name | autoweek.cz

Trabant s elektrickým pohonem? Věř si, kdo chceš.

Trabant s elektrickým pohonem? Věř si, kdo chceš.

17.09.2009 | Vladimír Rybecký | Trendy

Je to opravdu hodně potrhlé. Jednou z nejsledovanějších novinek letošního automobilu ve Frankfurtu se stal automobil, který vznikl u výrobce modelů, který nikdy žádná velká auta nevyráběl. A aby toho nebylo dost, slibuje jeho velkosériovou produkci s elektrickým pohonem, tedy něco, co dosud žádná automobilka s ekonomickým úspěchem nedokázala. Základní trik celého tohoto bláznivého projektu spočívá v jeho jméně - Trabant.

Státní forma VEB Sachsenring za téměř 30 let vyrobila přes tři miliony automobilů zvaných Trabant. Měly karoserii z křehkého Duroplastu ukrývající korodující ocelový rám a dvoudobý dvouválec. Z hlediska dnešních měřítek hospodárnosti, ekologie a bezpečnosti nemůže být více odstrašující příklad toho, jak moderní auto nemá vypadat. Jenže ve své době neměli kupující v NDR ale ani v Československu moc na výběr. V porovnání s dosluhujícími předválečnými auty Trabant představoval pokrok a především byl cenově nejdostupnějším individuálním dopravním prostředkem se čtyřmi sedadly. Pro většinu z nás je Trabant symbolem doby, na kterou raději moc nevzpomínat, ale i nadále je mnoho takových, kteří Trabant stále milují a s láskou vzpomínají na dobu bakelitu a dederonových košil.
Nyní se tedy firma Herpa, která nikdy nevyrobila větší auto, než model v měřítku 1:8 údajně připravuje návrat Trabantu na trh. Její New Trabi se má v sériové podobě objevit v roce 2012. A aby dokonale zapadl do hlavní linie letošního frankfurtského autosalonu, má mít elektrický pohon. Je tomu těžké uvěřit, na tento mistrovský reklamní trik - nový Trabant v expozici samozřejmě obklopují miniaturní modely Herpa v měřítku 1:87 - většina médií skočila. A tak se můžeme dozvědět, že Trabant nT bude mít parametry překonávající jiné elektromobily: délka 3950 mm, rozvor 2450 mm, pět míst (jedno jen pro dítě), asynchronní elektromotor 47 kW, lithio-ionové akumulátory umožňující dojezd 160 km, největší rychlost 130 km/h. Zajímavostí je solární panel na střeše, sloužící k dodávání energie pro pomocné systémy (když nebude pod mrakem). Herpa vychází z toho, že průměrný Němec se svým autem denně ujede méně než 50 km a k tomu mu při současných cenách bude stačit dobití akumulátorů přes noc s náklady kolem 1 euro. Těžko říci, zda právě to je tím, co nadchne milovníky starých Trabantů.
Tiskové materiály neupřesňují kdo a kde a v jakém objemu bude Trabant nT vyrábět - je zde jen jako partner uvedena karosárna IndiKar (Individual Karosseriebau), která údajně nový vůz vyvíjí a pravděpodobně pro Herpu vyrobila vystavený koncept.
Připomeňme ještě, že po privatizaci výrobce Trabantů VEB Sachsenring vznikla společnost Sachsenring Automobiltechnik, která v roce 1996 předvedla pozoruhodný koncept Uni1. Vůz měl hliníkový rám a hybridní pohon kombinující elektromotor s dieselem. Na realizaci tohoto velmi zajímavého projektu se ale nepodařilo sehnat prostředky.