name | autoweek.cz

Třída S jezdí za 3,0 l

Třída S jezdí za 3,0 l

18.10.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybrid je jako třetí hybridní model nové třídy S držitelem rekordu ve spotřebě v kategorii luxusních vozů s kombinovanou spotřebou benzinu 3,0 l/100 km. 

Mercedes-Benz rozšiřuje u nové třídy S nabídku hybridních pohonů na tři modely: S 400 Hybrid, S 300 BlueTEC Hybrid a S 500 Plug-In Hybrid.

U druhé generace hybridních pohonů lze spalovací motor kompletně odpojit od elektromotoru. Je kombinována se druhou generací brzdové soustavy s rekuperací kinetické energie a předvídavým systémem řízení energetických toků Intelligent Hybrid.

Zatímco akumulátory modelů S 400 Hybrid a S 300 BlueTEC Hybrid se dobíjejí výhradně rekuperací kinetické energie při brzdění a setrvačné jízdě nebo spalovacím motorem, má vysokonapěťový lithio-ionový akumulátor modelu S 500 Plug-In Hybrid desetkrát větší kapacitu a možností vnějšího dobíjení ze zásuvky.

Modulární hybridní systém pohonu kombinuje nový přeplňovaný motor V6 3,0 l o výkonu 245 kW s elektromotorem o výkonu 80 kW s externě dobíjitelným akumulátorem.

Díky synchronnímu elektromotoru o výkonu 80 kW a točivém momentu 340 N.m umožňuje jízdu s čistě elektrickým pohonem, a tedy s nulovými emisemi, na vzdálenost až na 30 km.

Tlačítkem lze volit jeden ze čtyř hybridních režimů provozu: Hybrid, E-Modus (čistě elektrická jízda), E-Save (udržování plně nabitého akumulátoru pro pozdější čistě elektrickou jízdu) a Charge (akumulátor se dobíjí za jízdy).

Systém Intelligent Hybrid s hybridním pohonem druhé generace využívá předvídavého systému řízení energetických toků, což zlepšuje energetickou účinnost. Provozní strategie hybridního pohonu zohledňuje nejen aktuální podmínky jízdy a přání řidiče, ale přizpůsobuje se i pravděpodobnému průběhu trasy (stoupání, klesání, zatáčky nebo omezení rychlosti) na následujících 8 km.

Intelligent Hybrid využívá data navigačního systému Comand Online pro řízení nabíjení a vybíjení vysokonapěťového akumulátoru. Cílem je například využít před úsekem s klesáním disponibilní energii z akumulátoru k pohonu, protože při následné jízdě z kopce může být doplněna zpět rekuperací.

Největší potenciál pro snižování spotřeby u hybridních pohonů spočívá v maximalizaci zpětného získávání kinetické energie při setrvačné jízdě a brzdění. Při sešlápnutí brzdového pedálu má zpomalení zpočátku na svědomí elektromotor a nikoli kotoučové brzdy. V nové třídě S je totiž poprvé použita rekuperační brzdová soustava druhé generace (RBS), která zajišťuje naprosto plynulé přechody mezi běžným mechanickým brzděním a elektrickým brzdným výkonem elektromotoru plnícího funkci generátoru.

Snímač dráhy pohybu pedálu analyzuje požadavky řidiče na intenzitu brzdění. Zpomalení probíhá v závislosti na jízdních podmínkách a podílejí se na něm různým podílem rekuperační brzdová soustava a klasické brzdy na kolech. Brzdný tlak na zadní nápravě je regulován prostřednictvím RBS v závislosti na aktuálním potenciálu hnacího řetězce pro rekuperaci kinetické energie.

Spalovací motor se vypíná ve všech fázích setrvačné jízdy a jeho brzdná síla je při rekuperaci nahrazována brzdným momentem elektromotoru. Bez sešlápnutého pedálu brzdy však není vytvářen žádný dodatečný brzdný moment pro dobíjení akumulátoru, aby se mohlo vozidlo pohybovat setrvačností bez zbytečných ztrát kinetické energie.

Podle aktuálních homologačních předpisů má emise CO2 69 g/km (tzn. kombinovaná spotřeba benzinu podle EU je 3,0 l/100 km. Nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h a zrychlení 0-100 km/h dosahuje za 5,5 s.

Mercedes-Benz představil nový model S 500 Plug-In Hybrid na autosalonu ve Frankfurtu a na trh jej uvede v příštím roce.