name | autoweek.cz

Třetí prvenství v řadě pro Renault

Třetí prvenství v řadě pro Renault

27.12.2023 | Vladimír Rybecký | Doprava

Užitkové vozy jsou pro Renault velmi významnou oblastí. Proto je pro francouzskou značku velmi důležitá skutečnost, že už třetí rok v řadě kraluje českému trhu v této kategorii, stejně jako je jedničkou v přestavbách.

Český trh s lehkými užitkovými vozy v letošním roce zaznamená největší počet prodaných vozidel za posledních 13 let. S meziročním nárůstem o 35 % dosáhne úroveň 20 590 dodaných vozů. Renault do listopadu zvýšil dodávky o 24 % a s prodejem 3067 vozidel do konce listopadu si zajistil podíl na trhu 14,9 %, potřetí v řadě si udržel vedoucí postavení a posílil svou pozici v oblasti přestaveb. Přitom je důležité, že to nebylo výsledkem nějaké jednorázové velké zakázky.

 

Tajemství úspěchu

Na úspěchu Renaultu se podílejí tři rozhodující okolnosti. Tou první je široká modelová řada s bohatou nabídkou rozměrů a pohonů ve všech kategoriích. Hlavní modelovou řadou je největší Master se 62 % z celkového počtu prodaných vozidel. Ve střední třídě model Trafic představuje 18 % dodaných vozů. V nejmenší kategorii se o 20% podíl dělí cenově dostupný model Express se 16,5 % a technicky špičková nová generace modelu Kangoo.

 

Druhou silnou zbraní Renaultu v ČR je možnost uspokojit poptávku speciálních potřeb zákazníků rozmanitými přestavbami, a to jak z tovární produkce prostřednictvím společnosti Qstomize, tak od místních specialistů s podrobným auditem kvality výroby s pečlivou kontrolou ze strany Renaultu.

 

Třetím klíčovým prvkem v úspěchu Renaultu v oblasti LUV je síť center PRO+ se speciálně proškolenými prodejci a experty na oblast poprodejních služeb schopnými zajistit služby a řešení podle potřeb zákazníka, vč. zajištění přestaveb. Renault těchto středisek provozuje celkem 650 po celém světě, z toho 525 v Evropě. V České republice jich je 15.

 

Novinky pro rok 2024

Pro rok 2024 má Renault v oblasti užitkových vozidel velké ambice, protože koncem listopadu byla na veletrhu Solutrans v Lyonu představena 4. generace největší modelové řady Master. Dosavadních tří generací tohoto modelu se už od roku 1980 prodalo víc než 3 miliony kusů, přičemž jen v roce 2023 bylo dodáno 130 000 vozů 3. generace.

 

Nová generace Renaultu Master přijde do prodeje v prvním pololetí roku 2024, přičemž první vozy se v České republice objeví v červnu. Zpočátku půjde jen o vybrané verze, takže kompletní nabídka variant bude po většinu roku pokryta i vozy 3. generace. Její produkce skončí v červnu.

 

Během roku 2024 nabídku LUV značky Renault rozšíří osobní pěti- resp. sedmimístná verze Grand Kangoo a řadu užitkových vozidel s elektrickým pohonem počátkem roku 2024 zkompletuje Trafic E-Tech.

 

Nový Master

Nový Master přichází s revolučním pojetím designu a celého konceptu označovaným jako Aerovan. Důraz byl kladen na maximální efektivitu, což zahrnuje i průlomové řešení aerodynamiky, které přináší o 21 % sníženou spotřebu resp. emise CO2 ve srovnání s předchozí generací. Zkrácení rozvoru náprav o 10 cm přineslo významné zlepšení obratnosti se zkrácením průměru otáčení o 1,5 m.

 

K zásadní proměně došlo i v interiéru. Zatímco jiní výrobci stále víc vycházejí z konceptu osobních vozů, Renault se inspiroval u nákladních automobilů s orientací ovládacích a informačních prvků na řidiče. Z osobních vozů Renault ovšem byl převzat vynikající informační systém Open R Link s 10,1“ centrálním displejem a se službami Google vč. Google Maps a Waze.

 

Jako pohonné jednotky jsou na výběr řada turbodieselů a elektrický pohon. Kvůli emisním limitům jsou vznětové motory Blue dCi zmenšeny na 2,0 l a na výběr budou s výkony 77 kW (105 k)/96 kW (130 k)/110 kW (150 k)/125 kW (170 k) v kombinaci s devítistupňovou samočinnou převodovkou ZF. Na výběr bude mezi pohonem předních a zadních kol, s verzí 4x4 se nepočítá. Elektricky poháněná varianta E-Tech má výkon 105 kW a akumulátor s kapacitou 87 kWh umožňující dojezd až 410 km i využití funkce V2X pro připojení externích zařízení.

 

Master bude k dispozici v pěti variantách: podvozek s kabinou (L2, L3), plošina k dostavbě (L2, L3), furgon (L2H2, L3H2), furgon s prodlouženou kabinou (L2H2, L3H2) a minibus. Vozidlo je možné objednat už z výroby se skříňovou nástavbou, jako sklápěcí valník nebo furgon. Velké množství mechanických a elektrických předpříprav usnadňuje montáž různých přestaveb.

 

Model Master má ve své nabídce i společnost Renault Trucks, která ovšem není součástí Renault Group. Patří Volvo Trucks a tyto vozy nabízí jako zákazník Renault Group.