name | autoweek.cz

Toyota plánuje zdesetinásobit prodej aut na vodík

Toyota plánuje zdesetinásobit prodej aut na vodík

04.06.2018 | Vladimír Rybecký | Trendy

Toyota posiluje sériovou výrobu palivových článků. Bude je vyrábět v nově postavené části závodu Honša, kde vznikne de další výrobní linka. Toyota plánuje rozšíření prodeje elektromobilů poháněných palivovými články (FCEV) i do dalších zemí.
Toyota se připravuje na masivní nárůst prodeje automobilů na vodík. Postavila novou továrnu na sériovou výrobu palivových článků a vybudovala nové linky ve stávajícím závodu, kde se vyrábí vysokotlaké vodíkové zásobníky. Automobilka předpokládá, že po roce 2020 prodá 30 000 elektromobilů poháněných palivovými články (FCEV) ročně. Loni to bylo 3000 vozidel.
 
Elektřinu k pohonu vozidel produkuje z vodíku a kyslíku sada palivových článků. Tyto vozy proto jezdí s nulovými emisemi, protože čerpají vodíkové palivo uložené v zásobníku. Masová výroba obou komponent je zásadní podmínkou k dosažení nižších nákladů celého systému.
 
Rozšíření výroby
S cílem zvýšit produkci palivových článků přesune Toyota výrobu do zbrusu nového high-tech zařízení v závodu Honša poblíž místa, kde od roku 1938 působil vůbec první automobilový závod Toyota. Vysokotlaké vodíkové zásobníky bude vyrábět na nové lince, která bude postavena v prostorách nedalekého závodu Šimojama ve městě Mijoši. Vyrábí se z mimořádně pevných kompozitů na bázi uhlíkových vláken a jejich konstrukce odolá i mimořádně silným nárazům. Výroba na nové lince by měla být spuštěna kolem roku 2020.
 
Toyota rozšiřuje vodík i do dalších zemí
Palivové články jsou už vyzrálou technologií připravenou k nasazení ve velkém měřítku. Toyota už v prosinci 2014 uvedla na trh sériově vyráběný sedan Mirai poháněný palivovými články. Objem výroby a prodeje rok od roku rostou - z původních 700 kusů v roce 2015 na 2000 vozidel v roce 2016 a 3000 vozidel v roce 2017. Pokud se však bezemisní vozidla na vodík mají skutečně rozšířit v masovějším měřítku, je nutné ve 20. letech tohoto století podpořit jejich intenzivnější popularizaci. Cílem Toyoty je navýšit roční prodej vozidel FCEV v uvedeném období na 30 000 kusů.
 
Toyota Mirai se dnes prodává v 11 zemích: Japonsku, USA a 9 zemích Evropy. Automobilka usiluje o vytvoření takových podmínek, aby se vozidla typu FCEV jednou mohla prodávat ve větším počtu zemí a regionů. V rámci těchto snah již probíhají poloprovozní zkoušky modelu Mirai v Austrálii, Kanadě, Číně a Spojených arabských emirátech. Toyota zkoumá poptávku po vodíkových automobilech a současně pomáhá prosazovat iniciativy zaměřené na rozvoj vodíkové infrastruktury.
 
Na japonském trhu chce Toyota do roku 2020 dosáhnout prodej nejméně 1000 vozidel FCEV měsíčně a více než 10 000 ročně. V komerční sféře Toyota v únoru 2017 začala prodávat autobusy na palivové články metropolitní správě Tokia a v roce 2018 uvedla finální verzi s označením Sora se třemi dalšími jednotkami. Cílem Toyoty je ještě před Olympijskými hrami v Tokiu v roce 2020 prodat nejméně 100 takových autobusů.
 
Do budoucna se Toyota chystá nabídnout více modelů vodíkových aut. Toyota bude v rámci Toyota Group a ve spolupráci s dalšími společnostmi rovněž rozvíjet infrastrukturu pro zásobování vodíkem.