name | autoweek.cz
Toyota vylepšila Yaris
08.02.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Modernizace malého hatchbacku Toyota Yaris je mnohem rozsáhlejší, než by se dalo čekat od běžného omlazení vzhledu uprostřed životního cyklu modelu. Přichází mj. se zcela novým zážehovým motorem 1,5 l s velmi zajímavou konstrukcí.
Toyota uvádí, že u modernizovaného Yarisu údajně použila více než 900 nových dílů a do celého procesu jeho omlazovací kúry investovala 90 milionů eur. Yaris dostalanové nárazníky, změněné přední i zadní světlometu, přepracovanou masku chladiče a lišty na bočních dveřích. V interiéru najdeme vylepšený přístrojový panel s 4,2“ TFT displejem, přeorganizovanou středovou konzoli ale také kvalitnější materiály.
Už základní úroveň výbavy nabídne několik asistenčních systémů, jako např. autonomní nouzové brzdění, výstrahu před neúmyslným vybočením z jízdního pruhu nebo automatické přepínání potkávacích a dálkových světel. Druhá úroveň výbavy, která by měla být zákazníky nejvyhledávanější, přidává kromě mnoha doplňků pro zatraktivnění vzhledu i větší displej počítače. Pro dražší verze je určen systém rozpoznávání dopravních značek souvisejících s maximální povolenou rychlostí a zákazem předjíždění.
Ta nejvýznamnější vylepšení ovšem nejsou patrná na první pohled. Výrazně se zlepšilo odhlučnění interiéru a potlačování nežádoucích vibrací. Proto se zcela změnilo uložení motoru, pomocný rám přední nápravy a výfukové potrubí doplnil další tlumič.Toyota rovněž slibuje ostřejší reakce na pokyny volantem díky přepracované přední nápravě a nově nastavenému elektrickému posilovači řízení.
Zcela novým motorem je nepřeplňovaný zážehový čtyřválec 1,5 VVT-iE, nahrazující dosavadní motor 1,33 l. Pozoruhodné je, že Toyota u tohoto motoru jde proti převažujícímu trendu downsizingu. Nový motor má menší třecí ztráty, účinnější recirkulaci výfukových plynů (EGR) a propracovaný systém variabilního časování ventilů. Pracuje s vysokým kompresním poměrem 13,5:1 a tepelná účinnost dosahuje vynikající hodnotu 38,5 %. Je to dáno tím, že zásluhou vylepšeného časování ventilů je tento motor při nízké a střední zátěži schopen pracovat v tzv. Atkinsonově cyklu. Při nízkém zatížení zůstávají sací ventily otevřené i na začátku kompresního zdvihu. Část vzduchu se tím pádem vrací do sacího potrubí a píst spotřebuje při zdvihu méně energie. Výsledkem je podstatně nižší spotřeba paliva, nicméně její hodnotu Toyota zatím nezveřejnila. Výkon nového motoru je 82 kW (111 k) a největší točivý moment 136 N.m při 4400/min. Yaris 1,5 akceleruje z klidu na 100 km/h za 11 s.
V nabídce motorů zůstal základní litrový zážehový tříválec i hybrid, známý z aktuální Toyoty Yaris (Yaris Hybrid představuje okolo 40 % prodeje tohoto modelu!). Absolutním vrcholem bude sportovní varianta inspirovaná soutěžním speciálem Yaris WRC poháněná motorem o 155 kW (210 k).
Toyota Yaris se vyrábí v závodě TMMF ve Valenciennes ve Francii, odkud od roku 2001 už vyjely přes tři miliony kusů tohoto modelu.
Už základní úroveň výbavy nabídne několik asistenčních systémů, jako např. autonomní nouzové brzdění, výstrahu před neúmyslným vybočením z jízdního pruhu nebo automatické přepínání potkávacích a dálkových světel. Druhá úroveň výbavy, která by měla být zákazníky nejvyhledávanější, přidává kromě mnoha doplňků pro zatraktivnění vzhledu i větší displej počítače. Pro dražší verze je určen systém rozpoznávání dopravních značek souvisejících s maximální povolenou rychlostí a zákazem předjíždění.
Ta nejvýznamnější vylepšení ovšem nejsou patrná na první pohled. Výrazně se zlepšilo odhlučnění interiéru a potlačování nežádoucích vibrací. Proto se zcela změnilo uložení motoru, pomocný rám přední nápravy a výfukové potrubí doplnil další tlumič.Toyota rovněž slibuje ostřejší reakce na pokyny volantem díky přepracované přední nápravě a nově nastavenému elektrickému posilovači řízení.
Zcela novým motorem je nepřeplňovaný zážehový čtyřválec 1,5 VVT-iE, nahrazující dosavadní motor 1,33 l. Pozoruhodné je, že Toyota u tohoto motoru jde proti převažujícímu trendu downsizingu. Nový motor má menší třecí ztráty, účinnější recirkulaci výfukových plynů (EGR) a propracovaný systém variabilního časování ventilů. Pracuje s vysokým kompresním poměrem 13,5:1 a tepelná účinnost dosahuje vynikající hodnotu 38,5 %. Je to dáno tím, že zásluhou vylepšeného časování ventilů je tento motor při nízké a střední zátěži schopen pracovat v tzv. Atkinsonově cyklu. Při nízkém zatížení zůstávají sací ventily otevřené i na začátku kompresního zdvihu. Část vzduchu se tím pádem vrací do sacího potrubí a píst spotřebuje při zdvihu méně energie. Výsledkem je podstatně nižší spotřeba paliva, nicméně její hodnotu Toyota zatím nezveřejnila. Výkon nového motoru je 82 kW (111 k) a největší točivý moment 136 N.m při 4400/min. Yaris 1,5 akceleruje z klidu na 100 km/h za 11 s.
V nabídce motorů zůstal základní litrový zážehový tříválec i hybrid, známý z aktuální Toyoty Yaris (Yaris Hybrid představuje okolo 40 % prodeje tohoto modelu!). Absolutním vrcholem bude sportovní varianta inspirovaná soutěžním speciálem Yaris WRC poháněná motorem o 155 kW (210 k).
Toyota Yaris se vyrábí v závodě TMMF ve Valenciennes ve Francii, odkud od roku 2001 už vyjely přes tři miliony kusů tohoto modelu.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz