Maďarsko) velmi úspěšný. Neobvyklý tvar, kvůli lepšímu servisnímu zázemí zákazníci upřednostňují dvojče Opel Agila.
Nissan Qashqai 1,6 dCi 2011-2013 Kvalitní motor 1,6 dCi. Zákazníci dávají přednost základnímu motoru 1,5 dCi nebo vybírají z  dvoulitrů.
Seat Cordoba 1,2 2003-2008   Napínák rozvodového řetězu, který je však u většiny vozů s doloženou servisní historií již vyměněn.
Ford S-Max 1,6 TDCi
 
2011-2014 Vyplatí se zejména v případě bohatě vybavených modelů Titanium. Do S-Maxů se již montovala pouze pozdější přepracovaná spolehlivější osmiventilová varianta. Pohonná jednotka 1,6 TDCi má velmi špatnou pověst.
Mercedes-Benz A150 2004-2009, do 2012 jako A160 Vyspělý a odolný automobil. Základní model A150 je často jen s minimální výbavou a nevzhlednými nelakovanými klikami a zrcátky. Nedoporučuje se automatická převodovka Autotronic.
BMW E90 316i, 316d a 318d
 
2005-2012 Základní specifikace, zejména 316i a 316d. Základní motorizace jsou často spojené s nízkou základní výbavou. Je vhodné se vyhnout nekvalitním 320d z dovozu.
Opel Combo 1,3 CDTI   Přijatelný v osobní pětimístné variantě Combo Tour. Motor pro v užitkové Combo je poddimenzovaný a poruchový.