name | autoweek.cz

Trhy střední a východní Evropy se propadly

Trhy střední a východní Evropy se propadly

05.02.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilové trhy ve střední a východní Evropě se v roce 2009 propadly v průměru o 28,1 procent. Pouze Polsko nehlásí pokles prodeje, zatímco v ostatních zemích došlo ke dvojcifernému poklesu prodeje.

V zemích střední a východní Evropy v roce 2009 poklesl prodej nových aut takřka o třetinu. To by mělo být varováním i pro západní Evropu. S výjimkou Slovenska totiž na rozdíl od západní Evropy žádná z těchto zemí nepřikročila k umělé podpoře trhu formou tzv. šrotovacích prémií. Letos se většina západoevropských zemí ocitne ve stejné situaci, takže je otázkou, zda i zde nedojde k podobnému efektu jen s ročním odkladem.

Přitom ještě před dvěma roky byl tento region označován jako zdroj potenciálního růstu v době stagnace prodeje v západní Evropě. Jenže bez šrotovného, se zvyšováním daní v mnoha zemí a celkovou ekonomickou recesí se zájem kupujících o nová auty vytratil.

Ve východní Evropě prodej nových osobních aut poklesl pod hranici jednoho milionu, což proti roku 2008 znamenalo pokles o 28,1 %. Důsledky recese se projevily ve všech zemích, pouze v Polsku se prodalo o 0,1 % aut více než v roce 2008. Jenže v Polsku se v předchozích letech trh s novými auty takřka zhroutil pod přílivem ojetin dovážených ze západní Evropy. Celkovou bilanci regionu navíc trochu vylepšuje skutečnost, že meziroční porovnání poněkud deformuje situace v České republice, kde prodej osobních aut oživila změna předpisů týkajících se odepisování DPH.

V mnoha zemích došlo ke skutečně dramatickému poklesu – v baltských republikách celkem o 71 % (v Lotyšsku o 72,9 %, Litvě 66,2 % a Estonsku 59,6 %) ale také v Rumunsku o 60 %, Maďarsku o 50 % a Bulharsku o 49 %.

 

Pokles prodeje v tomto regionu vykázaly také všechny velkoobjemově prodávané značky s jedinou výjimkou, kterou byl Fiat. Na konci roku měl Fiat celkem o plných 10,1 % více prodaných aut než v roce 2008. Velkou měrou ale k tomu dopomohly dodávky ze srbské automobilky Zastava, kterou koupil.

Vedoucí postavení si ale i nadále udržela Škoda Auto s velkým náskokem před Volkswagenem a Fordem.

Také mezi jednotlivými modely kralovala značka Škoda, protože před rokem vedoucí Dacia Logan zaznamenala větší pokles prodeje. Dokonce i nový Volkswagen Golf zaznamenal pokles, takže jednoznačně hrály prim vozy vyráběné v tomto regionu, i když také Kia c’eed vykázala pokles. Nejvíce své postavení posílily modely, jejichž výroba právě zde začala - Hyundai i30 z Nošovic a především Fiat Punto Classic ze srbského Kragujevace.

 

Pro porovnání připomeňme výsledky dalších zemích tohoto regionu. V Řecku prodej poklesl na 211 548 vozů, což znamená meziroční snížení o 20,8 %. Naopak Turecko díky snížení spotřební daně na polovinu v období od března do září oživilo prodej na celkových 369 800 vozů, což znamenalo meziroční zvýšení o 21 %. V Rusku se prodej osobních aut poklesl o plných 49 %.