name | autoweek.cz

Toyota zrušila reklamu při olympijských hrách

Toyota zrušila reklamu při olympijských hrách

21.07.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V reakci na masivní odpor japonské veřejnosti Toyota a mnozí další sponzoři olympijských her ruší své reklamní akce spojené s konáním her v Tokiu. Generální ředitel Akio Toyoda současně odvolal svou účast při slavnostním zahájení.
Poté, co utratily stovky milionů dolarů za sponzorování olympijských her v Tokiu, některé z největších japonských korporací na poslední chvíli ruší reklamu při televizních přenosech, omezují své propagační akce a ruší plány účasti svých vedoucích představitelů při zahajovacím ceremoniálu. Jde o součást zjevné snahy významných japonských společností distancovat se od tohoto představení bez účasti fanoušků o němž si naprostá většina Japonců myslí, že by se uprostřed pandemie nemělo konat.
 
Japonci jsou frustrováni tím, že v době, kdy se musejí podrobovat přísným protipandemickým opatřením a veřejný život se prakticky zastavil, do země přijíždějí desetitisíce cizinců, pro které tak striktní opatření neplatí. Navíc se mezi účastníky olympijských her začala ve velkém šířit nákaza Covid-19.
 
Poté, co elektronický gigant Panasonic uvedl, že jeho generální ředitel se nezúčastní zahájení her podobné plány pro své vedoucí pracovníky oznámily  telekomunikační a IT firmy NTT, NEC a Fujitsu. Už před tím automobilka Toyota uvedla, že její generální ředitel Akio Toyoda se slavnostního zahájení nezúčastní, přestože největší světový výrobce automobilů je klíčovým sponzorem her. Spolu s tím Toyota Motor také zrušila svou reklamní kampaň týkající se olympijských her v Japonsku.
 
Společnosti své rozhodnutí vysvětlují tím, že diváci mají zákaz účastnit se olympijských akcí. Bude ale povolena účast firemních sponzorů, zahraničních hodnostářů různých mezinárodních organizací a dalších VIP.
 
Ředitel společnosti Toyota pro komunikaci Jun Nagata novinářům řekl, že se jeho společnost rozhodla stáhnout své reklamy z japonského mediálního trhu proto, že hrám z různých důvodů chybí podpora veřejnosti. Toyota přitom pro olympijské hry v Tokiu vyvinula několik speciálních dopravních prostředků včetně 200 šestimístných vozidel APM (Accessible People Mover) určených pro dopravu sportovců a organizátorů.
 
Důsledek je jasný: přibližně 60 japonských firemních sponzorů platí rekordní 3 miliardy dolarů za to, aby spojili své produkty s akcí, která je obvykle velmi populární mezi veřejností a široce sledovaná. Nejnovější průzkum novin Asahi Shimbun však ukazuje, že 58 % respondentů v Tokiu je proti uspořádání her a na národní úrovni 68 % respondentů uvedlo, že nevěří tvrzení pořadatelů, že se tato velkolepá mezinárodní akce může konat bezpečně.
 
Tokio a další japonské regiony v současnosti čelí už čtvrtému výjimečnému stavu kvůli nové vlně koronaviru. Přes bezpečnostní protokoly a slib organizátorů pořádat bezpečné a zabezpečené hry už bylo ohlášeno 67 infekcí souvisejících s olympijskými hrami a další jsou hlášeny prakticky každou hodinu. Olympijská vesnice se stává ohniskem šíření nákazy a některé výpravy se už odtud stěhují do hotelů v Tokiu.
 
Mnozí sponzoři zrušili i své propagační stánky mimo sportovní zařízení, protože zde nebudou žádní návštěvníci. Jiní vyjadřují nespokojenost plynoucí z nejistoty a chaosu, který pronásleduje přípravy. Jedním z takových příkladů se stalo kontroverzní oznámení organizátorů, že na olympijských hrách bude všeobecně zakázán prodeje alkoholu divákům. Následujícího dne ale bylo toto rozhodnutí odvoláno. Jenže mnoho Japonců je pobouřeno myšlenkou, že se na hrách bude alkohol prodávat, zatímco jejich bary a restaurace mají stále zakázáno jej podávat. Negativní dopad mělo i tvrzení, že původní rozhodnutí olympijského výboru zvrátil pivovar Asahi, který má výhradní práva na prodej piva při hrách. Také vedení Asahi Breweries se zařadilo k těm, kteří odvolali účast na zahajovacím ceremoniálu olympiády.