name | autoweek.cz

Toyota nabídla Nissanu pomoc po nezdaru jednání s Hondou
19.05.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Společnost Toyota Motor se objevuje jako záložní partner pro problémy zmítanou společnost Nissan Motor. Automotive News uvádí, že největší japonský výrobce automobilů nabídl Nissanu pomoc poté, co jeho jednání s Hondou zkrachovala. Vznikne tak japonský megakoncern?
Nejen v Japonsku pozorně sledovali jednání mezi Nissanem a Hondou. Podle japonských médií se mělo jednat o obchod století, díky němuž mohla vzniknout jedna z největších automobilek na světě. Nyní, po neúspěšných jednáních s Hondou, podává pomocnou ruku Nissanu Toyota.
S Renaultem to po dlouho úspěšné spolupráci nakonec nevyšlo, a tak Nissan začal hledat pomoc u domácí konkurence. Na konci roku 2024 přišla zpráva o možném propojení Nissanu a Hondy. Díky tomu by vznikla velká společnost (třetí největší po Toyotě a skupině Volkswagen), která by mohla lépe konkurovat nejen Toyotě, ale i největším výrobcům na globálním trhu. Z velkolepých plánů ale nakonec nic nebylo. Ukázalo se, že „projekt jednotné struktury řízení“, navržený Hondou, byl pro Nissan nepřijatelný. V praxi by se Nissan stal dceřinou společností Hondy. Nezdar jednání ovšem uvrhl Nissan do ještě větších problémů a vedl k nucenému odchodu generálního ředitele Makoty Uchidy.
Po neúspěchu jednání s Hondou vstoupila do hry Toyota. Podle Automotive News a japonského deníku Mainichi Toyota oslovila svého domácího rivala a zahájila jednání o možné spolupráci. Je možné, že se jedná o reakci na prohlášení Nissanu o snaze najít strategická partnerství a jeho potřebu hledat nová spojenectví. Není tajemstvím, že Nissan k přežití zoufale potřebuje silného partnera.
Nissan bojuje o svou budoucnost a oznamuje bolestivé škrty. Ty znamenají uzavření až 7 závodů (výrobní základnu Nissanu v současné době tvoří 17 továren v různých regionech světa) a snížení počtu zaměstnanců o víc než 20 000. Americká média zmiňují pozastavení vývojových prací na nových modelech, ačkoliv Nissan chce výrazně zkrátit dobu potřebnou k přípravě vozů nové generace a musí opustit některé platformy. V Japonsku se objevily zprávy o povzbuzování některých starších zaměstnanců (nad 45 let) k předčasnému odchodu do důchodu v rámci programu, který bude spuštěn v červenci. Není proto divu, že se Nissan stává předmětem zájmu největších hráčů na trhu. A s tím jsou spojeny i další spekulace.
Možných scénářů, které se objevují ve světových médiích, je několik. Ukazuje se, že Honda se ještě nevzdala snahy o převzetí svého domácího rivala. Zmiňuje se i možná investice od Tesly nebo Foxconnu, o němž se jako o zájemci o partnerství mluvilo už dřív. Právě připravovaný vstup tchajwanského technologického gigantu se silným zázemím v Číně byl údajně důvodem, proč se o Nissan začala zajímat Honda.
A co Toyota? Není tajemstvím, že Nissan má bohaté zkušenosti v segmentu elektromobilů, v němž Toyota zaostává. Stále jde i o výstavbu nové továrny na akumulátory v prefektuře Fukuoka. Nissan začátkem května oznámil odstoupení od projektu, na který japonská vláda poskytla dotaci ve výši přes 55 miliard jenů (380 milionů USD). Zůstává však otevřenou otázkou, zda případná hlubší integrace obou společností dostane zelenou díky antimonopolním předpisům. Toyota je sama o sobě velká a navíc vlastní podíly v dalších japonských společnostech Mazda, Subaru a Suzuki.
Foto: Nissan
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz