name | autoweek.cz

Toyota Prius 5. generace jen jako plug-in hybrid

Toyota Prius 5. generace jen jako plug-in hybrid

21.11.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Pátá generace Toyoty Prius byla oficiálně představena na autosalonu v Los Angeles v roce 2022. Průkopník hybridního pohonu se do Evropy se dostane v létě 2023, ale pouze jako plug-in hybrid, zatímco na ostatních trzích budou nadále k dispozici další verze včetně klasické hybridní.

Před 25 lety, v roce 1997, první generace Priusu uvedla na světové trhy hybridní pohon. Ten byl tehdy přijímán se skepsí, nicméně Prius učinil tuto technologii celosvětově akceptovanou a získal mnoho následovníků. S novou generací Toyota v souladu se svou strategií samozřejmě podporuje svůj multitechnický přístup, když nabízí různé technologie pohonu pro různé trhy a potřeby – od hybridních a plug-in hybridních verzí až po čistě elektricky poháněná auta a vozy s palivovými články. To ale neplatí pro Evropu, kde nelogické emisní limity a z nich plynoucí penalizace pro nejefektivnější dostupný systém pohonu znamenají konec verze Priusu s jednoduchým konvenčním hybridem.

 

Nová generace plug-in hybridního systému Priusu nabízí vyšší výkon a větší akumulátor pro delší dojezd s elektrickým pohonem. Toyota dále vylepšila aerodynamiku se siluetou připomínající kupé. Nová generace vychází z platformy GA-C druhé generace Toyota New Global Architecture (TNGA), která snižuje hmotnost a zvyšuje tuhost. Akumulátor byl umístěn pod zadní sedadla, což přispívá k nízké poloze těžiště. Klínovitější Prius je oproti předchůdci nižší o 50 mm, zatímco délka se zkrátila o 46 mm na 460 cm, ale rozvor náprav se prodloužil o 50 mm na 275 cm.

 

Pohonná jednotka sestává ze zážehového motoru 2,0 l/111 kW (148 k) a elektromotoru se 120 kW (160 k) uloženému spolu s převodovkou na přední nápravě (uspořádání transaxle). Největší výkon systému je 164 kW (223 k), zatímco současná generace má jen 90 kW (122 k).

 

Dojezd na čistě elektrický pohon se s akumulátorem s kapacitou 13,6 kWh údajně prodloužil o 50 %, ale konkrétní hodnotu Toyota zatím neuvedla (aktuální model ujede 59 km podle WLTP). Akumulátor lze nabíjet nejen přes kabel, ale také přes za příplatek nabízenou střechu se solárními panely. Ta podle Toyoty dokáže vyrábět elektřinu na ujetí více než 1000 km ročně.

 

Přístrojový panel tvoří 7“ TFT-LCD displej v zorném poli řidiče poskytující veškeré potřebné informace včetně varování o nebezpečích, která registrují asistenční systémy Toyota Safety Sense. Dotykový displej ve středové konzoli má velikost 12,3“.

 

V Japonsku, kde jsou součástí automobilové kultury agresivní bodykity, je už pro nový Prius nabízena sada radikálních aerodynamických dílů označených TRD (Toyota Racing Development), dodávajících kompaktnímu rodinnému sedanu agresivnější sportovní vzhled. Je nepravděpodobné, že by se tyto díly dostaly z Japonska na jiné trhy, nicméně vzhledem k tomu, jak se v evropské nabídce Toyoty množí verze GR Sport nelze vyloučit ani podobnou variantu Priusu i v Evropě.