name | autoweek.cz

Toyota Land Cruiser - živá legenda

31.07.2009 | Antonín Matějka | Auto archív

Málokterý automobil světové produkce se může pochlubit tak dlouhou a slavnou historií jako Land Cruiser japonské značky Toyota. Tento model se stal v průběhu více než padesáti let doslova legendárním dopravním prostředkem, s nímž se můžeme setkat na silnicích všech kontinentů.

První terénní automobil začala automobilka Toyota vyvíjet v průběhu druhé světové války, do sériové výroby se ovšem tento dvě tuny vážící vůz nikdy nedostal, takže za základní kámen kultovní řady Land Cruiser lze považovat až model Toyota BJ z roku 1951, který byl vybaven řadovým šestiválcem o výkonu 62 kW a který svými tvary nápadně připomínal americký Jeep Willys. Samotný název Land Cruiser začala automobilka používat v roce 1954 a již následující model FJ 25 s motorem 3,9 l/77 kW se stal nejen nejvýkonnějším terénním vozem své doby, ale také důležitým vývozním artiklem firmy.
V průběhu dalších let Toyota představila modely FJ 28 a FJ 35 (čtyřdveřová karoserie) a v roce 1960 došlo k první významné generační výměně. Nová série 40, kterou později rozšířily varianty Pick-up a Hardtop, asi nejvíce přispěla k vytvoření legendy o nezničitelnosti terénních vozů Toyota Land Cruiser. Zasluhu na tom měla také širší paleta pohonných jednotek, která se postupně rozšířila i o vznětové čtyřválce a šestiválce. V roce 1968 byl vyroben již stotisící Land Cruiser a jeho šťastná hvězda stoupala stále výš se zaváděním nových technických prvků, mezi něž patřily kotoučové brzdy či převodovky se čtyřmi a pěti stupni.
Souběžně se sérií 40 se v druhé polovině 60. let minulého století vyráběly modely Station FJ 55, které si získaly oblibu zejména na severoamerickém trhu. Tak vlastně vznikla nová generace velkých Land Cruiserů paralelně nabízená s klasickými off-roady. V roce 1980 na tuto řadu navázal nový luxusní model FJ 60 s poněkud větším rozvorem, jenž byl nabízen se vznětovým i zážehovým šestiválcem. V roce 1986 se poprvé pod kapotou Land Cruiseru objevil přeplňovaný vznětový motor - šestiválcový model s označením HJ 61 disponoval výkonem 100 kW a na tehdejší dobu úctyhodným točivým momentem 315 N.m.
V polovině osmdesátých let ukončila Toyota v Japonsku produkci legendárních modelů BJ (tyto klasické vozy se pod licenčním označením Badeirante montovaly v Brazílii až do konce roku 1998) a nahradila je vozy řady 70, které se vyráběly v mnoha karosářských variantách v provedení „Light Duty\" a „Heavy Duty\" s různě upraveným odpružením podvozku. Komfortní civilní verze „Light Duty\" s vinutými pružinami si svým funkčním interiérem, moderním designem a vynikajícími jízdními vlastnostmi získaly značnou oblibu mezi zákazníky všech kontinentů. V civilních verzích byly zpočátku k dostání vznětové i zážehové motory o objemu 2,4 l, v devadesátých letech paletu pohonných jednotek rozšířil moderní třílitrový turbodiesel o výkonu 92 kW. Pracovní sedmdesátky „Heavy Duty\" nabídly mnohem více variant a dodnes jsou nepřekonatelnými pomocníky v zemích s méně vyspělou dopravní infrastrukturou.
V roce 1990 představila Toyota zcela nový model Land Cruiser FJ 80 se stálým pohonem všech kol a ruční závěrkou mezinápravového diferenciálu. Moderně řešený automobil, nabízený se vznětovými i zážehovými řadovými šestiválci, byl ve své době etalonem komfortu a přizpůsobivosti k terénu a tomu odpovídaly i jeho prodejní úspěchy.
Zcela nový Land Cruiser 90 s komfortním, nezávislým zavěšením předních kol byl v roce 1996 ráznou odpovědí japonské automobilky na vzrůstající oblibu vozů SUV. Tří a pětidveřová verze automobilu měla bohatou standardní výbavu včetně samočinné klimatizace a prvotřídní audiosoustavy a mimořádně atraktivní nabídku pohonných jednotek, mezi nimiž nechyběly ani zcela nový zážehový vidlicový šestiválec 3,4 l/130 kW (první motor V6 pod kapotou Land Cruiseru) a čtyřválcový turbodiesel 3,0 l/120 kW se vstřikováním common rail. V roce 2003 navázal na tradici řady 90 zcela nový model s pouhým označením Land Cruiser. Tento automobil můžeme ještě dnes vidět na našich silnicích. Před deseti lety měl premiéru model Land Cruiser 100, který se rázem stal vlajkovou lodí terénních vozů Toyota. Luxusně pojatý automobil s obzvlášť komfortní výbavou a vyspělými elektronickými prvky podvozku, které měly zvyšovat pohodlí posádky na silnici i v terénu, byl poprvé v historii modelů Land Cruiser poháněn benzinovým vidlicovým osmiválcem o objemu 4,7 l a výkonu 173 kW. Přímým pokračovatelem modelu 100 je model Land Cruiser V8, který je vybaven vidlicovými osmiválci 4,5 l D-4D/195 kW či 4,7 l VVT-i/212 kW.
Vozy Land Cruiser jsou skutečnou legendou, můžeme je potkat v australské buši, v afrických savanách či na severských ledových pláních. Jistě ne náhodou se těchto, ve všech směrech výjimečných automobilů, prodalo ve světě více než pět milionů kusů.