name | autoweek.cz

Toyota debutuje s vozem na vodík v Rallye Finsko

Toyota debutuje s vozem na vodík v Rallye Finsko

14.07.2025 | Vladimír Rybecký | Trendy

Toyota na rychlostních zkouškách Finské rallye představí koncept GR Yaris Rally2 H2 s motorem na vodík.

Vůz Toyota GR Yaris Rally2 H2 vychází z úspěšného podvozku GR Yaris Rally2, ale je vybaven spalovacím motorem poháněným stlačeným vodíkem. Ten má téměř nulové emise při zachování zvuku a pocitu typických pro rallye.

 

GR Yaris Rally2 H2 Concept byl vyvinut v centrále Toyota Gazoo Racing - World Rally Team (TGR-WRT) ve finském městě Jyväskylä a byl testován na místních silnicích, včetně jízd po šotolinových lesních cestách, na nichž se jezdí Finské rallye.

 

Při své veřejné premiéře se předvede na rychlostní zkoušce Harju se smíšeným povrchem v centru města Jyväskylä, která se jede jako úvodní test soutěže ve čtvrtek večer a v pátek jako SS10. Za volantem bude sedět čtyřnásobný mistr světa Juha Kankkunen, zástupce šéfa týmu TGR-WRT. Vůz bude během soutěže vystaven v servisním parku spolu s dalšími vozidly na vodík, jako jsou Toyota Mirai a Tundra, v rámci širší přehlídky vodíkových technologií v celém městě Jyväskylä.

 

Uhlíkově neutrální společnost

Toyota od roku 2021 závodí s vozem Corolla s motorem na vodík v japonské sérii Super Taikyu. Mezi jezdci, kteří s tímto inovativním pohonným ústrojím závodili a poskytovali zpětnou vazbu při jeho vývoji, byl i šéf týmu Toyota Gazoo Racing World Rally Team Jari-Matti Latvala.

 

V roce 2022 byla tato technologie poprvé předvedena na tratích evropských rallye, když experimentální GR Yaris H2 debutoval při podniku FIA World Rally Championship v Belgii, kde jej řídili Akio Toyoda a Juha Kankkunen. Od té doby pokračoval vývoj konceptu Rally2 H2, který bude předveden na Rallye Finsko, aby se fanoušci mohli seznámit s potenciálem vodíku jako jedné z možností pro budoucnost automobilového sportu v uhlíkově neutrální společnosti.

 

Foto: Toyota