name | autoweek.cz

Tragédie za statistikami bezpečnosti silničního provozu

Tragédie za statistikami bezpečnosti silničního provozu

27.09.2022 | | Doprava

Vítejte v Euractiv Transport Brief, nejnovějším souhrnu zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.

Nová zpráva Evropské rady pro bezpečnost dopravy ETSC, neziskové organizace zaměřené na snižování počtu úmrtí na silnicích, odhaduje, že v letech 2011 až 2020 bylo na evropských silnicích zabito asi 6000 dětí. Každá tato smrt představuje nevýslovnou tragédii a také selhání při snaze chránit ty nejzranitelnější.

 

Je snadné zvyknout si na každodenní zprávy o smrti na evropských silnicích, na každodenní hrůzu životů vyhaslých během cestování. To, že některé potká násilný konec na našich silnicích, že se jim budou lámat končetiny, propichovat plíce a rozbíjet lebky, je přijímáno ve jménu svobody použití automobilů.

 

Dokonce i zprávy o úmrtích na silnicích mají sklon sklouzávat banalitě, používaný jazyk je zastaralý a neobratný, dává si pozor, aby neukazoval na viníky. „Dva cestující byli zabiti při dopravní nehodě.“ „Cyklista je ve vážném stavu poté, co ho srazilo auto.“ „Chodkyně zemřela na následky zranění po dopravní nehodě.“

 

Ale uprostřed ponurých zpráv a suchého konstatování o postižených z dopravních nehod jsou zdevastované rodiny, rodiče neutěšitelní ve svém smutku a brutálně zhroucené plány do budoucna.

 

Celkový rozsah objem tragédií ztěžuje zpracování. Je to jako nechvalně známý citát často připisovaný sovětskému diktátorovi Josifu Stalinovi: „Smrt jednoho muže je tragédie. Smrt milionu je statistika.“

 

A zatímco někteří aktivisté proti osobní mobilitě označují všechny motoristy, účastnící se smrtelných nehod, za nenapravitelné darebáky, i tito řidiči se se svými zkušenostmi strašně proměňují. Kromě právních důsledků musí žít s vědomím, že vzali život, že jejich pochybení v úsudku mělo ty nejstrašnější následky. Nikdo se nevydává na cestu autem s úmyslem zabíjet nebo mrzačit. A přesto se to stává. Znovu a znovu se to děje.

 

Přibližně polovina dětí ve věku do 13 let zachycených ve statistice zemřela při cestování v autě. Jedna třetina byla zabita při chůzi. Něco přes 10 % jich zemřelo při jízdě na kole.

 

Automobily jsou samozřejmě stále bezpečnější. Bezpečnostní technologie se zdokonalují mílovými kroky a umělá inteligence naplňuje slib, že zabrání nehodám. Ale tak daleko ještě nejsme. A existují důkazy, že některé technologie – například dotykové displeje – nás stále víc rozptylují.

 

Vzhledem k hluboce znepokojivému číslu 6000 dětských úmrtí vyvstává zřejmá otázka: Jak můžeme lépe chránit naše děti?

 

Zpráva ETSC uvádí přibližně 40 doporučení, jak učinit silnice v EU pro děti bezpečnější. Požaduje bezpečnější cyklistické a pěší trasy do škol a také povinné snížení rychlosti kolem nich. V současné době má takové limity zavedeny pouze sedm členských států. Zpráva navíc tvrdí, že musíme přehodnotit uspořádání našich měst, přičemž děti mají mít přednost před auty.

 

„Mnoho z bezpečnostních přínosů posledních let přineslo bezpečnější auta, ale udržet děti v bezpečí jejich uzavřením do kovových klecí je Pyrrhovo vítězství. Pokud chceme, aby zdravé, aktivní děti vyrostly ve zdravé aktivní dospělé, musíme přemýšlet jinak. Pokud to myslíme se snížením stovek úmrtí dětí, ke kterým každý rok tragicky dochází, vážně, musíme také přepracovat naše městské prostory, abychom udrželi děti oddělené od rychle se pohybujících vozidel a poskytli jim prostor na hraní a pohyb,“ řekl výkonný ředitel ETSC Antonio Avenoso.

 

CORSIA OSN vs. systém EU pro obchodování s emisemi

Mocní globálního leteckého průmyslu přilétají do Montrealu na 10denní shromáždění pořádané Mezinárodní organizací pro civilní letectví ICAO. Přibližně 2500 delegátů se bude snažit najít společnou řeč ohledně problémů, kterým tento sektor čelí.

 

Zatímco se bude diskutovat o řadě problémů, největší pozornost bude věnována dohodě o „dlouhodobém aspiračním cíli“ v oblasti dekarbonizace. Dosažení takového cíle je do značné míry symbolické, protože tato agentura OSN nemá žádnou donucovací pravomoc. Vysílá však signál, byť v praxi jakkoli slabý, že letecký průmysl přijímá svou roli v klimatické krizi.

 

Na úrovni OSN bylo snižování emisí vázáno na dobrovolný kompenzační systém CORSIA. Provozovatelé jsou povinni nakupovat kompenzace emisí nad základní úrovní s cílem omezit dopad expanze letectví na klima. Je samo o sobě úspěchem, že systém našel široký konsensus po celém světě. V Evropě se však CORSIA dočkal kritiky s obviněním, že je slabý a neúčinný. Zelení aktivisté prosazují, aby EU uplatňovala svůj vlastní trh s uhlíkem, systém obchodování s emisemi, na všechny lety odlétající z EU, a to i na ty, které cestují mimo blok. Jenže systém EU ETS je podstatně silnější (čti: dražší) než CORSIA.

 

Taková politika by pravděpodobně vyvolala hněv mezi zahraničními operátory, kteří by se bránili myšlence platit klimatické daně do evropských pokladen. Tvrdí se však, že čím dražší je znečišťování, tím rychleji letectví přijme zelená řešení.

 

Den bez aut narazil v Liverpoolu na zpomalovací práh

Minulý týden proběhl Světový den bez aut, kdy řada měst uzavřela své ulice pro motoristy a místo toho je otevřela chodcům a cyklistům. Je to pěkný nápad, který poskytuje obyvatelům pohled na to, jak velká část vzácného veřejného prostoru je věnována krabicím z oceli a skla. Na zkušenostech autora tohoto briefu to také ukazuje, jak tiché mohou být městské oblasti bez všudypřítomného řevu spalovacích motorů (ačkoli naše budoucnost s elektromobily tento konkrétní problém vyřeší).

 

Společnost pro mikromobilitu Dott zašla tak daleko, že si představila, jak by mohly vypadat hlavní evropské metropole, kdyby byly automobily z městských center trvale odstraněny. Navzdory tehdejším ušlechtilým záměrům se sluší říci, že ne všude se to povedlo. Liverpool je toho příkladem.

 

Anglické přístavní město ukončilo svůj den bez aut o dvě hodiny dřív po dopravním chaosu v okolních oblastech. Městské úřady zorganizovaly kapely a na uzavřené části ulice nainstalovaly nafukovací překážkovou dráhu, ale podle nejlepší tradice anglického počasí pršelo. Živá hudba byla zrušena a lidé se houfně drželi stranou. Podle Liverpool World byli někteří obyvatelé méně než nadšení, když si na Twitter stěžovali na dopravní omezení.

 

Tady si tedy přejeme sluníčko v příštím roce.

 

Výrobci paliv kritizují zaměření EU na elektromobily v době energetické krize

Plánovaný zákaz prodeje vozidel se spalovacím motorem v EU, který by měl vstoupit v platnost v roce 2035, vytvoří pro Evropu ekonomická a sociální rizika v době vysoké geopolitické nejistoty, sdělila koalice výrobců paliv evropským politikům.

 

Jak lépe dosáhnout snížení uhlíku v námořním odvětví EU

Rozšíření trhu EU s uhlíkem na námořní odvětví vysílá silný regulační signál ve prospěch dekarbonizace. Ale pokud nebude přijat přístup založený na životním cyklu, mohl by systém obchodování s emisemi ETS nevědomky upřednostňovat paliva z neobnovitelných zdrojů. Uvedl to Jim Corbett z World Shipping Council.

 

„Pokračujeme v chodu“: ukrajinská železnice se nesklonila tváří v tvář válce

„Ukrajinská odolnost vůči ruskému náporu se vztahuje i na její železnice,“ hrdě prohlašuje šéf společnosti, která od začátku války v únoru udržuje provoz vlaků bez závad.

 

Polsko, Pobaltí a Irsko prosazují přísnější sankce proti Rusku

Polsko, Pobaltí a Irsko jsou připraveny prosazovat dalekosáhlejší opatření proti Rusku, včetně rozšíření rozsahu zákazu vstupu do přístavů EU.