name | autoweek.cz

Toyota nadále světovou jedničkou

Toyota nadále světovou jedničkou

23.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Toyota Motor i v roce 2013 prodala více automobilů než General Motors a skupina Volkswagen.

Toyota Motor si v loňském roce udržela postavení největšího světového výrobce automobilů s prodejem 9,98 milionu vozů po celém světě. Japonský gigant si až do konce roku dokonce udržoval naději stát se první automobilkou v historii, která by prodala více než 10 milionů kusů v jednom roce.

Toyota uvedla, že předpokládá překonání hranice 10 milionů dodaných automobilů v letošním roce s předpokládaným prodejem 10 320 000 v kalendářním roce 2014. Tento plán představuje nárůst o 4 % nad loňský výsledek 9,98 milionu vozů.

V loňském roce Toyota zvýšila počet nově registrovaných vozů o 2 %, takže předčila General Motors s výsledkem 9 710 000 prodaných vozů. Volkswagen AG uvedl zaokrouhlený údaj 9,7 milionu kusů, ale německá automobilka zveřejní podrobné výsledky až 13. března. Pravděpodobně tedy za rok 2013 skončí na třetím místě, nicméně rozdíl mezi GM a VW bude minimální.

Toyota pokračovala v obnovování růstu prodeje po propadu roku 2011, vyvolaného přírodními katastrofami, především zemětřesením a tsunami v Japonsku, které tehdy ovlivnily prodejní výsledky po většinu roku.

Letos GM útočilo na první místo Toyoty. Americký koncern držel vedoucí postavení téměř 80 let, než jej v roce 2008 sesadila Toyota. Toyota si pak vedení udržela i v letech 2008, 2009 a 2010.

V roce 2012 se japonská automobilka vrátila do vedení s prodejním výsledkem 9,75 milionu vozů, takže předstihla GM o 451 000 kusů. V loňském roce GM ještě více zmenšilo svou ztrátu jen na 266 000 vozů díky zvýšení prodeje o 7 % především v Asii a Severní Americe. Celkový prodej GM v roce 2013 vzrostl o 4 %, zatímco u Toyoty jen o 2 %.

Výsledky společnosti Toyota Motor zahrnují globální prodej vozů značek Toyota, Lexus a Scion, stejně jako japonské prodejní výsledky automobilek, které jí patří, tedy výrobce miniaut Daihatsu a nákladních vozidel Hino.
Toyota původně plánovala překročení hranice 10 milionů už dříve. V roce 2007 si stanovila za cíl dosáhnout tohoto výsledku v roce 2009. Jenže do toho přišla globální ekonomické krize a poté v roce 2011 zemětřesení v Japonsku.

Mezitím se s nástupem Akia Toyody do vedení společnosti (v roce 2009) zcela změnila firemní strategie. Nový president Akio Toyoda zavrhnul stanovování si objemových cílů prodeje jako velmi riskantní. Namísto toho se zaměřil na produkty a výrobu s tím, že pokud Toyota nabídne špičkové vozy, poroste automaticky i objem prodeje.

Loni v listopadu v rozhovoru pro Automotive News Toyoda řekl, že jeho společnost je připravena na ofenzivu, ale že objemové cíle nejsou součástí její růstové strategie. "Toyota se přiblížila k hranici 10 milionů prodaných vozů ročně, ale v současné Toyotě neklademe důraz na objem. Ofenziva pro nás znamená vyrábět stále lepší auta a měnit způsob, jakým je vyrábíme," uvedl Toyoda.

K překročení hranice 10 milionů prodaných vozů proto pomůže především zavádění nově vyvíjených modulárních produktů. Tzv. Toyota New Global Architecture, neboli TNGA, umožní maximální sjednocování konstrukce a komponent, takže Toyota bude schopna vyrábět lepší vozidla, která budou levnější pro konstrukci i výrobu. První vozy navržené na bázi TNGA by se měly představit v příštím roce.

V roce 2007 generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn ohlásil tehdy zdánlivě nesplnitelný cíl prodávat 10 milionů vozů od roku 2018. Nyní je Volkswagen, stejně jako Toyota a GM, velmi blízko dosažení tohoto cíle se čtyřletým předstihem.