name | autoweek.cz

Toyota Land Cruiser „60th Anniversary“ splňuje emisní normu Euro 5

Toyota Land Cruiser „60th Anniversary“ splňuje emisní normu Euro 5

21.02.2011 | Antonín Matějka | Nové modely

Toyota Land Cruiser již po šest desetiletí zdolává nejdrsnější a nejnáročnější podmínky po celém světě. Model, který si vydobyl postavení celosvětové ikony, je nejprodávanějším vozem s pohonem všech čtyř kol na naší planetě.

Dárkem k 60. výročí existence této terénní ikony je opět výkonnější a přitom úspornější vznětový motor 3,0l D-4D, splňující nově emisní normu Euro 5. Nově jsou také tyto vozy opatřeny speciálním symbolickým znakem „60th Anniversary“.  Land Cruiser nabízí jedinečné spojení vynikajících terénních schopností, potěšení z jízdy na zpevněných cestách a nejvyšších standardů v otázkách kvality a pohodlí. Model si doposud pořídilo přes 5 milionů zákazníků z více než 170 zemí. Nejnovější generace modelu Land Cruiser, uvedená na trh koncem roku 2009, zaznamenala na evropských trzích během prvních tří čtvrtletí roku 2010 prodeje přesahující 22 tisíc vozů. Nový Land Cruiser nabízí výtečné jízdní výkony a vysokou kultivovanost i na nejnáročnějších tratích v těch nejtěžších terénech celého světa. Land Cruiser 150 vybavený motorem 3,0 l D-4D s filtrem pevných částic (DPF) nyní splňuje emisní normu Euro 5. Výhodou motoru D-4D je zlepšení několika parametrů, včetně tiššího běhu a nárůstu výkonu o 17 k na výsledných 190 k, při současném snížení spotřeby paliva o 0,3 l na 8,2 l/100 km a poklesu hladiny emisí CO2 na 213 g/km. Ke zvýšení výkonu, zlepšení spotřeby paliva a snížení emisí přispěla tato opatření: Použití piezoelektrických vstřikovacích trysek s maximálním vstřikovacím tlakem 200 MPa se odrazilo ve vyšším výkonu, nižší spotřebě paliva i hladině emisí. Instalace keramických žhavicích svíček s variabilní regulací teploty napomohla k lepšímu spouštění motoru za nízkých teplot a snížení emisí. Nízký kompresní poměr (15:1) společně s optimalizací spalovací komory přispěl ke snížení spotřeby paliva i emisí, stejně tak jako hlučnosti motoru. K ještě tiššímu běhu motoru napomohla instalace krytu motoru a řemenice klikového hřídele. Používá se olejové čerpadlo s proměnným tlakem, olej s nízkou viskozitou a kvalitnější olejové těsnění. To se odrazilo ve snížení třecích sil motoru, a tedy i v lepší spotřebě paliva. Modifikace výfukové soustavy zahrnují dvojité sběrné výfukové potrubí z nerezové oceli s nízkou tepelnou kapacitou a vynikající tepelnou izolací, aby katalyzátor mohl dosáhnout optimální provozní teploty co nejdříve po spuštění motoru, a tedy opět snížit produkované emise. Mezi další klíčová vylepšení přispívající ke snížení hladiny emisí patří vysoce účinný mezichladič stlačeného vzduchu, který rovněž zvyšuje výkon motoru, větší chladič systému recirkulace výfukových plynů (EGR) vybavený třístupňovým obtokovým ventilem, nebo vstřikovací ventil ve výfukové soustavě osazený za turbodmychadlem.

Na českém trhu se Land Cruiser, splňující nyní s motorem 3,0 D-4D normu Euro 5, nabízí v třídveřovém provedení ve verzi Terra za 994 900,-Kč (s DPH) a ve stejné výbavě od 1 064 000,-Kč (včetně DPH) v pětidveřovém provedení.