name | autoweek.cz

Toyota vylepšila Yaris

Toyota vylepšila Yaris

08.02.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Modernizace malého hatchbacku Toyota Yaris je mnohem rozsáhlejší, než by se dalo čekat od běžného omlazení vzhledu uprostřed životního cyklu modelu. Přichází mj. se zcela novým zážehovým motorem 1,5 l s velmi zajímavou konstrukcí.
Toyota uvádí, že u modernizovaného Yarisu údajně použila více než 900 nových dílů a do celého procesu jeho omlazovací kúry investovala 90 milionů eur. Yaris dostalanové nárazníky, změněné přední i zadní světlometu, přepracovanou masku chladiče a lišty na bočních dveřích. V interiéru najdeme vylepšený přístrojový panel s 4,2“ TFT displejem, přeorganizovanou středovou konzoli ale také kvalitnější materiály.
 
Už základní úroveň výbavy nabídne několik asistenčních systémů, jako např. autonomní nouzové brzdění, výstrahu před neúmyslným vybočením z jízdního pruhu nebo automatické přepínání potkávacích a dálkových světel. Druhá úroveň výbavy, která by měla být zákazníky nejvyhledávanější, přidává kromě mnoha doplňků pro zatraktivnění vzhledu i větší displej počítače. Pro dražší verze je určen systém rozpoznávání dopravních značek souvisejících s maximální povolenou rychlostí a zákazem předjíždění.
 
Ta nejvýznamnější vylepšení ovšem nejsou patrná na první pohled. Výrazně se zlepšilo odhlučnění interiéru a potlačování nežádoucích vibrací. Proto se zcela změnilo uložení motoru, pomocný rám přední nápravy a výfukové potrubí doplnil další tlumič.Toyota rovněž slibuje ostřejší reakce na pokyny volantem díky přepracované přední nápravě a nově nastavenému elektrickému posilovači řízení.
 
Zcela novým motorem je nepřeplňovaný zážehový čtyřválec 1,5 VVT-iE, nahrazující dosavadní motor 1,33 l. Pozoruhodné je, že Toyota u tohoto motoru jde proti převažujícímu trendu downsizingu. Nový motor má menší třecí ztráty, účinnější recirkulaci výfukových plynů (EGR) a propracovaný systém variabilního časování ventilů. Pracuje s vysokým kompresním poměrem 13,5:1 a tepelná účinnost dosahuje vynikající hodnotu 38,5 %. Je to dáno tím, že zásluhou vylepšeného časování ventilů je tento motor při nízké a střední zátěži schopen pracovat v tzv. Atkinsonově cyklu. Při nízkém zatížení zůstávají sací ventily otevřené i na začátku kompresního zdvihu. Část vzduchu se tím pádem vrací do sacího potrubí a píst spotřebuje při zdvihu méně energie. Výsledkem je podstatně nižší spotřeba paliva, nicméně její hodnotu Toyota zatím nezveřejnila. Výkon nového motoru je 82 kW (111 k) a největší točivý moment 136 N.m při 4400/min. Yaris 1,5 akceleruje z klidu na 100 km/h za 11 s.
 
V nabídce motorů zůstal základní litrový zážehový tříválec i hybrid, známý z aktuální Toyoty Yaris (Yaris Hybrid představuje okolo 40 % prodeje tohoto modelu!). Absolutním vrcholem bude sportovní varianta inspirovaná soutěžním speciálem Yaris WRC poháněná motorem o 155 kW (210 k).
 
Toyota Yaris se vyrábí v závodě TMMF ve Valenciennes ve Francii, odkud od roku 2001 už vyjely přes tři miliony kusů tohoto modelu.