name | autoweek.cz

Toyota Avensis 2,0 l Valvematic Sol - generační skok

Toyota Avensis 2,0 l Valvematic Sol - generační skok

04.08.2009 | Antonín Matějka | Nové modely

Nový Avensis, navazující na evropském kontinentu na stále žijící tradici modelů Carina E, přináší dynamický design, prostorný, bohatě vybavený interiér a především vyvážený podvozek, který je zárukou nejen vysokého cestovního komfortu, ale i patřičného požitku za volantem.

Majitelé předchozích dvou generací Avensisu asi utrpí největší šok při prvním usednutí do vozu. Poměrně nudné křivky interiéru nahradil svěží, moderní design, z něhož přímo čiší nové technologie a takřka dokonalé dílenské zpracování, které se u špičkových verzí s příplatkovými pakety na dosah přibližuje prémiovým modelům Lexus řady IS. Inteligentně řešená přístrojová deska s výrazným středovým panelem, do něhož jsou citlivě zakomponovány ovládací prvky duální samočinné klimatizace a audiosystému s připojením Bluetooth pro mobilní telefon, navozuje společně s decentním obložením Takesumi (dle výrobce se má jednat o vzor dřevěného uhlí z bambusového dřeva) uvnitř automobilu příjemnou atmosféru a pocit luxusu prestižního sedanu střední třídy. Námi testovaná výbava Sol ještě standardně zahrnuje systém Smart Entry & Start pro snadné nastupování do vozu a spouštění motoru tlačítkem, tempomat s omezovačem rychlosti, sluneční roletku zadního okna, kůží potažený multifunkční volant a elektricky vyhřívané sedadla - řidič má k dispozici i ve dvou směrech nastavitelnou bederní opěru páteře. Prostorové řešení interiéru nového Avensisu je rovněž na úrovni, i když v tomto případě není rozdíl s předchozími modely tak markantní, neboť vnější rozměry verze sedan i kombi jsou na první pohled téměř identické. Z poněkud větší délky a šířky karoserie (v obou případech + 50 mm) těží zejména cestující na zadních sedadlech, kteří mají mnohem více místa pro dolní končetiny a větší prostor ve výši ramen. Objem zavazadlového prostoru 509 litrů je u verze sedan opět velice uspokojivý, zvláště když po sklopení zadních dělených sedadle vznikne ložná plocha o rozměrech 1685 x 1470 mm. Milovníky dvouprostorových liftbacků tím pravděpodobně neuchlácholím, ostatně pro mě samotného bylo tak trochu překvapením, že nová řada Avensis upustila od tohoto praktického karosářského provedení.
Na druhé straně musím konstatovat, že možná právě proto je design obou karosářských verzí tak osobitý a výrazný. Zatímco předchozí generaci vozu jste na silnici jen stěží zaznamenali, nový Avensis je se svou originální přídí a propracovanou aerodynamikou (součinitel čelního odporu vzduchu cx má u sedanu hodnotu 0,28) naprosto nepřehlédnutelný. Přispívá k tomu i působivý boční profil vozu s podélným prolisem ve spodní části dveří a efektně tvarovaný zadní střešní sloupek u provedení sedan i kombi, zvýrazňující sportovní dynamiku vozu.
Dvoulitrový motor s moderním systémem Valvematic, který kontinuálně mění zdvih sacích ventilů v závislosti na jeho otáčkách a zatížení, má velmi dobré výkonové parametry a lepší odezvu než původní agregát 2,0 l D-4 VVT-i, neboť objem palivové směsi již není regulován škrticí klapkou. Ve spojení se zcela novou CVT převodovkou Multidrive S poskytuje vozu poměrně slušnou dynamiku a největší rychlost nad hranicí 200 km/h. Převodovka pracuje výjimečně hladce a v běžném provozu vždy využívá optimální otáčky pohonné jednotky k maximálnímu využití točivého momentu při co nejnižší spotřebě paliva. Převodovka Multidrive S automaticky nastavuje režim pro jízdu z kopce a do kopce, navíc je doplněna módem Sport (volí se tlačítkem umístěným u voliče), který umožňuje rychlejší reakci vozu na sešlápnutí plynového pedálu. Kromě toho je možné zasahovat do činnosti převodovky manuálním sekvenčním řazením pádly pod volantem, k dispozici je sedm rychlostních stupňů a i v tomto případě probíhají změny převodových poměrů bez citelných prodlev a rázů. Asi největší předností převodovky Multidrive S je komfort jízdy, spotřeba paliva je přitom souměřitelná s klasickou manuální šestistupňovou převodovkou, která představuje druhou možnou variantu pro dvoulitrový zážehový motor. V krátkodobém testu, během něhož jsme absolvovali v městském i mimoměstském provozu zhruba 1000 kilometrů, jsme naměřili průměrnou spotřebu 8,5 l/100 km, což je sice o něco více, než udává výrobce, avšak pro dvoulitrový motor o výkonu 152 koní je to vcelku dobrá vizitka.
Budu-li porovnávat jízdní vlastnosti vozu s předchozí generací, musím konstatovat, že nový Avensis je mnohem vyváženější, obratnější a zprostředkuje při řízení bezprostřednější kontakt s vozovkou. Lepší je rovněž směrová stabilita ve vyšších rychlostech a vedení stopy v zatáčkách bez výraznějších bočních náklonů. Menší výtku bych měl snad jen k odpružení přední nápravy, které při překonávání větších příčných nerovností občas přenáší do interiéru nepříjemné vibrace.
Nový Avensis na evropském trhu bezprostředně útočí na absolutní špičku daného segmentu, tedy na modely Ford Mondeo, Volkswagen Passat či Opel Insignia. Předpoklady, aby v této konkurenci upěl, bezesporu má. Je vysoce reprezentativní, stylisticky atraktivní a technicky vyspělý. Jeho nevýhodou je snad jen to, že přichází do doby, která prodeji nových osobních automobilů příliš nepřeje.


TECHNICKÉ ÚDAJE


Motor

 

Zážehový řadový čtyřválec s rozvodem 2xOHC. Zdvihový objem 1986 cm3. Největší výkon 112 kW (152 k) při 6200 1/min. Největší točivý moment 196 N.m při 4000 1/min. Převodovka Multidrive S s plynule měnitelným převodem a sekvenčním řazením pádly pod volantem. Pohon předních kol.

 

Karoserie

 

Čtyřdveřový sedan.

 

 

Rozměry a hmotnosti

 

 

Délka 4695 mm, šířka 1810 mm, výška 1480 mm. Rozvor 2700 mm.
Pohotovostní hmotnost 1505 kg, užitečná hmotnost 545 kg. Objem palivové nádrže 60 l. Objem zavazadlového prostoru 0,509 m3.

 

Jízdní výkony

 

Největší rychlost 205 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 s. Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) 9,2/5,7/7,0 l/100 km.

 

Základní cena

 

769 900 Kč vč. DPH

 

 

 

HODNOCENÍ

Pohonná jednotka
\"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Na silnici \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Kvalita \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Bezpečnost \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Pohodlí \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Náklady \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"

Celkem \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"

Hodnocení: \"1\"\"\"\"\"\"\"\"\" - horší než průměr, \"1\"\"1\"\"\"\"\"\"\" - slušný standard, \"1\"\"1\"\"1\" \"\"\"\" - docela dobré, \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"\" - vynikající, \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\" -zcela mimořádné